شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیيک نهاد ویژه در بخش فناوری اطلاعات بیمه لازم است

يک نهاد ویژه در بخش فناوری اطلاعات بیمه لازم است

بسترسازی فرهنگی عامل  پیاده سازی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه است

امروزه جایگاه فناوری اطلاعات در هر صنعتی از اهمیت ويژه ای برخوردار است؛ به خصوص در صنعت بانکداری و بیمه که  از آن به عنوان قلب تپنده صنعت یاد می شود. تحول و پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری اطلاعات فرصت‌های زیادی برای صنعت بیمه در جهت گسترش خدمات و کاهش هزینه‌های مبادله آن به همراه داشته است.

با توجه به سابقه بیمه و سهم آن از اقتصاد جهان، استفاده از فناوری اطلاعات در جهان به حالت بلوغ رسیده اما در ایران هنوز در ابتدای راه است.

به گفته مهدی ایرانی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه آرمان در سال های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدوارکننده پیش می رود ولی جهت افزایش رضایت ذینفعان صنعت بیمه جای کار بسیار زیاد دارد. او معتقد است که این امر جز هماهنگی کل صنعت با یکدیگر و در راس آن بیمه مرکزی ج.ا.ا  و حمایت دولت و کلیه دستگاه های اجرایی امکان پذیر نیست.در ادامه گفت و گو با مهدی ایرانی مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه آرمان را می‌خوانید:

 

جایگاه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه را توضیح داده و بگویید چالش‌های اساسی و کاربردی  فن‌آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران چیست؟

چالش های صنعت بیمه ایران به دو دسته عمده چالش های درون صنعت و برون صنعت تقسیم می شود. چالش های درون صنعت معمولاً با هماهنگی بین بیمه مرکزی ج.ا.ا  و شرکت های بیمه برطرف خواهند شد. چالش های برون صنعت با همکاری کلیه دستگاه ها و حمایت مجلس و دولت ج.ا.ا به سرانجام خواهد رسید. از جمله چالش ها همکاری لازم نیروی انتظامی ، وزارت بهداشت، بانک مرکزی و قوه قضائیه در برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات فی مابین است.

البته فقدان يک نهاد ویژه برای برنامه ریزی، هدایت، راهبری، نظارت و امنیت مسائل مربوط به بخش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه احساس می شود.

در نگاه شما دلایل اصلی توسعه بیمه چه عواملی دارد؟

دلایل اصلی توسعه بیمه در جهان قدرت اقتصادی عامه مردم ، حمایت دستگاه های اجرایی در آن کشورها، فرهنگ سازی مناسب جهت استفاده از خدمات بیمه در کلیه امور ، رضایت مندی ذینفعان و پایین آمدن هزینه ها و مدیریت بهتر با استفاده از InsurTech ها است.

InsurTech ها در جهت تکمیل اطلاعات مشتریان و در مرحله بعد آنالیز اطلاعات و تولید محصولات جدید، کاهش زمان، افزایش امنیت، سهولت در فرآیند خرید و خسارت ، افزایش رضایت مشتریان و وفادار نمودن آنها، ارتقا در اطلاعات مدیریتی و کاهش هزینه های بیمه گری و به تبع کاهش نرخ بیمه نامه ها با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی موثر هستند.

متاسفانه تا به حال در داخل کشور در این حوزه اقدامات عملی و کاربردی خاصی انجام نشده است. البته در آینده نه چندان دور خبرهای خوبی در راه است.

ایجاد یک چارچوب مدیریت ریسک جامع که توانایی شناسایی، آنالیز، تحلیل و مدیریت بر آن واحد را داشته باشد؛ امری ضروری در صنعت بیمه است. این چهارچوب باید حفظ منافع بیمه‌گران و بیمه‌گذاران را تواماً داشته باشد.

با آنالیز و تحلیل اطلاعات سنوات گذشته ، اطلاعات منطقه ایی ، اطلاعات درون صنعت و در سطح کلان برون صنعت، استفاده از InsurTech ها ، می توان ارزیابی ریسک دقیق تر و مدیریت بهتر انجام داد؛ به طبع ارائه نرخ منطقی تر و کاهش هزینه های بیمه گری و افزایش رضایت مندی سهامدار و مشتری در بر خواهد داشت. همچنین جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه را افزایش می یابد.

بسترهای مورد نیاز در پیاده سازی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه را چه عواملی می‌دانید؟

بسترسازی فرهنگی نقش مهمی در پیاده سازی فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایفا می کند و موجب می شود تا به کار گیری آن سریع تر، و با موفقیت انجام شود. موثرترین عامل در به کارگیری موفق فناوری اطلاعات، اعتقاد و اطمینان مدیران به آینده جهت استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه آن است. البته این مورد به تنهایی نمی تواند سبب دستیابی به مزیت رقابتی برای شرکت های بیمه شود، برای کسب موفقیت باید این فعالیت ها با فرهنگ سازمان هماهنگ شده و توسط افراد کلیدی سازمان حمایت شوند. برای توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در هر سازمانی مجموعه متنوعی از اقدامات در زمینه‌های مختلف زیرساختی، فنی و مدیریتی باید صورت گیرد. بدون یک الگوی وحدت‌بخش، یکپارچه‌سازی و تعیین تقدم و تأخر این اقدامات بسیار دشوار خواهد بود. همچنین نرم افزارهای فعلی بیمه گری نیز برای ارائه خدمات وب سرویس از طریق کانال های نوین و متنوع فناوری محدودیت های قابل توجه ای دارند .

اکثریت پرسنل و مدیران زبده و کارکشته در این صنعت به مدل سنتی کسب‌وکار بیمه عادت کرده اند و از تغییر ترس دارند و وظیفه اصلی فناوری اطلاعات را پشتیبانی از مدل سنتی می دانند. امروزه پرسنل جوان متخصص در حال افزایش و تکامل در صنعت است و با پوست اندازی صنعت و اعتماد به جوانان نخبه می توان قدم های موثری جهت بهبود و افزایش بهره وری برداریم.

«مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر فن‌آوری‌های بیمه» چه مفهومی دارد و وضعیت در این بخش چگونه است؟

بکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت ارائه خدمات مطلوب تر به ذینفعان صنعت بیمه اطلاق می شود و در جهان مدل کسب و کارهای متعددی در این حوزه ایجاد شده است.  به عنوان مثال می توان با جمع آوری اطلاعات، ایجاد خدمات الکترونیک، فرآیند سازی امور، تحلیل اطلاعات ، طراحی سایت، اپلیکیشن، بات شبکه های اجتماعی و پیاده سازی وب سرویس جهت استعلام، فروش، اعلام خسارت و پیگیری بیمه نامه ، راهکارهای امنیت اطلاعات ، استفاده از اینترنت اشیاء (IOT) و کشف تقلب به  بیمه گذاران ، بیمه شده گان ، زیان دیده گان ، نمایندگان و کارگزاران بیمه و سازمان های مرتبط کمک کرد.

در يک سال اخیر برخی از شرکت های بیمه ای توجه ویژه ای به این موضوع داشته اند و استارتاپ ویکندهای (Startup Weekends) متعددی برگزار کرده اند. حتی محصولاتی طراحی و تولید شده است؛ ولی هنوز پخته و قابل استفاده نیست.

نقش فن‌آوری اطلاعات در مدیریت و کاهش هزینه‌های بیمه‌گری و افزایش سودآوری صنعت بیمه را در چه مولفه‌هایی می‌دانید و برای بهبود وضعیت چه تدابیری را پیشنهاد می‌کنید؟

با استفاده از پیاده سازی فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف سازمان می توان به جمع آوری و آنالیز اطلاعات، تسهیل کارها و کاهش زمان انجام آنها ، مدیریت و کاهش هزینه های سازمانی و در نتیجه افزایش بهره وری دست یافت. به کارگیری و پیاده سازی اتوماسیون اداری در کلیه فرآیندها، ارتباطات دیجیتالی بین شعب و واحدهای ستادی (Voip) ، ایجاد چرخه های کاری و سیستم تیکتینگ ، ایجاد مرکز تماس و CRM مشتریان، ایجاد داشبورهای مدیریتی و … می تواند جهت افزایش بهره وری سازمان بسیار مفید هستند.

به عنوان مثال آنالیز اطلاعات بر اساس شاخص های استاندارد و نمایش در داشبوردهای مدیریتی کمک بزرگی به مدیران ارشد شرکت می کند. در قسمت بیمه ای می توان به مدیریت ریسک در پروژه های مختلف، نرخ دهی بیمه نامه ها و در قسمت مالی می تواند به مدیریت هزینه ها، تشخیص نقاط بحرانی شرکت و در نهایت اصلاح فرآیندها کمک کند.

در حوزه  تشخیص تقلب چه پیشنهادهایی دارید که قابلیت اجرایی داشته و یا اجرا شده است؟

درسال های اخیر اطلاعات خوبی در صنعت جمع آوری شده است؛ با ایجاد قوانین فرآیندی صدور و خسارت بیمه نامه و استفاده از سامانه استعلامات و اعمال برخی محدودیت ها در نرم افزارهای جامع بیمه گری ، همچنین استفاده از ابزار مناسب BI ، تهیه گزارشات و آنالیز اطلاعات آن، می توان به شناسایی و تشخیص تقلب، کمک بزرگی کرد.  همچنین اگر این اطلاعات با ابزارهای واسط دیگر (مثلاً اینترنت اشیاء) ترکیب و تکمیل گردد؛ نتایج شگفت انگیز و جذابی جهت جلوگیری از تقلب حاصل می شود.

با توجه به اینکه کلیه اطلاعات صنعت بیمه در بیمه مرکزی ج.ا.ا جمع آوری و نگهداری می شود ؛ پیشنهاد می گردد بیمه مرکزی با به کارگیری اساتید فن در رشته های مختلف شاخص های استاندارد بیمه ای تعریف و تولید کند و در اختیار شرکت های بیمه قرار دهد. همچنین سامانه های استعلام جدید جهت ارتباط با نیروی انتظامی، مراکز درمانی و … جهت خدمات بیمه ای مشتریان ایجاد گردد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید