یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرده‌بندی 10شرکت موثر بر شاخص بورس

رده‌بندی 10شرکت موثر بر شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان سال گذشته بر روی عدد 96 هزار و 290 واحد ایستاد که در مقایسه با پایان سال 1395 معادل 24.7 درصد رشد داشته است.

در این رشد شاخص صنایع مختلف سهم های متفاوتی داشته اند برخی از صنایع شاخص را بالا کشیده اند و برخی دیگر آن را کاهش داده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین، در سال 1396 بیشترین تاثیر بر شاخص کل از ان صنعت فلزات اساسی است که توانسته است شاخص را 5605 واحد بالا بکشد. اما سهم صنعت محصولات شیمیایی نیز دراین سال بالا بوده به طوری که 5166 واحد از رشد شاخص کل مدیون این صنعت بوده است. سومین صنعتی که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته فراورده های نفتی کک و سوخت هسته ای بوده است که باعث رشد 3426 واحدی شاخص شده است. پس از ان صنعت استخراج کانه های فلزی با 2133 واحد قرار دارد. در رتبه پنجم تاثیرگذاری مثبت بر شاخص نیز شرکت های چند رشته ای صنعتی است که توانسته است باعث رشد 1625 واحدی شاخص شود.

 

صنایعی که شاخص را پایین کشیدند

در مقابل صنایعی که با رشد خود به رشد شاخص کل بورس کمک کردند، صنایعی هستند که تاثیر منفی بر شاخص داشته و باعث افت آن شده اند. در سال گذشته پنج صنعت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته اند که در رتبه نخست آن صنعت بانکها و موسسات اعتباری قرار دارد که در سال گذشته 1182 واحد شاخص را پایین کشیده است. مواد و محصولات دارویی نیز رتبه دوم را از این منظر داشته است به طوری که دراین سال باعث افت 319 واحدی شاخص کل شده است. همچنین سیمان، آهک و گچ صنعت دیگری است که با افت 273 واحدی بر روی شاخص کل تاثیر منفی داشته است. رتبه چهارم این تاثیر منفی را صنعت ساخت محصولات فلزی با 168 واحد از آن خود کرده است. در رتبه پنجم این گروه از صنایع بورسی هم خدمات فنی و مهندسی قرار دارد که کاهش 157 واحدی شاخص کل را در پی داشته است.

 

10 شرکت که شاخص را بالا کشیدند

از دل صنایع بورسی برخی از شرکت های بورسی نقش برجسته ای در کاهش یا افزایش شاخص داشته اند به طوری که برخی از شرکت ها یک تنها تاثیر زیادی بر شاخص داشته اند.

درمیان شرکت هایی که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند نام 10 شرکت به چشم می خورد. بیشترین نقش دراین بخش توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان بازی شده است که در سال گذشته باعث رشد 2952 واحدی شاخص کل شده است.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس شرکت دیگری است که رتبه دوم را از این منظر به خود اختصاص داده است این شرکت رشد 1832 واحدی را باعث شده است. همچنین در رتبه سوم ملی صنایع مس ایران با رشد 1688 واحدی قرار دارد. در رتبه بعدی شرکت ارتباطات سیار ایران دیده می شود این شرکت تاثیر مثبت 1243 واحدی را به همراه داشته است. معدنی و صنعتی گل گهر با 1106 واحدی جایگاه پنجم بیشترین تاثیر مثبت را از آن خود کرده است.

در رتبه ششم نیز نام پالایش نفت بندرعباس دیده می شود که موجب رشد 970 واحدی شاخص کل شده است.

در ادامه این لیست همچنان نام چند شرکت پالایشی دیده می شود که نشان از سهم بالای انها دارد. جایگاه هفتم شرکت هاتی موثر بر شاخص توسط پالایش نفت اصفهان پر شده که توانسته است تاثیر مثبت 923 واحدی بر شاخص داشته باشد. گسترش نفت و گاز پارسیان نیز شرکت دیگری است که باعث رشد 767 واحدی شاخص شده است. همچنین پالایش نفت تهران و فولاد خوزستان نیز به ترتیب رتبه های نهم و دهم را با 737 و 709 واحد از آن خود کرده اند.

 

10 شرکت که شاخص را پایین کشیدند

در لیست 10 شرکتی که بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته اند نام شرکت های مختلفی از صنایع بانکی، خودرویی، فولادی و .. مشاهده می شود. در سال گذشته رتبه نخست تاثیر منفی بر شاخص کل با 603 واحد توسط بانک صادرات ایران به ثبت رسیده است. سایپا نیز دراین سال توئانسته است با تاثیر منفی 305 واحدی نام خود را در جایگاه دوم این لیست قرار دهد. بانک کارآفرین یکی دیگر از بانکهایی است که با پایین کشیدن 240 واحدی شاخص در رتبه سوم نشسته است. فولاد خوزستان و ماشین سازی اراک نیز به ترتیب با 199 و 180 واحد تاثیر منفی رتبه های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

دراین سال گروه مپنا نیز با افت 162 واحدی به لیست منفی های شاخص اضافه شده است. بانک ملت سومین بانک از صنعت بانکها نیز توانسته است با 124 واحد در جایگاه هفتم بایستد. پس از آن حفاری شمال قرار دارد که باعث افتا 106 واحدی شاخص کل شده است. در رتبه نهم نیز دوباره نام یکی از گروه بانکی ها یعنی بانک اقتصادنوین دیده می شود که 104 واحد تاثیر منفی بر شاخص داشته است. در انتهای این لیست نیز داروسازی زهراوی قرار دارد که افت 89 واحدی شاخص کل را موجب شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید