چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهگفت‌وگومهم‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت مرغداری کدامند؟

مهم‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت مرغداری کدامند؟


یک فعال صنعت مرغ از بی‌ثباتی بازار مرغ، نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، کمرنگ بودن صادرات مرغ و التهاب بازار نهاده به عنوان مهم‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت مرغداری یاد کرد.

مهندس شهاب مارابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، انتظار مرغداران را ثبات قیمت مرغ عنوان و اظهار کرد: افت و خیزهای بازار مرغ، تولیدکنندگان را هر روز دچار بحران می‌کند.

مارابی با تاکید بر اینکه هم اکنون تولیدکنندگان مرغ در حال زیان دهی هستند، گفت: کاهش قیمت مرغ به کمتر از  قیمت مصوب 11هزار و 500 تومانی ستاد تنظیم بازار و افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌ها مرغداران را وارد فاز ضرر دهی کرده است.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر اضافه کرد: زمانی می‌توان قیمت 11 هزار و ۵۰۰ تومانی را برای هر کیلو گرم مرغ منطقی دانست که تمامی نهاده‌های مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم مرغ با ارز 4200 تومانی تهیه شده باشد، این در حالیست که پشتیبانی امور دام در حال حاضر تنها دو درصد نهاده‌های مورد نیاز را در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار می دهد و آنها مجبورند بقیه نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کنند.

وی با اشاره به هزینه های تولید یک کیلو گرم مرغ در حال حاضر با احتساب قیمت جوجه یک روزه بین 2000 تا ۲۵۰۰ تومانی افزود: با احتساب تمامی هزینه های پرورش از هزینه های حمل و نقل و جابجایی گرفته تا هزینه های خوراک و حامل‌های انرژی و… قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ  حدود 9200 تومان است که با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی برای تولید کنندگان باید در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری حدود ۱۰ هزار تومان باشد.

مارابی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری بین ۶۸۰۰ تا 7000 تومان است و تولید کنندگان بابت هر کیلو مرغ حدود سه هزار تومان زیان می پردازند که این موضوع می تواند زیان سنگینی را متوجه تولیدکنندگان واقتصاد کشورکند.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر سپس با بیان اینکه دولت برای حمایت از صنعت مرغ باید سود تولیدکنندگان مرغ را در واحد های تولیدی ببیند، گفت: اگر شرایطی فراهم شود که سود ۱۰ درصدی کامل برای تولیدکنندگان مرغ در نظر گرفته شود تمامی مشکلات جامعه مرغداران حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از جلسات تنظیم بازار تولیدکنندگان و یا نمایندگان آنها حضور ندارند، خواستار برنامه ریزی دولت برای حضور تولیدکنندگان و یا نمایندگان آنها در جلسات تنظیم بازار مرغ برای سروسامان گرفتن بازار مرغ شد.

وی در ادامه از عدم نقدینگی واحدهای تولیدی به عنوان یکی از مشکلات صنعت مرغداری در 10 سال گذشته یاد کرد و افزود: مرغداران به دلیل نداشتن نقدینگی مجبورند نهاده های مورد نیاز خود را به صورت نسیه  و از دلالان خریداری کنند که در این صورت  به ازاء هر کیلوگرم خرید نهاده بین 150تا 200 تومان ضرر متحمل می‌شوند که این پول به جیب دلالان می‌رود و این موضوع آسیب های مهلکی را به پیکره صنعت مرغ  وارد می کند.

مارابی با اشاره به اینکه در کشور ۲۷ هزار واحد تولید مرغ گوشتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر 9 درصد جامعه ایرانی به اقتصاد مرغ وابسته است که سر و سامان گرفتن اقتصاد مرغ می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های مرتبط با اقتصاد مرغ داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی شهرستان روانسر با بیان اینکه صنعت مرغ بعد از صنعت نفت و گاز دومین بخش اقتصاد کشور است، گفت: توسعه صادرات مرغ می‌تواند ارزآوری بالایی را برای کشور و استان کرمانشاه با توجه به موقعیت استراتژیک استان به همراه داشته باشد.

این کارشناس صنعت مرغداری اضافه کرد: بازارهای هدف زیادی در خارج از کشور و مجاورت ایران برای مرغ خواهیم داشت که از جمله این بازارها می توان به بازار ترکیه، سوریه، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد که متاسفانه تصمیمات لحظه ای در سطح وزارتخانه  وکاهش ارزش پول ملی و تحریم کشور، صادرات این تولید با ارزش را به مخاطره انداخته است .

در کرمانشاه تشکل های قوی در حوزه مرغداری نداریم

مارابی در ادامه از نبود تشکل های قوی در حوزه مرغداری در استان کرمانشاه به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های این استان در زمینه صنعت مرغ یاد کرد و افزود: این موضوع سبب می‌شود تا مصوبات این حوزه با عدم پیگیری به سامان نرسد و حتی در خیلی مسائل بدون حضور تشکل تصمیماتی اتخاذ گردد که ضرر و زیانهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد .

وی سپس با بیان اینکه در استان کرمانشاه بالغ بر ۹۰۰ واحد مرغداری فعال وجود دارد، ظرفیت جوجه ریزی سالن های پرورش مرغ واحدهای پرورش مرغ استان کرمانشاه را حدود یازده میلیون قطعه جوجه ریزی در سال عنوان کرد.

مارابی با بیان اینکه بین 9 تا 10 درصد تولید مرغ کشور در استان کرمانشاه انجام می‌شود، گفت: با اصلاح ساختارهای سخت افزاری و افزایش توان صادراتی با کمترین، هزینه می‌توان این میزان را تا ۲۵ درصد افزایش داد.

مارابی از پایین بودن گازکشی به واحدهای تولیدی استان نیز انتقاد کرد و خواستار تسریع رد این زمینه شد و گفت: در صورت گازکشی واحدهای تولیدی می توان هزینه تولید را کاهش داد .

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید