جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلی۱۸نکته درباره تکنیک رهایی ذهن یا EFT

۱۸نکته درباره تکنیک رهایی ذهن یا EFT

ضربه درمانی

تکنیک رهایی عاطفی (EFT) روشی برای کمک به خود است؛ این روش ضربه زدن به نقاط انتهایی “مراکز انرژی” واقع شده در قسمت‌های مختلف بدن را شامل می‌شود و هدف آن کاهش تنش و ترویج یک ارتباط عمیق بین ذهن و بدن است. این تکنیک با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود از جمله تکنیک رهایی عاطفی، ضربه درمانی EFT یا فقط ضربه تراپی. بر اساس گزارش وب‌سایت جهانیEFT، “تکنیک رهایی عاطفی در بیش از ۱۰ کشور و توسط بیش از ۶۰ محقق، مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته‌است، و نتایج آن‌ها در بیش از ۲۰ مجله منتشر شده‌است،” از جمله ژورنال روانشناسی بالینی.

یکی از بهترین نکات در مورد EFT این است که می‌توان آن را در هر جایی و هر زمانی، به سرعت و بدون استفاده از تجهیزات، داروها و مکمل‌های خاصی انجام داد. EFT به مدیریت کدام یک از علائم یا پیشگیری از کدام نشانه‌ها می‌تواند کمک کند؟

مردم تکنیک‌های EFT را برای رسیدن به اهداف زیر استفاده می‌کند:

۱- کاهش استرس کوتاه مدت یا مزمن

۲- کاهش تنش عضلانی و درد مفصلی

۳- کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی

۴- کاهش سردرد تنشی

۵- مقابله با مشکلات عاطفی مانند عزت نفس پایین، افسردگی و اضطراب

۶- بهبود عملکرد ورزشی، تمرکز و هماهنگی

۷- کمک به بهبود کیفیت خواب

EFT در سال ۱۹۹۵ و بعد از یک روش ذهنی دیگر به نام TFT یا درمان با میدان فکری معرفی شد. TFT در دهه‌ی ۱۹۸۰، توسط دکتر راجر کالاهان توسعه یافت، یک روانشناس بالینی که متوجه شده بود این روش به سوژه‌ها در رفع علائم اضطراب، فوبیا و مشکلات جسمی مرتبط با استرس کمک می‌کند.

گری کریگ، یکی از خالقان اصلی تکنیک رهایی عاطفی، در واقع یکی از دانشجویان دکتر کالاهان بود که تکنیک‌های TFT را به منظور ایجاد رویکرد منحصر به فرد خود، مورد تحقیق و اصلاح قرار داد. از سال ۱۹۹۵، دوره‌های مختلف EFT برای عموم مردم در دسترس است. تمرکز این دوره‌ها روی تعلیم نحوه‌ی استفاده از تکنیک‌های ضربه درمانی برای غلبه بر موانعی مانند ترس، خشم و احساس سرخوردگی است.

ضربه درمانی چگونه تاثیر خود را می‌گذارد

EFT چرا و چگونه تاثیرگذار است؟ تکنیک رهایی عاطفی نقاط مشترکی با شیوه‌های طب سنتی چینی مانند طب فشاری و طب سوزنی دارد چرا که این روش هم روی مدارهای انرژی که در سراسر بدن وجود دارند، تمرکز می‌کند. این مدارهای انرژی مریدیننامیده می‌شوند، و اگر چه آن‌ها را نمی‌توان دید یا اندازه‌گیری کرد، اما بسیاری معتقدند که آن‌ها وجود دارند و اثرات‌شان واقعا قابل‌توجه است.

۱. اعتقاد بر این است که تکنیک‌های بهبود بدن و ذهن، جريان انرژی را در بدن به گونه‌ای هدایت می‌کنند که باعث ارتقاء آرامش و تندرستی فرد می‌شود.

۲. مطابق با EFT، در نزدیکی نقاط مریدین که انرژی خاصی در بدن شما دارند ضرباتی وارد می‌کنید تا سلامت فیزیکی و عاطفی فرد ارتقاء‌ پیدا کند.

۳. آن‌چه باعث می‌شود EFT متفاوت از طب فشاری یا سایر رویکردهای شرقی باشد این است که بیش‌تر بر جنبه‌ی فیزیکی و سیستم‌های انرژی تمرکز دارد؛ این روش در عین حال به فرآیندهای تفکر که در بروز استرس و مشکلات عاطفی تاثیرگذار هستند، توجه ویژه‌ای دارد.

۴. فرآیند EFT ترکیبی از ضربه زدن روی مریدین‌های انرژی و عبارات تاکیدی مثبت است. به این ترتیب، ضربه درمانی EFT ترکیبی از یک رویکرد طب شرقی و روان‌درمانی سنتی غرب است.

چگونگی انجام ضربه درمانی EFT:

تکنیک‌های ضربه درمانی EFT  واقعی که باید برای بهره‌مندی از مزایای مرتبط با آن استفاده کنید، چیست؟ بر اساس آموزه‌های بعضی از کسانی که EFT را اجرا می‌کنند، EFT مطابق با دستورالعمل EFT که توسط گری کریگ تدوین شده، هفت مرحله‌ی پایه دارد (بعضی از آن‌ها فرایند را در پنج مرحله خلاصه می‌کنند). مراحل ضربه درمانی اولیه EFT عبارتند از:

۱. شناسایی مشکل

نامگذاری مشکل موجود یا احساساتی که می‌خواهید با استفاده از EFT آن را هدف قرار دهید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید در هر زمان روی یک مشکل تمرکز کنیم.

۲. خلق یک عبارت یادآوری

شما یک عبارت کوتاه ایجاد می‌کنید که به شما کمک می‌کند تا به این مشکل یا خاطره با یک عنوان اشاره کنید. به این ترتیب می‌توانید با تمرکز روی خاطره یا مشکل فعلی در طول باقی فرایند متمرکز بمانید.

۳. ارزیابی مسئله

روی یک “مقیاس شدت” در محدوده‌ی ۱ تا ۱۰، میزان اهمیت مشکل موجود را تعیین کنید (۱ حداقل اهمیت و ۱۰ بیش‌ترین میزان اهمیت را نشان می‌دهد).

۴. ساخت عبارات تاکیدی

یک عبارت تاکیدی (تایید خود) بسازید که به شما کمک می‌کند در برابر این مشکل احساس قدرت داشته باشید. ساختار پایه‌ای عبارات تأکیدی مثبت به این ترتیب است: “با وجود این‌که من X (جای آن را با مشکل یا احساسی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، پر کنید) را احساس می‌کنم، اما عمیقا و به طور کامل خودم را می پذیرم.” در حالی که عبارت تاکیدی خود را تکرار می‌کنید، ضربه زدن روی دست‌تان را، به خصوص قسمت گوشتی بیرون کف دست زیر انگشت کوچک، شروع کنید.

۵. ضربه زدن متوالی

در طول یک توالی ضربه زدن،‌ با انگشت‌تان روی هشت نقطه‌ کلیدی مریدین ضربه خواهید زد. از دو انگشت استفاده کنید، معمولا انگشت وسط و انگشت اشاره مناسب هستند، و ضربات پایدار نرم اما قرص و محکم بزنید. صحبت کردن با صدای بلند را در حال ضربه زدن ادامه بدهید، و در واقع عبارات مثبت را برای حفظ توجه و تمرکزتان دائم تکرار کنید. نقطه‌ مریدین که باید ضربه بزنید (به همین ترتیب): بالای ابرو، کناره‌های چشم، زیر چشم‌ها، زیر بینی، زیر چانه، زیر استخوان ترقوه، زیر بغل و بالای سر.

۶. ارزیابی مجدد

کمی دقت کنید تا دست‌تان بیاید که ضربه درمانی چه تاثیری روی شما داشته‌است، یک بار دیگر مشکل موجود را با دادن رتبه‌ ۱ تا ۱۰ ارزیابی کنید.

۷. این فرآیند را تکرار کنید

اگر هنوز احساس می‌کنید که اوضاع و احوال‌تان خوب نیست، یک عبارت مثبت جدید پیدا کنید و این روند را تکرار کنید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید