جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاپروژه های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

پروژه های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری با 2 پروژه؛ به عنوان یکی دیگر از شرکت کنندگان حضور دارد. از جمله سهام داران این مجموعه میتوان به گروه سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری توسعه ی معادن و فلزات، فولاد مبارکه ی اصفهان، عدالت استانی، توسعه ی مالی مهر آیندگان، سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری و توسعه ی گل گهر؛ اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این پروژه ها میپردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” کاهش نوسانات استحکام فشاری سرد محصول گندله ” در کل سازمان اجرا شد. به دلیل استفاده از روش شش سیگما، این پروژه به درگیری تمامی نواحی سازمان منجر شد.

شرح مشکل :

 اجرای این پروژه به علت افزایش کیفیت محصول ، افزایش رضایت مشتریان را به دنبال داشت. همچنین صرفه جویی اقتصادی قابل ملاحظه ای شامل افزایش درآمد و همچنین کاهش هزینه ها را در پی داشته است.

با توجه به ساختار فرآیندی شرکت معدنی و صنعتی  گل گهر، اکثر ذی نفعان در تمایم مراحل مدیریت این پروژه از قبیل مدیریت گندله سازی ، مدیریت فرآوری و مدیریت آزمایشگاه و کنترل کیفیت و مشتریان (شرکت جهان فولاد سیرجان)؛ ارتباطات مستمری در طی اجرای این پروژه داشتند.

نوآوری این پروژه در کدام بخش ها قابل لمس است؟

این پروژه از جمله پروژه های شش سیگما می باشد. با توجه به نتایج حاصل شده، نوآوری هایی نظیر استفاده از الگوریتم های داده کاوه و یادگیری ماشین برای اولین بار در حل مسئله های با ابعاد بالا در صنعت فولادسازی در کشور ایران می باشد.

چه منافعی از این پروژه حاصل شد؟

از مهمترین منافع این پروژه می توان به افزایش رضایت مشتریان این مجموعه اشاره کرد. تثبیت و ارتقای جایگاه برند شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، افزایش مهارت و بهره وری بالای کارکنان مجموعه و افزایش انگیزهای پرسنل درگیر پروژه؛ از جمله دیگر منافع این پروژه است.

آنچه مشتریان را بیشتر آزار می دهد، نواسان است تا میانگین! کاهش نواسانات استحکام فشاری محصول گندله برای کارخانجات احیا و فولاد سازی، که منجر به کیفیت بهتر محصول آنها می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. این پروژه به عنوان یک تجربه‌ی خوب و ایده آل برای این شرکت شناخته می شود.

چه گام های دیگری را برای پیشرفت این پروژه می توان طرح ریزی کرد؟

پارامترهای دیگری مانند اکسید آهن، گوگرد و استحکام فشاری از فاکتورهای کلیدی کیفی محصول برای مشتریان و بازار مشتریان و بازار رقابتی محصول گندله می باشند. بهبود آنها با استفاده از تکنیک های داده کاوی و یادگیری ماشین می تواند با توسعه و پیشرفت پروژه  در دستور کار قرار گیرد.

پروژه ی دوم :

این پروژه با عنوان ” افزایش درصد 8-16 گندله ی خام ” و با استفاده از روش شش سیگما اجرایی شد. همچنین نواحی گوناگونی از این سازمان را تحت پوشش خود قرار داد.

شرح مشکل :

 اجرای این پروژه صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای شامل افزایش درآمد و همچنین کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتریان را در برداشته است.

اجرای این پروژه به مدت 8 ماه از آبان ماه 1397 تا خرداد ماه 1398 به طول انجامید.

در چه بخش‌هایی از این پروژه شاهد نوآوری هستیم؟

با توجه به نتایج حاصل شده، نوآوری ها عبارتند از تولید گندله از کنسانتره با بلین پایین برای اولین بار در کشور و افزایش درصد 8-16 گندله ی پخته به عدد بالاتر از 95 درصد، با اینکه استاندارد فروش گندله در کشور 90 درصد می باشد.

این پروژه چه نتایجی برای شرکت داشت؟

افزایش سطح رضایت مشتریان همواره مهم ترین موفقیت گل گهر محسوب میشود. از جمله ی دیگر دستاورد های این قبیل پروژه ها در این شرکت، تثبیت و ارتقای جایگاه برند شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و همچنین افزایش سطح انگیزه و مهارت پرسنل درگیر در پروژه است.

در مقایسه با رقبا، این پروژه باعث میشود که درصد گندله از سطح استاندارد کشور هم بالاتر باشد. این تجربه میتواند به عنوان یک الگو برای سایر کارخانجات گندله سازی استفاده گردد.

امکان توسعه و پیشرفت برای این پروژه در کدام بخش ها وجود دارد؟

پارامتر های دیگری مانند افزایش دراپ نامبر و کاهش برگشتی سرند های بعد از دیسک از فاکتور های کلیدی راندمان ناحیه ی دیسک های گندله سازی محسوب می گردند، بهبود این موارد میتواند با توسعه و پیشرفت پروژه در دستور کار قرار گیرد. هچنین استفاده از تکنیک های پردازش تصویر جهت کنترل دانه بندی دیسک، میتواند در حفظ نتایج کمک بسزایی داشته باشد.

در مورد گل گهر بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : بزرگترین کمپانی های معدن کاری!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید