پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیایران هیچ تولیدی از ذخایر دریای خزر نداشته است

ایران هیچ تولیدی از ذخایر دریای خزر نداشته است

اصولی گفت:خزر از حیث ذخایر نفت و گاز اثبات شده، جزو مناطق بکر جهان به شمار می‌آید و متاسفانه تنها ایران هیچ تولیدی از این ذخایر در دریای خزر نداشته است.

به گزارش رتبه آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر گفت: هرچند وجود ذخایر نفت و گاز در مناطق جنوبی کشور و خلیج فارس سبب شده است تا توجه کمتری بهذخایر نفت و گاز دریای خزر شود،​ اما خزر یکی از مناطق ژئوپلیتیک انرژی دنیاست که بخشی از ذخایر نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران در آن واقع شده است.

وی افزود: خزر از حیث ذخایر نفت و گاز اثبات شده، جزو مناطق بکر جهان به شمار می‌آید و متاسفانه تنها ایران هیچ تولیدی از این ذخایر در دریای خزر نداشته است.

اصولی با بیان اینکه متخصصان ایرانی موفق به کشف یک میدان نفتی در آب های خزر شده اند گفت: این اکتشاف،­ از دو منظر اکتشاف در بخش عمیق دریا و در اعماق بیش از ۷۰۰ متری و باتوجه به شرایط سخت تحریم نفتی و فناوری‌های مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت است.

مسئول اکتشاف و استخراج نفت در دریای خزر، با بیان اینکه به منظور استخراج منابع انرژی از عمق این دریا یک دستگاه سکوی نیمه‌شناور با قابلیت حفاری تا عمق ۶۰۰۰ متر زیر بستر دریا و در آب‌هایی تا عمق ۱۰۰۰ متر به همراه سه شناور چندمنظوره منحصربه‌فرد برای جابه‌جایی این سازه و انجام عملیات لنگراندازی در پهنه خزر در دستور کار قرار گرفته است­ ،اظهار کرد: عمق زیاد آب، بسته بودن دریای خزر و ارتباط نداشتن با آب‌های آزاد، محدودیت‌های عملیاتی در ارتباط با حمل‌و‌نقل تجهیزات، شرایط جوی و اقلیمی متغیر، پشتیبانی بسیار سخت و پیچیده ناشی از فاصله زیاد از ساحل، هزینه و ریسک بالای عملیات اکتشاف، نبود زمینه مناسب برای انجام فعالیت‌های تعمیراتی و سرویس‌های دوره‌ای ناوگان دریایی و تحریم‌های فناورانه از چالش‌های اصلی کار در خزر بوده و هست.

وی با تاکید بر توسعه و تولیدنفت گاز از خزر افزود: بهره‌برداری از منابع خزر نیازمند به کارگیری فناوری‌های پیشرفته است، به همین منظور تقویت همکاری‌ها با کشورهای صاحب دانش و فناوری در حوزه آب‌های عیمق همچون نروژ و دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی در دستور کار قرارگرفته است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید