جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزلغو عضویت ایران در انجمن بین‌ المللی اعتباربخشی (NACI)

لغو عضویت ایران در انجمن بین‌ المللی اعتباربخشی (NACI)

فرشید شکرخدایی، در گفت‌ و گو با اتاق ایران آنلاین؛ در مورد لغو عضویت ایران در انجمن بین المللی اعتبار بخشی یا همان ( NACI ) سخن گفت.

نایب‌ رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، بیان کرد : عضویت مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران ( NACI ) در انجمن بین‌ المللی اعتبار بخشی ( IAF ) از 25 بهمن لغو شد.

وی از عدم اعتبار گواهی‌های صادر شده به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت از سوی ایران، خبر داد.

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران :

مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران از سال 1391 زیر نظر سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کند. این مرکز، یک مرجع اعتبار دهی بوده و عضو انجمن بین‌ المللی اعتبار بخشی ( IAF ) نیز هست. این نهاد خدمات اعتبار بخشی را برای فعالیت‌های گوناگونی ارائه می‌دهد. هدف از تأسیس آن بررسی این موضوع است که آیا سازمان‌ها صلاحیت‌های لازم برای انجام و ادامه فعالیت‌های خود را دارند و مطابق با استانداردهای بین‌ المللی عمل می‌کنند یا خیر.

تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون، تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های طبی، تأیید صلاحیت نهادهای بازرسی کننده، تأیید صلاحیت نهادهای برگزار کننده آزمون مهارت، تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه سیستم‌های مدیریت، تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه محصولات، خدمات و فرایندها و تأیید صلاحیت نهادهای صدور گواهینامه اشخاص از جمله خدماتی هستند که از طرف NACI ارائه می‌شوند.

این اتفاق چه صدمه ای به این مرکز میزند ؟

بر اساس اظهارات فرشید شکرخدایی، در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، کلیه گواهی‌های صادره از طرف این مرکز از اعتبار ساقط هستند.

او تصریح کرد : در حدود 12 سال پیگیری موفق شدیم امتیاز ایجاد نظام تأیید صلاحیت را در ایران با عنوان NACI ایجاد کنیم. بر اساس آن بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت، گواهی‌ نامه معتبر دریافت کردند. همچنین، دیگر نیازی نبود تا این گواهی‌ها را از مؤسسات خارجی دریافت کنیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد : همان‌طور که می‌دانیم نهادهای تأیید صلاحیت باید مورد تأیید یک نهاد اعتبار دهی باشند که چندین نهاد اعتبار دهی مشهور در سطح دنیا فعال هستند، از جمله UKAS انگلستان، ANAB آمریکا و DAKKS آلمان.

وی افزود : از 25 بهمن امسال متوجه شدیم، سازمان ملی استاندارد ایران هزینه‌های حق عضویت را پرداخت نکرده. در پی آن گواهی‌ نامه‌هایی که از طرف مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران صادر شدند از اعتبار ساقط شدند. بدون شک این ضایعه بزرگی است چون بسیاری از واحدهای فعال این گواهی‌ نامه‌ها را دریافت کردند.

به اعتقاد شکرخدایی با توجه به تحریم‌ها، این مرکز از معدود مراکزی بود که فعالیت خود را ادامه می‌داد و گواهی‌ نامه‌های لازم را صادر می‌کرد.

او تأکید داشت : به نظر می‌رسد حتی اگر حق عضویت ایران هم پرداخت شود و دوباره عضویت ایران برگرد، گواهی‌ نامه‌های صادر شده معتبر نیستند. همچنین باید دوباره توسط نهاد تأیید صلاحیت، ارزیابی شوند و اگر مورد تأیید قرار بگیرند، گواهی مورد نظر را دریافت می‌کنند.

درمورد NACI بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : بهره وری حلقه گمشده توسعه در کشور!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید