شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهصنعتگردشگریگرم ترین و سردترین مناطق کره ی زمین

گرم ترین و سردترین مناطق کره ی زمین

این روز ها در ایران هوا بهاری است. اما در حالی که ما شاهد شکوفه زدن غنچه ها هستیم و هوای نرم بهاری را می‌بینیم، در برخی از سردترین مکان‌های این سیاره کوچکترین اثری از فصل بهار وجود ندارد. در ادامه، به بررسی گرم ترین و سرد ترین مناطق کره ی زمین می پردازیم که برخی از چشمگیرترین دماهای جهان را تحمل می کنند. اینجا 3 تا از گرم ترین و سردترین مکان های روی زمین بررسی میشود. آیا جرات رزرو پرواز به یکی از این مقاصد رادیکال را دارید؟

” گرم ترین ها ” :

DALLOL -3، اتیوپی :

این سرزمین عجایب جغرافیایی، دارای چشمه‌های آب گرم اسیدی، آتشفشان‌های زیرهوا و تشکل‌های نمکی است که در رتبه سوم فهرست داغ ما قرار دارد. با رسیدن به دمای 46 درجه سانتیگراد در تابستان، رنگ های روشن و خیره کننده بصری با دمایی سوزان همراه هستند.

2- عزیزیه، لیبی :

پایتخت سابق ناحیه جعفرا، در گذشته عنوان گرم ترین مکان روی زمین را به خود اختصاص می داد. با این حال، در سال 2012 پس از آن که هواشناسان اعلام کردند رکورد دمای هوا نامعتبر است، عنوان خود را از آن سلب کردند. با توجه به اینکه دمای هوا در تابستان مرتباً به 48 درجه سانتیگراد می رسد، احتمالاً بهترین کار این است که کرم ضد آفتاب خود را همراه داشته باشید.

1- دره مرگ، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا :

این پارک ملی زیبا، رکورد گرم ترین دمای هوای ثبت شده را در اختیار دارد. در سال 1913 دمای صحرا به 56.7 درجه سانتی گراد رسید. هوای سوزان تا به امروز ادامه دارد. در سال 2016 دمای بالای 52 درجه سانتیگراد مشاهده شد که این منطقه را به یکی از بدترین مقاصد پیاده روی در جهان تبدیل کرد.

” سردترین ها ” :

3- ورخویانسک، روسیه :

این شهر کوچک که یکی از سردترین مکان های روی زمین است، تا به امروز 1311 نفر جمعیت را به ثبت رسانده است. کمترین دما 67- درجه سانتیگراد است که این منطقه را به سردترین مکان مسکونی در جهان تبدیل می کند. همچنین رکورد جهانی گینس را در بزرگترین محدوده دمایی روی زمین در 105 درجه سانتی گراد دارد. این منطقه بسیار غیرقابل مهمان‌نواز است. استالین تبعیدیان سیاسی خود را به آنجا می‌فرستاد و این منطقه را با لقب «حلقه مرگ استالین» میشناسند .

EISMITTE -2، گرینلند :

این منطقه ی سرد، به اسم نمایشگاه قطب شمال، همچنین به نام Mid-Ice، در مرکز گرینلند واقع است. اکتشافات سال 1930 در این پایگاه، به طور غم انگیزی جان دانشمند مشهور آلمانی، آلفرد وگنر را گرفت. دمای هوا اخیراً تا منفی 65 درجه سانتیگراد هم کاهش یافته است.

VOSTOK -1، قطب جنوب :

جای تعجب نیست که قطب جنوب در صدر فهرست سردترین مکان های روی زمین قرار دارد. این قاره تقریباً به طور کامل بیابان است. اما آنقدر سرد است که وقتی باران می‌بارد، آب نمی‌شود. ضخامت یخ در برخی نقاط به 4 کیلومتر می رسد. ایستگاه تحقیقاتی وستوک روسیه که در سال 1957 راه اندازی شد، مقصد کمترین دمای طبیعی بود: منفی 89.2 درجه سانتی گراد!

منبع : techniquest

همچنین بخوانید : پولدارها، به زمین رحم نمی‌کنند / گرمایش زمین!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید