شنبه 15 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هادر گفت‌وگو با بازرگانان ایران؛ صنایع تبدیلی تحت فشار کاهش «تولید» و...

در گفت‌وگو با بازرگانان ایران؛ صنایع تبدیلی تحت فشار کاهش «تولید» و «مصرف»

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: صنایع تبدیلی به دلیل ارتباط با بدنه اصلی جامعه تحت تاثیر قیمت‌ها با فشار کاهش تولید و مصرف مواجه شد.

«حسن فروزان‌فرد» در گفت‌وگو با بازرگانان ایران درباره افزایش صادرات صنایع غذایی عنوان کرد: بر اساس آمار موجود در نیمه اول سال هم از نظر ارزشی و هم از نظر وزنی با افزایش صادرات در این صنعت روبه‌رو بودیم چراکه محصولاتی از قبل موجود بوده و به دلیل افزایش قیمت، صادراتشان توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اما دیگر امکان ادامه مسیر به شکل ابتدای سال وجود ندارد چراکه از یک طرف افزایش قیمت مواد اولیه که هیچ ارتباطی به نرخ ارز نداشت و از طرف دیگر افزایش شدید قیمت کالاهای بسته‌بندی را تجربه کردیم.

عضو هیأت مدیره انجمن مدیریت کیفیت با بیان اینکه در حوزه‌های مرتبط با مواد پتروشیمی با افزایش قیمت شدید مواجه شدیم، تاکید کرد: در برخی موارد نیز به دلیل هیجان‌های قیمتی با شکلی از کمیابی مواد پتروشیمی نیز روبرو شدیم.

وی بزرگترین مشکل در صنایع کنسرو را پیدا کردن قوطی مناسب دانست و گفت: به دلیل افزایش سه برابری قیمت قوطی کنسرو بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت از تولید کنسرو کناره‌گیری کردند.

هیچ فعال اقتصادی توان تامین پنج برابری منابع در سه ماه را ندارد

فروزان‌فرد متذکر شد: هیچ صنعت‌گر و فعال اقتصادی نمی‌تواند در دوره‌ای دو تا سه ماهه مواد اولیه و کالاهای بسته‌بندی خود را بین سه تا پنج برابر قیمت قبل تهیه کند و قطعاً با افت شدید سطح تولید مواجه خواهد شد.

وی به هیجان جامعه به دلیل کمبود کالا اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها سعی بر پوشش این هیجان داشتند که با افزایش قیمت‌ها غیرممکن شد.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی کامبیز اظهار کرد: در برهه‌ای از زمان به دلیل افزایش یک‌باره قیمت‌ها مردم تحت تاثیر قرار گرفته و خریدهای بالایی را انجام دادند اما پس از تثبیت قیمت‌ها خرید کاهش پیدا کرد و این اتفاق در رابطه با استفاده لبنیات کاملاً مشهود است و مصرف عمومی این محصولات با کاهش همراه شده است.

وی ادامه داد: شرایط یاد شده به معنی کاهش مصرف است چراکه تغییری در درآمد عمده افراد جامعه حاصل نشد و بر اساس همان درآمد ابتدای سال خود خریدشان را تنظیم می‌کردند.

فروزان‌فرد با بیان اینکه در چنین شرایطی صنایع تبدیلی به دلیل تعامل با بدنه جامعه دو فشار عمده را تحمل می‌کند، افزود: یکی از این فشارها، محدود شدن تولید این صنایع نسبت به پارسال و احتمال محدودیت بیشتر به دلیل تحت فشار قرار گرفتن گردش مالی این صنایع و دیگری کاهش میزان مصرف جامعه که به معنی هزینه‌های سربار بیشتر به ازای هر یک واحدهای تولید محصول است.

صنایع تبدیلی امسال به حاشیه زیان رسیدند

به گفته فروزان‌فرد، صنایع تبدیلی به صورت استاندارد بین 5 تا 7 درصد حاشیه سود دارند اما امسال با توجه به شرایطی که در سال‌های 96 و 97 تجربه کردیم، این صنایع در حاشیه زیان و یا حداکثر در نقطه سر به سر قرار دارند.

وی توضیح داد: یک تولیدکننده که قصد دارد به اندازه سال گذشته خود تولید انجام دهد و نیازمند تامین مواد اولیه خود به میزان سال گذشته است، امسال باید با پنج برابر قیمت آن را خریداری کند و منابع مالی جدید لازم دارد، از این رو تولیدکنندگان با حداکثر توان خود می‌توانند دو برابر سال گذشته خود منابع مالی جدید تامین کنند و سه برابر بقیه را باید از منابع بانکی استفاده می‌کردند که هزینه سود این منابع عملاً سود نهایی محصول را از بین می‌برد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه محور ایجاد منفعت و ارزش افزوده صنایع تبدیلی «تیراژ» آنها است، افزود: با چنین شرایطی ظرفیت اسمی آنها به صورت جدی آسیب می‌بیند و به همان نسبت اگر ظرفیت تولید خود را تکمیل نکنند، وارد حوزه زیان و توقف می‌شوند.

وی با اشاره به آینده ناخوشایند این صنعت در سال آینده گفت: اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط این حوزه تضعیف شدند و به‌رغم باز شدن فضای صادراتی اما محدودیت‌هایی توسط بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی در این حوزه ایجاد شد که در اوج دوره‌ای که می‌توانستیم صادرات انجام دهیم عملاً این اتفاق رخ نداد.

بی‌تدبیری بازارهای صادراتی را از بین برد

فروزان‌فرد توضیح داد: در شهریور ماه درخواست ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی را داشتیم که در انتهای مهر ماه با محدودیت صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی مواجه شدیم. این تصمیم زمانی بود که کارخانه‌ها با زحمت تولید خود را با هدف صادرات انجام داده بودند و جلوگیری از صادرات این محصول باعث شد تا شرکت‌های بزرگ و نامدار که پس از چند سال تلاش بازار خود را بدست آورده بودند و برندشان شناخته شده بود به یک‌باره در اوج زمان صادراتی خود بازارشان را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه در شرایط آرام و بدون مشکل، بی‌تدبیری‌ها و خطاها شرایط را سخت می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد، زمانی که در حوزه‌های ارزی و قیمت‌های نسبی با چالش مواجه می‌شویم، هیچ تدبیری وجود ندارد و آسیب‌های زیادی به بخش خصوصی وارد می‌شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: در چنین شرایطی به جامعه نیز آدرس اشتباه داده می‌شود و تلاش می‌کنند، بی‌تدبیری‌هایی که به راحتی با اندیشه و مشاوره به موقع فعالان بخش خصوصی سامان می‌یابد را به گردن این بخش بیاندازند.

فعالت داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی تا دو سال دیگر محدود است

وی تاکید کرد: ممکن است، خطاهایی نیز از سوی بخش خصوصی صورت گرفته باشد اما قابل مقایسه با خطاها و اثرات این بی‌تدبیری‌ها نیست.

فروزان‌فرد با بیان اینکه به صورت خوشبینانه این شرایط در حوزه سیاسی تا دو سال دیگر پیش روی ماست، افزود: در این شرایط قطعاً دست ما برای فعالیت در داخل کشور و موضوعات سرمایه‌گذاری خارجی بسته و محدود خواهد شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید