شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیبهره‌وری و کاراییپروژه های شرکت پتروشیمی لاله

پروژه های شرکت پتروشیمی لاله

شرکت پتروشیمی لاله، با سهامدارانی از جمله پتروشیمی مارون و پلیمر پوشینه در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری شرکت کرد. در ادامه به بررسی 3 پروژه ی ارائه شده توسط این شرکت می پردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” مدیریت استراتژیک ” در نواحی رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، ارزیابی عملکرد ( انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن ) و مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety ) اجرا شد.

شرح مشکل :

از دیدگاه علم مدیریت، از آنجایی که مدیران ارشد، همواره باید از نظر دانش استراتژی در سطحی قابل قبول باشندتا در تحقق استراتژی های سازمان توانا باشند و عملکرد سازمان را در راستای استراتژی های تدوین شده رصد کنند؛ این بخش مهم، جزء الزامات مدیریتی سازمان لحاظ گردید و از طریق رصد برنامه های عملیاتی و میزان تحقق آنها، بررسی صحت اجرای برنامه های استراتژیک را انجام میدهند.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است ؟

استفاده از مدل تلفیقی مدیریت استراتژیک در راستای مدل سازی استراتژی های کلان سازمان ( آموزه های دیوید، نورتون و کاپلان، رابرت گرنت و … ) و استفاده از مدل برایسون در تعیین استراتژی های وظیفه از جمله نوآوری های سازمان است. همچنین، اتصال فرآیند ها به اهداف استراتژیک و تعیین فرآیند های کلیدی از طریق میزان اثر فرآیند ها بر اهداف استراتژیک و میزان شکاف عملکردی هر فرآیند؛ را نیز میتوان از جمله نوآوری های این سازمان به حساب آورد.

دستاورد های این پروژه چه بودند ؟

از مهمترنی نتایج اجرای این پروژه در این سازمان، تصویب و اجرای طرح توسعه ی محصول جدید در تیم دیریت استراتژیک و شروع اجرای پروژه از سال 1397بود که تا به امروز در حال اجرا است.

این پروژه با بهره گیری از کتاب جنگل استراتژی از میتزبرگ و استراتژی به زبان امروزی رابرت گرنت و یادگیری از تجربه ی موفق شرکت پتروشیمی آریا ساسول پیاده سازی شد. همچنین، شاخص های مربوط به مدیزیت عملکرد و اهداف استراتژیک در دوره های مختلف با شاخص های متنوع دیگر شرکت ها مقایسه شد.

چگونه این پروژه امکان توسعه و پیشرفت خواهد داشت ؟

مدیریت استراتژیک، ساختاری پویا دارد. میتوان با بهره گیری از مدل های مختلف نسبت به ارتقای آن اقدام نمود. همچنین، استفاده ی کامل و درست از سیستم های مدیریت فرآیندی در توسعه ی استراتژی های سازمانی و دیدگاه های فرآیندی در مبحث مدیریت عملکرد استراتژیک میتواند به همگن سازی و مشارکت بیشتر واحد های سازمانی در قالب فرآیند های همگون منجر شود.

پروژه ی دوم :

دومین پروژه ی شرکت پتروشیمی لاله، با عنوان ” ارزیابی شایستگی مدیران بر مبنای مدل 34000 ” و در نواحی رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، ارزیابی عملکرد ( انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن )، تیم سازی، توانمند سازی، ارتقاء و ایجاد رضایت و مدیرین فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety ) اجرا شد.

شرح مشکل :

این پروژه مدیریتی است و برای شناسایی و تقویت راهبری سیستم برای سازمان حائز اهمیت است. همچنین، در راستای تقویت شایستگی مدیریتی برای مدیران و سرپرستان شرکت و با استفاده از مدل شایستگی مدیران UNIDO و به صورت 360 درجه برای کلیه ی مدیران، رئسا و سرپرستان انجام پذیرفت. اجرایی شدن این پروژه 4 ماه زمان برد.

نوآوری این پروژه مربوط به کدام بخش است ؟

شناسایی نقاط قوت و ضعف و ابلاغ آن ها به ذی نفعان 100% نوآورانه است. نحوه ی تعامل با ذی نفعان و راهبری سیستم بهبود یافت و شاخص های عملکردی و برداشتی بیانگر این موضوع هستند.

نتایج این پروژه در کدام بخش ها قابل مشاهده است ؟

انجام کار اثربخش باعث کاهش هزینه های مالی و بازگشت سرمایه میشود. همچنین جلوگیری از توقف تولید باعث افزایش درصد تولید و در نهایت درآمد مجموعه میشود. در آخر، رضایت کارکنان مجموعه است که به دلیل توسعه ی فردی آنها در مجموعه شکل میگیرد. با توجه به دریافت تندیس بلورین جایزه ی ملی تعالی و ارتقای امیتازی معیار مرتبط، بهبود خوبی در سازمان مشاهده میشود.

این پروژه در کدام بخش ها پیشرفت و توسعه پیدا میکند ؟

انجام دوره ای ارزیابی مرتب و برگزاری دوره های مرتبط با حوزه های سنجیده شده، مطابق با هدف نعیین شده، و در نهایت، رسیدن به هدف های بالاتر در صورت تحقق هدف قبلی، امکان توسعه و پیشرفت فردی و سازمانی را فراهم میکند.

تولید پلی اتلین سبک در پتروشیمی لاله فراتر از ظرفیت اسمی

پروژه ی سوم :

این پروژه با عنوان ” بهبود عملکرد نگهداری و تعمیرات در راستای افزایش قابلیت اطمینان ( افزایش ساعت کارکرد کمپرسور ثانویه بعنوان قلب تپنده ی واحد  LDPE با 2750 بار فشار ) ” در نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، ارزیابی عملکرد (انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن)، مدیریت فرآیند و توسعه (six sigma, QC, QA, and Quality management, safety) و نوآوری (در محصولات/ خدمات و فرآیندها) اجرا شد.

شرح مشکل :

با توجه به ماهیت نگهداری و تعمیرات تجهیزات، همواره در راستای کاهش میزان توقفات مرتبط با تجهیزات و در نتیجه استمرار تولید؛ واحد نگهداری و تعمیرات به عنوان پشتیبان فرآیند تولید، باید برنامه های عملیاتی، CM، EM، PM و دیگر مباحث مربوطه را پیاده سازی نمود. در نهایت از توقفات ناخواسته یا دیگر مواردی که منجر به وقفه در تولید می گردد جلوگیری شد. بدین منظور سازمان با تعریف پروژه های بهبود از دو جنس مدیریتی و فنی _ عملیاتی اقدام به بهبود عملکرد نگهداری و تعمیرات نمود.

در چه بخش هایی از این پروژه نوآوری وجود دارد ؟

رهبران شرکت پتروشیمی لاله، برای حمایت و پرورش خلاقیت و نوآوری کارکنان و توسعه ی پروژه های بهبود و نوآوری فرآیند محور و تحول، رویکرد های نظام های مدیریتی و مشارکتی، سیستم پیشنهاد ها و گروه های بهبود ( QCC ) را با بهینه کاوی و یادگیری از سازمان های برتر و برگزاری آموزش های فراگیر، جاری نمودند. با توجه به اهمیت فوق العاده آماده ی بهکاری تجهیزات تولیدی، رویکرد های نگهداری و تعمیرات متعددی نظیر BM, PM, RCMII, RCA, PMO و CBM طرح ریزی و اجرا شده است.

این پروژه چه نتایجی را برای سازمان به وجود آورد ؟

با توجه به اینکه کاهش توقفات منجر به استمرار تولید و در نتیجه امکان فروش بیشتر را برای سازمان مهیا می سازد؛ روند نتایج میزان توقفات ناشی از خرابی تجهیزات، افزایش فروش و در نتیجه ارتقای میزان سود عملیاتی را برای سازمان در پی دارد.

در چه بخش هایی میتوان پیشرفت و توسعه ی این پروژه را دید ؟

با اخذ گزارش بازخورد ششمین دوره ی جایزه ی ملی تعالی و نگهداری و تعمیرات ایران نسبت به تعریف پروژه های بهبود معرفی شده اقدام و توسط کمیته ی تعالی تحت کنترل و پایش مستمر قرار خواهد گرفت.

در مورد پتروشیمی لاله بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : 10 شرکت برتر ایران در حوزه ی پتروشیمی!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید