جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریقوانین 2 کشور با نظام‌های بازنشستگی ایده‌آل

قوانین 2 کشور با نظام‌های بازنشستگی ایده‌آل


بر اساس نتایج، چالش‌های رایج سیستم‌های بازنشستگی در سراسر جهان که باید به آن توجه شود شامل افزایش میانگین سن بازنشستگی به دلیل افزایش امید به زندگی، تشویق به پس‌انداز بیشتر و محدود کردن دسترسی به بودجه قبل از بازنشستگی است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، دانمارک و فنلاند بعد از هلند به ترتیب دارای بهترین سیستم‌های بازنشستگی در جهان هستند.

دانمارک، مقام اول سال گذشته خود را از دست داد و در رده دوم قرار گرفت.

در سراسر جهان، نظام‌های بازنشستگی به دلیل افزایش امید به زندگی، افزایش بدهی دولت، شرایط اقتصادی نامشخص، تورم و حرکت به سمت برنامه‌های مشارکتی تحت فشار قرار دارند.

دانمارک دارای یک برنامه بازنشستگی عمومی و کمک هزینه بازنشستگی تکمیلی مرتبط با درآمد و برنامه‌های شغلی اجباری است. نمره دانمارک می‌تواند با افزایش پس‌انداز و کاهش بدهی خانوار، ارائه اقدامات برای حمایت از منافع هر زوج بعد از طلاق و افزایش مشارکت نیروی کار در میان کارگران مسن با افزایش امید به زندگی موفق شود.

دانمارک از دیرباز اصلاحاتی در ارائه خدمات مالی عمومی و تقویت رشد اقتصادی ارائه کرده است. در سال 2006 دولت دانمارک تصمیم گرفت تا سن قانونی بازنشستگی را بر اساس امید به زندگی اتخاذ کند. به همین دلیل با افزایش میزان سن بازنشستگی بسیاری از سالمندان تصمیم به ادامه فعالیت در شغل خود گرفتند و این روش از افزایش چشمگیر میزان اشتغال در بین افراد 55 تا 64 ساله حکایت داشت

در سال‌های آینده سن بازنشستگی قانونی از 65 به 67 سال افزایش می‌یابد. پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهد که سن بازنشستگی قانونی تا سال 2060 به 73 سال خواهد رسید.

این یک مسیر بلندپروازانه و بالاترین سن برنامه‌ریزی شده برای بازنشستگی در کشورهای عضو OECD ( سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ) است، اما برای حفظ سالمندان در بازار کار به سیاست بیشتری نیاز دارد.

با این وجود، اصلاحات موفقیت‌آمیز نیاز به اجرای کامل دارد و باید اقدامات بیشتری انجام داد تا عملکرد بازار کار باعث تبعیض بین سالمندان نشود و به کسانی که از ظرفیت‌های کاری کمتری برخوردار هستند برای اینکه همچنان در شغل خود باقی بمانند کمک شود.

طرح‌های بازنشستگی در دانمارک

طرح بازنشستگی ایالتی: مستمری دولتی دانمارک به افراد بالای 65 سال که از 15 تا 40سالگی در دانمارک زندگی کرده باشند پرداخت می‌شود.

طرح‌های بازنشستگی قانونی: بیمه بازنشستگی تکمیلی است که به دو سهم مختلف تقسیم می شود.

 سهم ATP: هر فردی که بیش از 9 ساعت در هفته کار کند، علاوه بر بازنشستگی ایالتی ATP نیز دریافت می‌کند. در این طرح کارگر یک سوم سهم ATP و کارفرما مابقی را پرداخت می‌کند. کلیه پرداخت‌های سهم به‌طور خودکار از حقوق ماهانه کسر می‌شود و حقوق بازنشستگی در زمان بازنشستگی پرداخت می‌شود.

سهم SP :پس‌انداز ویژه بازنشستگی است که یک درصد از درآمد ناخالص فرد است و همچنین به طور خودکار به صورت ماهانه کسر می‌شود. اگر فرد حقوق کافی داشته باشد این میزان یکجا و در غیر اینصورت به صورت اقساط در بیش از 10 سال پرداخت می‌شود.

حقوق بازنشستگی جمعی: این طرح در بخش دولتی بسیار متداول است و توسط طرف‌های اصلی در بازار کار به عنوان بخشی از توافق جمعی در صنعت مربوطه تعیین می‌شود. در واقع یک بیمه نامه درمانی ارائه می‌دهد که در صورت ناتوانی، بیماری بحرانی یا مرگ، فرد یا خانواده او را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در بخش خصوصی طرح بازنشستگی جمعی پرداخت نمی‌شود و  به جای آن از گزینه‌های پس‌انداز و بیمه مشابه جبران می‌شود.

بازنشستگی شرکت: این مورد ویژگی مشترک در قراردادهای کاری دانمارک است و یک مکمل مهم برای برنامه بازنشستگی ایالتی به حساب می‌آید، طی مراحل استخدام به کارمندان ارائه می‌شود و تقریبا 15 درصد از حقوق کارمندان برای این طرح کسر می‌شود. شرکت‌های بخش خصوصی غالبا با صندوق بازنشستگی توافق‌نامه‌ای دارند که یک بیمه نامه درمانی اضافی را ارائه می‌دهد و شامل ناتوانی، بیماری بحرانی و مرگ است.

طرح‌های بازنشستگی خصوصی: فرد می‌تواند با یک صندوق بازنشستگی یا یک بانک، برنامه بازنشستگی خصوصی تنظیم کند که به صورت نقدی و یا اقساطی بر اساس حقوق فرد پرداخت می‌شود.

فنلاند در سال 2018 در رتبه سوم قرار گرفت. سیستم بازنشستگی این کشور شامل بازنشستگی دولتی و طیف وسیعی از برنامه‌های مرتبط با درآمد قانونی است.

پیشنهادها به فنلاند برای بهبود ارزش شاخص خود، ادامه افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کم‌درآمد، افزایش سطح مشارکت‌های اجباری برای آینده، اقدامات لازم برای حمایت از منافع زوج‌ها بعد از طلاق و افزایش امید به زندگی و افزایش مشارکت نیروی کار در بین کارگران مسن اعلام شده است.

فنلاند دارای دو سیستم بازنشستگی است که مکمل یکدیگر هستند:

-حقوق بازنشستگی مربوط به درآمد حاصل از کار و فعالیت‌های کارآفرینانه فرد که شامل بیمه نامه بازنشستگی است که کارفرما وظیفه دارد برای همه کارمندان خود تهیه و حق بیمه آنان را پرداخت کند.

-مستمری ملی و حقوق بازنشستگی برای آن دسته از بازنشستگانی که فاقد بازنشستگی مرتبط با درآمد هستند یا مستمری آنان بسیار ناچیز است.

هر دو سیستم بازنشستگی شامل بازنشستگی سالمند و مستمری معلولیت هستند. هر فرد پس از 65 سالگی واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی ملی خواهد بود. شخصی که ناتوان از کار است، ممکن است قبل از سن مربوطه حقوق بازنشستگی دریافت کند. البته مستمری‌بگیر می تواند مشغول به کار شود.

در فنلاند حقوق بازنشستگی مشمول مالیات است.

کارفرمایان و کارمندان، بازنشستگی مربوط به درآمد را با هم تامین می‌کنند. کارفرما سهم کارمندان خود را از دستمزد خود آنان کسر می‌کند. میزان حقوق بازنشستگی بستگی به این دارد که فرد چه مدت کار کرده و چه میزان حقوق دریافت کرده است.

شرکت‌های بازنشستگی مرتبط با درآمد، صندوق‌های بازنشستگی و بنیادهای بازنشستگی، مدیریت بازنشستگی‌های مربوط به درآمد در این کشور را مدیریت می‌کنند. مرکز حقوق بازنشستگی فنلاند (ETK) مسائل مربوط به امنیت بازنشستگی را به شیوه‌ای متمرکز مدیریت می‌کند.

موسسه بازنشستگی در بازه‌های منظم سابقه بازنشستگی را برای افراد ارسال می‌کند. این گزارش تخمین می‌زند که چه میزان مستمری جمع شده است.

در صورتی که حقوق بازنشستگی مربوط به درآمد ذخیره نشود و  یا بسیار اندک باشد فرد می‌تواند درخواست بازنشستگی ملی کند. میزان بازنشستگی ملی تحت تاثیر مدت زمانی است که فرد در فنلاند زندگی یا کار کرده است.

علاوه بر این، وضعیت خانواده و سایر درآمد مستمر بازنشستگی بر میزان حقوق بازنشستگی ملی تاثیر دارد.

منابع:

pensionfundsonline.co.uk

infofinland.fi

netherlandsworldwide.nl

iamexpat.nl

oecdecoscope.blog

worldfinance.com

weforum.org

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید