پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدولت برای حمایت بازار سرمایه، تردید ندارد

دولت برای حمایت بازار سرمایه، تردید ندارد

مشکلات واحدهای بزرگ صنعتی حاضر در بورس رسیدگی می‌شود

– بازار سرمایه بخش زیادی از تأمین مالی اقتصاد را بر عهده بگیرد

«به‌صورت جدی علاقه‌مند هستیم که بازار سرمایه کارکرد اصلی و طبیعی خود را داشته و بتواند به‌دوراز مداخلات دولتی فعالیت کند»؛ این جمله مهمی از معاون اول رییس جمهور است که حجت را بر تمام فعالان بازار سرمایه تمام کرده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه تردیدی در حمایت دولت از بازار سرمایه وجود ندارد معتقد است که باید در این حوزه کارهای جدی شود تا کشور در گذار از شکل اداره سنتی به مدرن، بتواند صنایعی پویا و شفاف را ساماندهی کند.

بر اساس اعتقاد او و دولت متبوعش، خصوصی‌سازی واقعی در صنایع ایران باید دنبال شود و در این مسیر اهالی بورس باید به کمک دولت بیایند.

این دیدگاه روشن در حوزه بازار سرمایه فرصتی است که باید به فال نیک گرفت و در خصوص آن کارهای جدی صورت داد. چراکه بررسی دیدگاه‌های معاون اول رییس جمهور نشان می‌دهد که او به همراه حسن روحانی، حامیان جدی بازار سرمایه هستند.

این حمایت‌ها تا جایی است که بعد از تحریم دوباره خرید نفت ایران از سوی برخی کشورها، او اعلام کرده است که فروش نفت به بخش خصوصی از مسیر بورس باید انجام شود.

در ادامه مروری خواهیم داشت به دیدگاه‌های اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که درگذشته خود به‌عنوان وزیر صنعت نیز فعالیتی در خورد تأمل داشته است. این گزارش را بخوانید:

 

چالش‌های بازار سرمایه را معرفی کنید

اسحاق جهانگیری در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی بورس اظهار داشت: اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته یک اقتصاد دولت‌محور بوده و علیرغم ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، این شرایط هنوز تغییر مناسبی نداشته لذا نیازمند ادامه اصلاحات در قوانین و مقررات و تغییر در ذهنیت‌ها و رویکردها هستیم.

وی از اعضای شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار خواست به بررسی و مطالعه دقیق مشکلات کنونی بازار سرمایه پرداخته و مشخص نمایند که اگر بخواهیم بازار سرمایه کارکرد واقعی خود را داشته و نقش فعالی در تأمین مالی اقتصاد کشور داشته باشد، چه چالش‌ها و موانعی باید از پیش روی برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سهم نامناسب بازار سرمایه در اقتصاد کشور تاکید کرد: نیازمند آن هستیم که بازار سرمایه بخش زیادی از تأمین مالی اقتصاد را بر عهده بگیرد.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر تلاش در جهت اصلاح قوانین و مقررات دست‌وپا گیر تصریح کرد: دولت تدبیر و امید مصمم است قوانین و مقررات دست‌وپا گیر را اصلاح‌کرده ، موانع حضور مناسب بخش خصوصی در اقتصاد کشور را بردارد و بستر تسهیل امور و فرایندها را مهیا سازد.

 

کار فرهنگی در بورس و توجه به صنایع بورسی

جهانگیری با تاکید براینکه ورود مردم به بورس نیازمند مشورت‌های دقیق اقتصادی است خاطرنشان کرد: باید در این زمینه کار فرهنگی انجام شود تا مردم در مقاطعی که احساس می‌کنند بازار سرمایه از سود خوبی برخوردار است، به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع کافی، سرمایه‌های خود را به سمت بورس هدایت نکنند، بلکه با اشراف و آگاهی کافی از ابعاد و زوایای مختلف بورس در این زمینه گام بردارند تا متحمل خسارت احتمالی نگردند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی اعضای شورای عالی بورس گفت: دولت همه توان و اختیارات خود را به کار خواهد گرفت تا مشکلاتی چون تحریم‌های ظالمانه دشمنان را برطرف سازد، بااین‌حال ممکن است برخی اقدامات اصلاحی، نیازمند برنامه‌های بلندمدت باشد که حل آن‌ها نیازمند بررسی دقیق و آسیب‌شناسی و سپری شدن مدت‌زمان لازم است.

دکتر جهانگیری بابیان اینکه هم‌اکنون واحدهای بزرگ صنعتی و اقتصادی حاضر در بورس کشور نظیر فولاد، سیمان، پتروشیمی و…. با مشکلاتی مواجه هستند، از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست جلساتی را تشکیل دهند تا هر آنچه برای رونق بخشیدن به بازار سرمایه لازم است مشخص گردد و بتوانیم برنامه‌ای مدون برای یک دوره زمانی خاص تهیه کنیم و در جهت حل مشکلات و رونق بازار سرمایه حرکت کنیم.

از طریق بورس نفت تحریم شده را به فروش می‌رسانیم

معاون اول رئیس‌جمهور به‌تازگی و بعد از کناره‌گیری ترامپ از برجام در خصوص عدم خرید نفت ایران هم اظهارنظر جالبی داشته و به نقش بازار سرمایه اشاره داشته است.

به گفته او به‌زودی با همکاری وزارت نفت و سازمان‌های مربوطه نفت خام در بورس عرضه می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های بورس برای تسهیل معاملات نفت استفاده کنیم.

اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صنعت و معدن در سال 97  اظهار داشت: به‌زودی با همکاری وزارت نفت و سازمان‌های مربوطه نفت خام در بورس عرضه می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های بورس برای تسهیل معاملات نفت استفاده کنیم.از طریق بورس نفت تحریم شده را به فروش می‌رسانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: شرکت‌های خصوصی می‌توانند با استفاده از بسترهای بورس برای عرضه نفت خام شرایط متعادل‌تری برای کشور در جهت معاملات نفت خام در دنیا ایجاد کنند تا بتوانیم بخشی از فشارهای امریکا و متحدان آن را کمرنگ کنیم.

جهانگیری افزود: هم‌اکنون روزی ۶۰ هزار بشکه نفت در بورس خریداری می‌شود؛ اما می‌توانند برای صادرات حضور یابند. این در دولت و وزارت نفت برنامه‌ریزی‌شده است و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت.

 

نقش کلیدی بازار سرمایه در خروج از رکود

معاون اول ریس جمهور درگذشته هم‌چنین دیدگاهی به بازار سرمایه داشته و با تاکید براینکه برای خروج از شرایط رکود و برای توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند منابع مالی فراوانی است، گفته بود: بازار سرمایه می‌تواند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کند و از متصدیان بورس تهران انتظار داریم این موضوع را به‌عنوان یک مسئولیت جدید بر عهده بگیرند و برنامه‌ها و نیازهای خود را به دولت اعلام کنند.

او  در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال 93 با اشاره به وضعیت کشور گفت: هم‌اکنون طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های متعددی در بخشه‌ای مختلف وجود دارد که برای اجرای این طرح‌ها نیازمند تأمین منابع مالی هستیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: مجموعه‌ای از طرح‌های توسعه‌ای در صنعت نفت ، صنایع پتروشیمی، راه‌سازی، توسعه بندرها، صنعت فولاد و صنایع معدنی وجود دارند که اجرای آن‌ها نیازمند میلیاردها دلار تأمین اعتبار است.

معاون اول رییس جمهور بابیان اینکه تاکنون بار توسعه و تجهیز منابع کشور بر دوش نظام بانکی بوده خاطرنشان کرد: تأمین منابع مالی طرح‌ها تاکنون بانک محور بوده اما پیام این نمایشگاه این است که در مقطع فعلی انتظارات جدیدی از بازار سرمایه وجود دارد که باید حالا که نهادهای لازم در آن شکل‌گرفته خود را تجهیز نموده و نسبت به تأمین مالی طرح‌ها ایفای نقش کند.

 

قدردانی از فعالان بازارهای مالی کشور

معاون اول رییس جمهور در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های فعالان بازارهای مالی کشور، نظام بانکی، بورس اوراق بهادار و فعالان صنعت بیمه که مسئولیت بسیار مهم و سنگینی را در این برهه بر دوش دارند تصریح کرد: دولت مصمم است در این مقطع دست به اقدامات جدی برای عبور از چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور بزند و فعالان نظام مالی کشور می‌توانند نقشی کلیدی در این زمینه بازی کنند.

دکتر جهانگیری یکی از اصلی‌ترین ضرورت‌های کشور را تلاش در جهت توسعه پایدار دانست و گفت: ایران با توجه به شایستگی‌ها و ظرفیت‌های فراوان باید در مسیر توسعه گام بردارد و در میان کشورهای منطقه از جایگاه مطلوبی برخوردار باشد.

وی افزود: امروز صبح در جلسه ستاد اقتصادی دولت بخشی از بررسی‌ها به موضوع بورس و سرمایه اختصاص یافت و راهکارهای به‌کارگیری ابزارهای مختلف برای عبور از مشکلات اقتصادی موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

 

توجه به صنایع دریایی

اسحاق جهانگیری توسعهٔ صنایع دریایی را هم  یکی از حوزه‌های تأثیرگذار برای تحقق اقتصادی مقاومتی دانسته  و گفته است: یکی از بخش‌هایی که در دوران تحریم مورد هدف دشمنان قرار گرفت، حوزهٔ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، ازاین‌رو توسعهٔ کشتیرانی و صنایع دریایی گام مهمی در جهت مقاوم‌سازی اقتصاد کشور به‌حساب می‌آید.

معاون اول رییس جمهور توسعهٔ صنایع دریایی را یکی از اولویت‌های قطعی دولت برشمرد و افزود: در این راستا شرکت‌های فعال در بخش صنایع دریایی ازجمله ظرفیت‌های اصلی برای توسعهٔ صنایع دریایی به شمار می‌روند.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به ظرفیت‌های صندوق توسعهٔ ملی کشور  برای تأمین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: صندوق توسعهٔ ملی و بانک‌های عامل از ظرفیت خوبی برای تأمین منابع مالی طرح‌های مربوط به توسعهٔ صنعت دریایی برخوردار هستند که باید در این زمینه سازوکارهای لازم ایجاد شود تا شاهد توسعهٔ این صنعت در سال‌های آینده باشیم.

معاون اول رییس جمهور بابیان اینکه کشور دارای خط ساحلی بسیار وسیعی است که ظرفیت و مزیت‌های کم‌نظیری برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است، بر لزوم استفاده از این ظرفیت و بهره‌برداری مطلوب از آن تاکید کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید