یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلینفت به جای ملی شدن دولتی شد!

نفت به جای ملی شدن دولتی شد!

به گزارش رتبه آنلاین از رادیو گفت و گو، حسن فروزان فرد نائب رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «مجلس و زیرساخت‌های جهش تولید با تاکید بر الزامات بودجه عملیاتی و کاربردی» با اشاره به اینکه طرحی در اتاق بازرگانی با عنوان بودجه ریزی شفاف آماده کردیم، گفت: یک مشکل در بودجه این است که به موقع آماده نمی شود و شفاف نیست. فرصت چکش کاری بودجه میان بخش های مختلف دولت و اتاق بازرگانی به عنوان مقام مشورتی دست نمی دهد.
وی افزود: همه باید در طرح ریزی بودجه و اصلاح آن نقش ایفا کنند. در دولت گذشته بودجه به موقع نوشته نمی شد و آنچه نوشته می شد از زمان خودش گذشته بود. در دوره های اخیر بودجه مشکلات دیگری دارد و سربسته است.

*مجلس و اتاق بازرگانی خواهان شفافیت در بودجه
این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می رسد شرکت های دولتی به عنوان یک حیاط خلوت برای دولت محسوب می شوند و دولت نمی خواهد توضیحی درباره آنها بدهد. اتاق بازرگانی و مجلس هم خواهان این شفاف شدن در این بخش بودند اما دولت تن نمی داد و یکی از گلوگاه های مانع اقتصادمان هستند.
در ادامه فروزان فرد تأکید کرد: وقتی بودجه به اندازه کافی پرقدرت نیست و شفافیت ندارد و از سویی بودجه خوش بینانه نوشته شده است در میانه راه از اجرای امور براساس آن باز می مانیم.
نائب رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی اظهار داشت: یارانه ها یکی از گرفتاری های بودجه است، بخشی از یارانه ها پنهان است البته یارانه تخصیصی وضع خوبی دارد چون منابع آن مشخص است اما یارانه هایی داریم که به صورت پنهانی هستند مثل بخش درمان و آموزش؛ اگر این بخش شفاف شود می توان بهتر تصمیم گرفت یا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

*یارانه پنهان معضل اقتصاد ایران
وی سپس گفت: اتاق بازرگانی در گزارشی یادآوری کرده است که فاصله بین قیمت رسمی و غیررسمی باعث کاهش انگیزه، از میان رفتن رقابت و مفسده می شود. یارانه را باید به گونه دیگر تخصیص داد با این روش جهش تولید که نه، تولید –معمولی- آسیب می بینید. در اتاق بازرگانی تهران و ایران در کمیسیون مربوطه موضوع بودجه ریزی شفاف را مطرح کردیم. موضوع بودجه شفاف زمینه را برای نظارت مجلس و سایر نهادها فراهم می کند. اگر این مجلس می خواهد جدی بگیرد باید از الان در چهارچوب بودجه ای که برای سال ۱۴۰۰ می خواهد بنویسد گفت و گوهایی را باید آغاز کند و شرط و شروطی را برای طراحان بودجه بگذارد که اگر شرایط رعایت نشود قابلیت نظارت مجلس فراهم شود.
این کارشناس حوزه تولید تصریح کرد: بودجه ای که در زمان نامناسب و در قالب بسته در اختیار مجلس یا اتاق بازرگانی قرار نگیرد امکان بررسی و اعلام نظر اولیه را ندارد و در ادامه هم نمی توان به آن نظارت درستی کرد.
فروزان فرد با بیان اینکه چون مجلس می خواهد به اهداف نظارتی و حرفه ای بپردازد جای خوشحالی دارد، ادامه داد: اما امیدواریم فقط این نظارت به سال اول و نظارت بر دولت کنونی که لزوما با او همراه نیست منجر نشود و ادامه پیدا کند!

*نظرات کمیسیون تلفیق باید شفاف تر شود
این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه امیدواریم بودجه ای که تصویب می شود زمینه نظارت پیش از تصویب و پس از آن را داشته باشد، تصریح کرد: نظرات کمیسیون تلفیق باید شفاف تر از چیزی بشود که الان هست؛ عمده رایزنی میان دولت و مجلس در این کمیسیون است و عمده تعاملات با دولت در این کمیسیون صورت می گیرد و اگر در این کمیسیون بازتر عمل شود جلوی اشتباهاتی که ناخواسته اخذ شده هم گرفته می شود.
وی ادامه داد: شفافیت لازم در درآمدمان نیست و بودجه ریزی براساس درآمد نیست. بودجه ریزی تاریخی به معنای سنواتی است که نگاه می کنیم بودجه سال قبل چقدر بوده است امسال هم به آن درصدی اضافه می کنیم. در سازمان های مختلف دولتی اینگونه عمل می کنیم. هر مدیری که نتواند بودجه را افزایش دهد و با چانه زنی بودجه را بالا ببرد می شود منفور یک سازمان و برعکس مدیرانی مورد اعتماد سازمان قرار می گیرند و می توانند تا ۱۰ سال در آن سمت باقی بماند.
نائب رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی درباره ویژگی های یک بودجه درست این طور توضیح داد: اول باید بفهمیم درآمدمان چقدر است و براساس آن چه فعالیتی را باید هدف گذاری کنیم.

*نفت به جای ملی شدن دولتی شد!
وی همچنین درباره مشکل دست اندازی دولت ها به درآمدهای نفتی گفت: نفت را ملی کردیم اما در واقع دولتی کردیم، قرار بود منافع نفت در اختیار شرکت ملی نفت باشد و دولت با برخی توجیه ها و به هدف ایجاد ثروت جدید شرکت ملی نفت و مجلس را متقاعد کند که از درآمد حاصل از فروش نفت استفاده کند. اما در سال های پایانی پهلوی و بعد انقلاب این گونه عمل نشد و درآمد نفت در اختیار حاکمیت قرار گرفت.
این کارشناس اقتصادی افزود: نتیجه سیاست های پهلوی تورم های بالای ۵۰ درصدی شد بعد از انقلاب هم دولت ها دست درازی به نفت داشتند تا دولت اصلاحات که صندوق توسعه ملی راه افتاد. در حالی که این صندوق همزمان با ملی شدن نفت باید شکل می گرفت و درآمد نفتی باید در خدمت ثروت آفرینی قرار می گرفت. اما امروز هم نفت را می فروشیم و صرف هزینه های جاری می کنیم!
فروزان فرد در ادامه این بخش گفت: وابستگی زیاد به نفت باعث تلاطم های مان شده است، کرونا و هر اتفاق دیگر کشور را دچار آسیب تورمی می کند، مهلک ترین اتفاق هم همین وابستگی است.
این عضو اتاق بازرگانی در پایان به طرح این موضوع پرداخت که اگر به سمت میثاق ملی پیش برویم و مجلس یازدهم از حالا برای بودجه ۱۴۰۰ مذاکراتش را دنبال کند در آن صورت نظارت امکان پذیر است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید