شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریدروغ بزرگی که یک عمر از «پینوکیو» شنیدیم

دروغ بزرگی که یک عمر از «پینوکیو» شنیدیم

دروغ بزرگی که یک عمر از «پینوکیو» شنیدیم! داستان پینوکیوی چوبی را باید به فراموشی سپرد. چرا که محققان دانشگاه گرانادا که دستگاه جدید دروغ‌ سنج را ساختند، فهمیدند که دمای بینی انسان وقتی دروغ میگوید، پایین می آید. بنابراین رو به کوچک شدن میرود. بر این اساس داستان پینوکیو کاملاً برعکس است و نمی‌تواند صحیح باشد.

به گزارش رتبه آنلاین، «خبرآنلاین» در ادامه نوشت: محققان دانشگاه گرانادا که روی موضوع «تأثیر پینوکیو» کارکرده‌اند، می‌گویند وقتی انسان دروغ می‌گوید ۱.۲ درجه سانتی‌ گراد دمای نوک بینی‌‌اش کاهش‌ می‌یابد و هم زمان دمای پیشانی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. درحالی‌که انسان به صورت ظاهری ممکن است متوجه آن نشود. این اختلاف دما نشان دهنده ی دروغ است.

دستگاه جدید صحیح‌ تر از دروغ‌ سنج‌ های موجود است. واکنش عجیب بدن به‌ وسیله قدرت مغز هنگام دروغگویی و همچنین میزان اضطرابی که پیدا می‌کنیم، دلیل بالا و پایین رفتن حرارت در پیشانی و بینی می‌شود.

بیش از ۶۰ دانشجوی داوطلب با این دستگاه و از طریق سیستم اسکن تصویری حرارتی توسط محققان مذکور مورد آزمایش قرار گرفتند. از آنها پرسیدند که آیا فلان سلبریتی را از نزدیک دیده اند یا حادثه تصادف رانندگی داشته‌اند یا نه؟

دکتر گومز میلان مسئول این تحقیق دریافت که بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان هنگام دروغ گفتن دمای بینی و پیشانی‌ شان تغییر کرد.

وی می‌گوید : ترکیبی از روش دروغ‌ سنج و مصاحبه استراتژیک در کنار ترموگرافی می‌تواند ایده‌آلی برای پلیس، فرودگاه‌ ها، اردوگاه پناهندگان و … باشد.

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید : 7 فیلم برتر سال 2023 تا به اینجای سال !

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید