پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبرمعدن با کلاس جهانی

معدن با کلاس جهانی

تهران، 18 نوامبر. رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، اظهار داشت که ایران دارای 10 معدن طلا، سرب، روی و آهن با کلاس جهانی است.

در یک گردهمایی این مقام افزود که بر اساس اسناد موجود، فعالیت های معدنی در ایران به بیش از 5 هزار سال قبل بر میگردد. ایران در میان کشور های جهان به ترتیب در رده ی دهم و پانزدهم قرار دارد.

محمد تقی کرعی اشاره ای به مقایسه ی بین نفت و معدن به عنوان یک اشتباه داشت. او گفت که رشد فعالیت های معدنی به توسعه ی گسترده در مناطق فعالیت معادن منجر خواهد شد. به عنوان مثال، نیتوان به معدن مس سرچشمه ی کرمان اشاره کرد.

او به عملیات مجتمع معدنی صنعتی طلا در زر شوران، تکاب، استان آذربایجان غربی اشاره داشت. وی گفت که ظرفیت تولید این مجتمع در مرحله ی اول سالانه 3 تن است.

کرعی در صحبت های خود گفت که بر اساس 2 تا 2.5 تن طلا که از معادن دیگر به دست می آید، برنامه هایی برای تولید سالانه 10 تن طلا باید طرح ریزی شود.

معدن طلا زر شوران در فاصله ی 32 کیلومتری از تکاب در استان آذربایجان غربی و در فاصله ی 15 کیلومتری از آثار باستانی تخت سلیمان قرار دارد.

مقادیر ذخایر سنگ معدن طلا زر شوران حدود 20 میلیون تن با میانگین قیراط 505 گرم در هر تن است. این معدن به عنوان یکی از معادن ارزشمند شناخته شده در کشور محسوب میشود.

این مقام رسمی تولید سالانه ی طلا در جهان را 250 تن اعلام کرد. او گفت با توجه به داشتن یک درصد از خشکی های جهان در ایران، انتظار میرود تولید سالانه ی طلا به 25 تن افزایش یابد.

منبع : en.irna

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید