شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهtelegramقیمت گاز برخی صنایع ۲۱۹درصد افزایش یافت

قیمت گاز برخی صنایع ۲۱۹درصد افزایش یافت

 

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد آنلاین، عباس حسینی یک فعال حوزه سیمان در گفت و گو با اقتصادآنلاین به اشاره به مشکلات تغییر قیمت سوخت در این صنعت خاطرنشان کرد: اگرچه صاحبان صنعت نیز معتقد هستند که قیمت گاز به صورت یارانه ای در اختیار صنایع قرار می گیرد اما این تغییرات در شرایطی اتفاق می افتد که نمایندگان مجلس و مسئولان بر ثابت ماندن قیمت سیمان تاکید دارند.

اگر بنا باشد قیمت سیمان تولیدی تغییری نکند؛ دولت نیز باید شرایط تامین نهاده های مورد نیاز تولید با نرخی ثابت را فراهم کند.

به گفته او از ابتدای امسال تا کنون، قیمت گاز مصرفی صنایع سه برابر شده است. با توجه به آنکه کوره ها بدون سوخت گاز قادر به فعالیت نیستند؛ این سوخت ضروری هزینه های تولید را افزایش داده است.

سهم گاز 35 درصد هزینه تمام شده سیمان

سهم سوخت گاز در هزینه تمام شده سیمان در حال حاضر 35 درصد محاسبه می شود. بنابراین افزایش سه برابری قیمت گاز به منزله افزایش سه برابری 35 درصد از هزینه های کارخانجات خواهد بود.

حسینی به نگرانی های صنایع در خصوص تامین سوخت زمستان نیز اشاره کرد و افزود: هر سال در فصل زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه هستیم. دولت برای تامین گاز خانگی، گاز صنایع را با محدودیت تامین می کند. لذا هر سال کارخانجات سیمان ناگزیر هستند، سوخت مورد نیازشان را از طریق مازوت تامین کنند.

این فعال حوزه سیمان توضیح داد: سوخت مازوت اما نسبت به گاز گران تر است و استفاده از آن هزینه های تولید را باز هم افزایش می دهد.

قیمت مازوت 2.5 برابر قیمت گاز است

به گفته حسینی در حال حاضر قیمت مازوت 2.5 برابر قیمت گاز است و این سوخت می تواند هزینه های تولید در بخش سوخت را دو نیم برابر کند.

این فقط جنبه اقتصادی جایگزینی سوخت است. از بُعد آلایندگی نیز سوخت گوگرد دار مازوت بسیار مخرب است و بخصوص در کلان شهرها، آلودگی های بسیار زیادی را ایجاد می کند.

حسینی یادآور شد: در سال های گذشته بخش قابل توجهی از آلودگی های هوای تهران و چند کلان شهر دیگر به استفاده صنایع از مازوت مربوط می شد. لذا دولت نه تنها برای جلوگیری از زیان کارخانجات بلکه برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا باید برای تامین سوخت پاک صنایع اقدام کند.

زندگی 25 هزار نفر مرتبط با سرنوشت کارخانجات سیمان

او معتقد است: در حال حاضر 78 کارخانه فعال سیمان در کشور وجود دارد. هر گونه تنش قیمتی در این کارخانجات می تواند اشتغال 25 هزار نفری که به طور مستقیم در این کارخانجات مشغول به کار هستند را تهدید کند.

حسینی اضافه کرد: مسئولان از بین همه مصالح ساختمانی روی قیمت سیمان فقط حساسیت دارند در حالی که سهم سیمان در ساخت بسیار کمتر از مصالحی مثل میلگرد است. با این حال هیچ یک از مسئولان واکنشی به رشد قیمت آهن و میلگرد نشان نمی دهد اما همین که قیمت سیمان بالا می رود؛ هجمه ها شروع می شود.

در ساخت هر متر مربع مسکن 200 کیلو گرم سیمان یعنی چهار پاکت سیمان مصرف می شود. این مقدار سیمان با توجه به قیمت پایینی که دارد حتی یک درصد هزینه ساخت نیز نمی شود.

اتمام خبر

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید