جمعه 7 اردیبهشت 1403

بزرگترین کمپانی های معدن کاری

بخش معدن کاری پر از شرکت هایی است که به بررسی و استخراج فلزات گران قیمت و پایه و مواد معدنی میپردازند. برخی از این شرکت ها به بررسی و تولید کالاهای انرژی مانند زغال سنگ و نفت مشغول هستند. این مواد در تولید گسترده ای از محصولات صنعتی، کالاهای سرمایه ای و مصرفی از جمله ماشین آلات، کامپیوتر ها، لباس، ساختمان ها و خودرو ها استفاده میشوند. هنوز دیگر شرکت های در این صنعت حتی کالاهای کشاورزی را هم تولید میکنند. در ادامه به بررسی لیست بزرگترین کمپانی های معدن کاری میپردازیم.

معدن کاری یک صنعت جهانی است. اما 5 شرکت یزرگ آن در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، مستقر هستند. نام های بزرگ دیگر معدن کاری در انگلستان، سوئیس، استرالیا و برزیل قرار دارند. لیست زیر شامل 10 تا از بزرگترین کمپانی های معدن کاری بر اساس درآمد 12 ماهه ( یک ساله ) است. برخی از شرکت ها خارج از ایالات متحده سود خود را نیمه سالیانه گزارش میدهند. این در حالی است که عموما این اطلاعات به صورت 3 ماهه منتشر میشوند. بنابراین داده هایی که ممکن است قدیمی تر باشند را شرکت ها به صورت 3 ماهه گزارش خواهند کرد. تمامی ارقام مذکور در لیست “بزرگترین کمپانی های معدن کاری جهان” شامل اطلاعاتی تا 31 مای می 2023 است.

این لیست به شرکت هایی محدود است که در بورس آمریکا یا کانادا معامله میشوند، سهام آنها به صورت مستقیم یا از طریق رسیدهای سپرده ای آمریکایی ( ADRs ) معامله میشود. با این حال، باید توجه داشت که یکی از این شرکت ها با حجم معاملات بسیار پایینی معامله میشود و باید از آن خودداری شود، اگر چه رسید های سهام عمومی آن در دسترس هستند : jiangxi copper ( 600362 ) .

به دلیل اندازه و اهمیت این شرکت، در لیست قرار داده شده است. اما با نماد تیکر مربوط به لیست آن در بورس اوراق بهادار شانگهای ( SSE ).

1- Glencore PLC ( GLNCY ) :

درآمد ( TTM ) : 255.98 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 17.32 میلیارد دلار

ارزش بازار : 64.68 میلیارد دلار

بازگشت کلی یک ساله : -0.16%

بورس : OTC

گلنکور یک شرکت تجارت و معدن چند ملیتی مستقر در سوئیس است. این شرکت فلزات، مواد معدنی، انرژی و کالا های کشاورزی تولید میکند. این شرکت در بخش خودرو سازی، فولاد، تولید برقف تولید باتری و صنعت نفت به صورت جهانی خدمت میکند.

2- شرکت مس جیانگشی ( Jiangxi Copper Co.Ltd ) :

درآمد ( TTM ) : 70.99 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 920.02 میلیون دلار

ارزش بازار : 55.40 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : 0.06%

بورس : بورس شانگهای

مس جیانگشی یک شرکت معدنی مس مستقر در چین است. این شرکت در استخراج و فرآوری فلزات گرانبها و فلزات پراکنده، همچنین شیمی سولفوریک فعالیت میکند. محصولات این شرکت شامل کاتد مس، طلا، نقره، اسید سولفوریک، نوار مس، لوله ی مسی و فویل مس است.

3- شرکت گروه BHP :

درآمد ( TTM ) : 60.28 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 27.91 میلیارد دلار

ارزش بازار : 141.26 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : -0.13%

بورس : بورس نیویورک

گروه BHP یک شرکت منابع بین المللی است که در استرالیا مستقر است. این شرکت در کاوش و استخراج مواد معدنی، از جمله زغال سنگ، سنگ آهن، طلا، تیتانیوم، فروآلیاژ ها، نیکل و مس فعالیت میکند. شرکت BHP تمرکز خود را بر روی کمک به جهان در کاهش انتشار گاز های گلخانه ای با محصولات و خدمات خود قرار داده است. این شرکت خدمات خود را به مشتریان در سراسر جهان ارائه میدهد.

4- شرکت ریو تینتو ( RIO ) PLC :

درآمد ( TTM ) : 55.55 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 12.42 میلیارد دلار

ارزش بازار : 97.65 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : -0.11%

بورس : بورس نیویورک

ریو تینتو یک شرکت چند میلیتی فلزات و معدنی مستقر در انگلستان است. این شرکت در کاوش و استخراج آلومینیوم، بوراکس، مس، طلا، گچ، سنگ آهن، مولیبدن، نقره، فیداستاک اسید، تیتانیوم، الماس و زیرکن فعالیت میکند. این شرکت خدمات خود رغا به مشتریان در صنایع مختلف در سراسر جهان ارائه میدهد.

5- شرکت آلومینیوم چین ( Aluminium Corporatin Of China Ltd ) :

درآمد : 42.46 میلیارد دلار

سود خالص : 631.98 میلیون دلار

ارزش بازار : 77.57 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : 0.05%

بورس : خارج از بورس

شرکت آلومینیوم چین یک تولید کننده ی آلومینیوم مستقر در چین است. این شرکت سنگ های آلومینیوم، بوکسیت، آلومینا، ذغال سنگ و سایر محصولات آلومینیوم را تولید میکند. همچنین در بخش انرژی فعالیت هایی دارد و به تولید برق عادی از ذغال سنگ و تولید انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی بادی و انرژی فتوولتائیک میپردازد.

6- شرکت واله ( VALE ) SA :

درآمد ( TTM ) : 42.03 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 18.07 میلیارد دلار

ارزش بازار : 95.89 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : -0.23%

بورس : بورس نیویورک

واله یک شرکت بین المللی معدنی است که در برزیل مستقر است. این شرکت سنگ آهنف پلت ها، منگنز، آلیاژهای آهن، طلا، نیکل، مس، بوکسیت، آلومینا و آلومینیوم تولید میکند. همچنین صاحب و بهره بردار راه آهن و ترمینال های دریایی است. این شرکت در حدود 6 کشور مختلف، علاوه بر برزیل فعالیت میکند.

7- شرکت گروه معدنی زیجین ( Zijin Mining Group Co. Ltd ) :

درآمد ( TTM ) : 40.96 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 28.43 میلیارد دلار

ارزش بازار : 36.33 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : 0.07%

بورس : خارج از بورس

گروه معدنی زیجین یک شرکت معدنی چینی است که در کاوش، استخراج و فرآوری طلا، مس، روی و منابع معدنی فلزی دیگر فعالیت میکند. این شرکت همچنین در تجارت و سرمایه گذاری فلزات در سراسر جهان فعالیت می کند.

8- آنجلو آمریکا پی ال سی ( AAUKF ) :

درآمد ( TTM ) : 35.12 میلیارد دلار

سود خالص ( TTM ) : 4.51 میلیارد دلار

ارزش بازار : 38.54 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : -0.34%

بورس : خارج از بورس

آنجلو آمریکن یک شرکت معدنی مستقر در انگلستان است. این شرکت در کاوش و استخراج فلزات گرانبها، فلزات پایه و فلزات آهنی فعالیت میکند. این شرکت سنگ آهنف منگنز، ذغال سنگ فولادی، مس، نیکل، پلاتین و الماس تولید میکند. فعالیت های این شرکت در سراسر جهان انجام میشود.

9- شرکت هیندالکو صنایع ( HNDNF ) :

درآمد : 27.83 میلیارد دلار

سود خالص : 1.27 میلیارد دلار

ارزش بازار : 6.58 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : 0.02%

بورس : خارج از بورس

شرکت هیندالکو صنایع در مومبای، هند قرار دارد و جزئی از گروه آدیتیا بیرلا است. این شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات آلومینیوم و مس با مشتریان در داخل و خارج از کشور است. شرکت هیندالکو زیر مجموعه ای به نام نوولیس دارد. در سال 2020 شرکت آلریس در آمریکا را خریداری کرد که آن را در بین بزرگترین تولید کنندگان محصولات صفحه ای جهان قرار داد.

10- گروه سی ام او سی ( CMCLF ) :

درآمد : 25.25 میلیارد دلار

سود خالص : 678.75 میلیون دلار

ارزش بازار : 11.23 میلیارد دلار

بازگشت کل سالانه در یک سال : 0.10%

بورس : خارج از بورس

گروه سی ام او سی که قبلا به نام شرکت مولیبدن چین شناخته میشد، در چین فعالیت دارد. اصلی ترین فعالیت این شرکت در صنعت فلزات غیرآهنی است. این شرکت به طور اصلی در معدنکاری و فرآوری فلزات پایه و نادر اقدام میکند. این شرکت در آسیا، آفریقا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی حضور دارد.

منبع : Investopedia

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید