شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاپروژه های شرکت پلیمر آریا ساسول

پروژه های شرکت پلیمر آریا ساسول

شرکت پلیمر آریا ساسول نیز در جشنواره ی ملی بهره وری شرکت میکند. از جمله سهامداران این شرکت میتوان به پتروشیمی پارس و پارس تامین مجد اشاره کرد. در ادامه به بررسی 3 پروژه ی این شرکت میپردازیم.

پروژه ی اول :

از این پروژه با عنوان ” خلق ایده تا محصول تجاری ” شناخته میشود. نواحی تحت تاثیر این پروژه را هم بخش های رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، تمرکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایجاد روابط با مشتریان و بازاریابی ) و نوآوری ( در محصولات/خدمات و فرآیندها ) پوشش میدهند.

شرح مشکل :

ایجاد یک فرهنگ در محل کار که الهام بخش نوآوری باشد، ضروری است. مدیران ارشد شرکت پلیمر آریا ساسول برای تقویت فرهنگ نوآوری و ایجاد بستر مناسب، رویکرد های بسیار مناسبی را به کار گرفتند. از جمله ی این رویکرد ها میتوان به ایجاد مرکز نوآوری در سال 1401، جاری نمودن جمع سپاری ( crowd sourcing ) و جمع آوری ایده ها در یک زمینه ی خاص، تقدیر و حمایت از پیشنهاد دهندگان در حوزه ی نظام پیشنهاد ها، تقدیرو حمایت از طرح های اجرا شده طی سال در قالب طرح های اثربخشی و خلاقیت و ارائه ی ایده با هدف تجاری سازی و تبدیل به محصول اشاره نمود.

این پروژه در این شرکت پلیمر آریا ساسول متشکل از سه فرآیند اصلی است. این سه فرآیند نظام پیشنهاد ها، خلاقیت و اثربخشی و مرکز نوآوری میباشند. این مراحل به صورت یکپارچه در این شرکت در حال اجرا است. فرآیند نظام پیشنهاد ها با قدمت بیش از 10 سال، اثربخشی و خلاقیت با قدمت بیشتر از 6 سال و مرکز نوآوری با قدمت بیش از 1 سال است که در سازمان پلیمر آریا ساسئ=ول جاری و عملیاتی میباشد.

فرآیند خلق ایده تا محصول تجاری در کل سازمان و در تمامی واحد های شرکت اجرا شد.

ایده های نوآورانه ی این پروژه در کدام بخش ها وجود دارند؟

ایده ها باعث نوآوری و رشد خارق العاده میشوند. این ایده ها ممکن است هم از داخل و هم از بیرون کسب و کار نشات بگیرند. همچنین ایده ها وقتی به صورت استراتژیک مدیریت شوند، میتوانند راه را برای تحولات پیشگامانه هموار کنند.

این فرآیند ها به صورت چرخ دنده های یک چرخ بزرگ در کنار هم حکت میکنند. در شرکت آریا ساسول، خروجی هر فرآیند به عنوان ورودی فرآیند بعدی است. این سه فرآیند؛ پشت سر هم منجر به تحول و بهبود سازمان میشوند. این موضوع را میتوان نوآوری این پروژه دانست. چرا که در هیچ سازمان دیگری چنین فرآیند منسجم و یکپارچه ای وجود ندارد.

در خصوص هر یک از سه فرآیند، سیستم مکانیزه در بستر سیستم فرآیند ساز داخل سازمان ( BPMS )، طراحی و راه اندازی شد. طی هر سال با دریافت بازخورد از ذی نفعان فرآیند، نیاز های شناسایی شده و نقاط قابل بهبود در فرآیند و همچنین سیستم های مکانیزه اجرایی شده است.

بررسی حوزه های مختلف فرآیند :

در حوزه ی نظام پیشنهاد ها، ماژول نظام پیشنهاد ها طراحی شد و کلیه ی مراحل فرآیندی اعم از ثبت، بررسی در کمیته های فنی، ارزیابی و امتیاز دهی، تصویب و نهایی سازی، تعیین کمیته ی اجرایی و بررسی اجرای پیشنهاد، انجام میشود و در تمامی مراحل به سادگی قابل ردیابی میباشد.

در حوزه ی طرح های اثربخشی و خلاقیت، ماژول اثر بخشی و خلاقیت نیز در بستر BPMS طراحی شد که تمامی مراحل در فرآیندی اعم از ثبت طرح، ارائه ی نتایج کمی و کیفی حاصله، تعیین اعضای مشارکت کننده در طرح، بررسی و امتیاز دهی طرح ها در کمیته ی اولیه، ثانویه و ارزیابی و اولویت بندی طرح ها در کمیته ی عالی مدیریتی، ارزیابی و نهایی و تصویب طرح های برتر در جشنواره اثربخشی و خلاقیت سالانه، انجام میشود. همچون نظام پیشنهاد ها، در تمامی مراحل امکان ردیابی و گزارش دهی آنلاین در سیستم وجود دارد.

برای مرکز نوآوری نیز سیستم مدیریت ایده در بستر BPMS طراحی و راه اندازی شد. این فناوری، فرآیند تولید و بررسی ایده های برون سازمانی را سرعت بخشد. جریان بینش سازمان را مدیریت میکند و آنها را بر اساس سطح امکان سنجیث طبقه بندی میکند.

منافع این پروژه در کدام بخش ها خلاصه میشوند؟

ارائه ی پیشنهاد های متنوع تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های غیر مستقیم داشته و همچنین با توجه به ارائه ی محصول تجاری، برای سازمان درآمد قابل ملاحظه ای را ایجاد کرده است. در خصوص طرح هایی که در جشنواره اثربخشی و خلاقیت مطرح شد نیز گواه است که پیامد های احتمالی برای پیاده سازی طرح بررسی شد. سپس برای اجرا اقدام شد که در نهایت میتوان اثرات بالفعل و دستاورد ها و نتایج آن را مشاهده کرد و مورد تشویق و تقدیر قرار داد. این مصداق یک سازمان، با فرهنگ باز برای ایجاد توسعه و بهبود و حمایت از نوآوری و خلاقیت در سازمان است.

کدام بخش های این پروژه به عنوان تجربه ی برتر شناخته میشوند؟

با توجه به اینکه برای ایجاد یک فرهنگ نوآور، هم افراد و هم ساختار بسیار مهم هستند؛ شرکت پلیمر آریا ساسول ساختاری غیر رسمی برای ترغیب و پرورش افراد خلاق فراهم آورد. در این فضا، نوآوری در قالب گروه ها و تیم های کاری شکل میگیرد. سعی میشود افراد با تفکر، نظر و دیدگاه های متفاوت در یک گروه قرار گیرند تا سرعت تصمیم گیری و حل مسائل و ایجاد بهبود در سازمان افزایش یابد. این کار علاوه بر ایجاد ایده های متفاوت، این قابلیت را به سازمان میدهد که یک ایده از یک زمینه ی فکری پس از بررسی از دیدگاه های متنوع، منتج به ایجاد یک محصول خلاقانه شود.

از طرف دیگر، فرآیند کلان خلق ایده تا محصول تجاری، به صورت یکپارچه، شامل سه فرآیند اصلی نظام پیشنهاد ها، خلاقیت و اثربخشی و مرکز نوآوری، در پنجمین دوره ی جوایز نوآوری سازمانی سال 2023 ( Organization-Wide Inovation Award 2023 )؛ توانست به عنوان تنها شرکت برتر در حوزه ی نوآوری سازمانی، مقام 6 ستاره ی بین المللی را کسب نماید.

امکان توسعه و پیشرفت این پروژه در کدام بخش ها نمایان است؟

تحقیق و توسعه در حوزه ی تولید محصولات جدید از جمله گرید باک خودرو و ارتباط سازنده با ذی نفعان برون سازمانی و عقد قرارداد با شرکا از بخش های قابل توسعه هستند. همچنین در زمینه های بهره گیری از هوش مصنوعی در حوزه ی داده کاری و استفاده از Digital Twin & Industry 4 هم میتوان طرح های جدید را انجام داد.

میتوان الزامات مربوط به مالکیت معنوی و فکری برای انجام فعالیت های نوآورانه را هم لحاظ نمود. ایجاد فرهنگ تفکر مبتنی بر خلاقیت و ایده پردازی هم از بخش های تحت پیشرفت است. همچنین ایجاد زیر ساخت های لازم برای جاری سازی فرآیند نظام پیشنهاد ها و اثربخشی خارج از فنس آریا ساسول و یا ایجاد یک پارک فناوری ( Science Center ) در صنعت پتروشیمی و ایجاد بستر های رشد و بلوغ نوآوری در کل این صنعت از جمله مراحل پیش رو برای پیشرفت هستند.

جذب ایده ها، طرح ها و پرورش مستعدین این حوزه در خارج از سازمان آریا ساسول میباشد.

پروژه ی دوم :

عنوان این پروژه ” استقرار یکپارچه ی مدیریت ریسک سازمانی با سایر ماژول های مدیریت ” است. نواحی رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، برنامه ریزیث استراتژیک و توسعه و همچنین مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QC, QA, & Quality management, Safety ) در این پروژه مداخله دارند.

شرح مشکل :

این پروژه، ایجاد یک سیستم یکپارچه برای ثبت، نگهداری، نظارت و کنترل ریسک های شناسایی شده در سراسر سازمان است. با بهره گیری از رویه های سازمانی و استفاده از پلتفرم های داخلی ( سیستم برنامه ی اجرایی و سیستم مدیریت جلسات و سیستم مدیریت وظایف )، این بهترین رویه به عنوان یک ابتکار سیستمی در جهت یکپارچه سازی سیستم مدیریت ریسک در سازمان پیاده شد. به لطف این عمل، کل ریسک ها و وضعیت آنها در داشبورد مدیریت در ASPC نشان داده میشود. با توجه به تحریم ها و عدم دسترسی به شرکت های نرم افزاری بین المللی؛ این سیستم بر روی پلتفرم سیستم مدیریت فرآیند های کسب و کار ایران ( BPMS ) پیاده سازی شده و در طول زمان به طور مستمر در حال بهبود بوده است.

با پتانسیل مدیریت ریسک در تمامی حوزه های سازمانی، میتوان آن را در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و سایر صنایع نیز عرضه کرد. مدیریت ریسک در ASPC در بالاترین سطح ( هیئت مدیره ) توسط کمیته ی ریسک و کمیته ی حسابرسی مدیریت میشود. همچنین تحت نظارت مدیر عامل، کمیته ی ریسک متشکل از مدیران ارشد نقش بسزایی در فرآیند مدیریت ریسک دارند. در ضمن باتوجه به اهمیت کاهش هزینه ها و تاثیر مدیریت ریسک در این زمینه، حمایت مدیریت از موضوع ریسک بسیار ملموس و تاثیرگذار است.

عملکرد یکپارچه سازی :

یکپارچه ‌سازی سیستم مدیریت ریسک در سازمان پیاده سازی شد. به لطف این عمل، کل ریسک ها و وضعیت آنها در داشبورد مدیریت در ASPC قابل دیدن است. با توجه به تحریم ها و عدم دسترسی به شرکت های نرم افزاری بین المللی؛ این سیستم بر روی پلت فرم سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار ایران ( BPMS ) پیاده سازی شد و در طول زمان به طور مستمر در حال بهبود است. با پتاسیل مدیریت ریسک در تمامی حوزه های سازمانی، می توان آن را در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و سایر صنایع نیز عرضه کرد.

مدیریت ریسک در ASPC در بالاترین سطح ( هیئت مدیره ) توسط کمیته‌‌ی ریسک و کمیته‌ی حسابرسی مدیریت می شود. همچنین تحت نظارت مدیرعامل، کمیته‌ی ریسک متشکل از مدیران ارشد نقش بسزایی در فرآیند مدیریت رسیک دارند. در ضمن با توجه به اهمیت کاهش هزینه ها و تاثیر مدیریت ریسک در این زمینه، حمایت مدیریت از موضوع ریسک بسیار ملموس و تاثیرگذار است.

این پروژه در چه سطحی در سازمان اجرا شد؟

سیستم مدیریت ریسک سازمانی در حال حاضر در کل شرکت استقرار دارد. در دو سال اول پس از تاسیس،شرکت پلیمر آریاساسول بر ارزیابی ریسک‌ های مربوط به واحدهای عملیتای و کارخانه های تولیدی به منظور تعیین آستانه‌ی ریسک آنها تمرکز کردیم. با توجه به وقفه‌های مکرر تولید و زیان‌های مالی که به شرکت تحمیل کرد، این حوزه برای شرکت پلیمر آریاساسول ضروری است. ریسک های بحرانی شناسایی و اقدامات پیشگیرانه با ارجع به واحدها و افراد مرتبط در سامانه تعریف شد.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است؟

ارتباط و یکپارچگی سامانه‌ی مدیریت ریسک با سایر ماژول‌های سازمان ( ماژول‌های برنامه‌ی اجرایی، ماژول مدیریت وظایف و ماژول مدیریت جلسات ) و توانمندی فرآیند، سیستم و نرم‌افزار مدیریت ریسک با توجه به انتظارات تمامی متولیان ریسک بخش‌های دارای نوآوری در این پروژه هستند.

در حوزه‌ی نرم افزار، با توجه به وجود یک بستر برای تولید نرم افزار با عنوان BPMS و عدم امکان خرید به دلیل تحریم و نبودن تمامی ویژگی‌های مورد‌ نظر در یک محصول نرم افزاری، تولید و طراحی سامانه‌ی مدیریت ریسک در دستور کار قرار گرفت.

در طی دروه‌ی رشد نرم افزار، با توجه به شناسایی و انتظارات متولیان ریسک، نیازهای جدید به طور مستمر شناسایی و در سیستم توسعه یافت. یکپارچگی این سامانه مزایای متعددی دارد که یکی از موارد به پاسخگویی ذی نفعان در قبال ریسک هم راستا با تمامی ریسک های سازمان می باشد.

دستاوردهای این پروژه چیست؟

با توجه به اهمیت پایداری در تولید در شرکت های پتروشیمی، لازم است که حتی الامکان، از توقف تولید به دلیل مختلف از جمله خرابی تجهیزات و اتفاقات ناخواسته جلوگیری گردد. این امر باعث افزایش سود آوری و کاهش  ضرر و خسارت های مالی به شرکت می گردد. خوش بختانه به دلیل سیستم مدیریت ریسک اثربخش، هیچ گونه توقفی که از ریسک های شناسایی شده باشد، رخ نداده است که این موضوع خاطر شناسایی به موقع و موثر ریسک ها و پایش مستمر و پیگیری اقدامات مربوطه می باشد.

همچنین در سال جاری شاخص RCR به صفر میل کرده است. با توجه به کاهش ارزش دارایی ها و تجهیزات عملیاتی در شرکت های پتروشیمی، این نرخ نزولی است  که نشان دهنده‌ی روند واقعی و پیش بینی شده‌ی نرخ شاخص بازده کل دارایی های عملیاتی (سالانه) از سال 1396 تاکنون است.

تحقق شاخص درصد تحقق طرح تولید به پارامترهای زیادی از جمله توقف تولید بستگی دارد. افزایش این شاخص حاکی از سودآوری بیشتر شرکت است که تنها با کنترفل و پایش مستمر ریسک های آن می توان بهش دست یافت.

چگونه این پروژه پیشرفت خواهد کرد؟

قابلیت فروش این سامانه‌ی مدیریت ریسک به سایر شرکت های مرتبط با این صنعت وجود دارد. یکی از امکاناتی که در آینده می توان به این سامانه اضافه کرد، شناسایی ریسک هایی با احتمال خیلی کم و شدت بسیار بالا می باشد که در دسته‌ی مدیریت تداوم کسب وکار قرار می گیرند. در سامانه امکان شناساییی آنها و ثبت سناریوهای مختلف جهت پایداری تولید و کاهش زمان برگشت به حالت نرمال بارگزاری می گردد. همچنین کلیه‌ی مانورهای صورت گرفته در آن زمینه، قابل ثبت و پیگیری می باشند.

پروژه ی سوم :

سومین پروژه ی این شرکت با عنوان ” نظام پیشران عملکرد ( Performance Factory ) ” اجرا شد. نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، بهینه کاوی ( بهینه کاوی عملکردی و بهینه کاوی بهترین تجارب )، مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QC, QA, & Quality management, Safety ) تحت تاثیر این پروژه قرار گرفتند.

شرح مشکل :

همواره برنامه ریزی در مفهوم عام به عنوان جزء لاینفک هر فعالیت فردی و گروهی و به عنوان یکی از کلیدی ترین اقدامات پیش نیاز در دستیابی به اهداف مورد انتظار برشمرده می شود. با توجه به اهمیت بهبود مستمر و ماهیت کسب و کار این شرکت، ده‌ها ابزار و رویکرد متفاوت در امر بهبود عملکرد سازمانی استفرار یافته که نظارت و پیگیری اقدامات بهبود حاصل از این ابزارها همواره برای این واحد چالش برانگیز بود. این نیاز در کنار الزام جاری سازی استراتژی در شرکت باعث مشکل گیری راه حلی کلان و کاملا یکپارچه به نام پیشران عملکرد PF گردید.

این راه‌ حل، تمامی فرآیندها و نظام‌های مدیریتی را که بر مسائل سازمانی، ریسک‌های سازمان،مشارکت‌های سازمانی تمرکز دارند را به شکل مکانیزه یکپارچه و اقدامات بهبود حاصل از آنها را با بهره‌گیری از نظام جامع برنامه‌ریزی سازمانی در شرکت برنامه‌ریزی، راهبردی و مورد پایش قرار می دهد.

در نهایت نتایج پیشبرد این اقدامات به عنوان عملکردهای فردی و واحدی در مکانیزم‌های تشویقی و ارتقاء پرسنل منعکس می‌شوند. در واقع اصل برنامه‌ریزی در تمامی ارکان سازمان نهادینه شد و حتی یکی از ارزش‌های سازمان به نام برنامه‌ریزی، کنترل و پیگیری کارآمد ( Efficient Planning & Control ) تعریف گردید. با محوریت مفهوم برنامه‌ریزی در کلیه‌ی سطوح سازمان و توسعه‌ی یکپارچه‌ی آن، اثر بخشی اقدامات کارکنان و پاسخگویی آنها افزایش می‌یابد. همچنین همه با زبان برنامه‌ریزی با هم تعامل می‌کنند. تمامی پرسنل شرکت، کلیه‌ی فرآیندها و عملکرد شرکت‌های همکار و تامین‌کنندگان بر اساس برنامه‌ریزی نظام پیشران عملکرد است.

در این پروژه حوزه‌ی نوآوری چه عملکردی دارد؟

ساختار برنامه‌ریزی مرکزی و متمرکز همزمان ایجاد شد که به عنوان تکمیل و پشتیبانی واحد برنامه‌ریزی عمل می‌کند. همچنین قابلیت های فناوری اطلاعاتی به تدریج استفاده شد تا فعالیت‌های برنامه‌ریزی و بهبود را به صورت خودکار و با تاکید بر ادغام انجام دهد.

ادغام تمامی سیستم‌ها با راه‌حل IFS-ERP و ایجاد و تعریف یک منطق برای پیشگیری اقدامات و جلوگیری از گم شدن برنامه ها نیز از بخش های نوآورانه‌ی این پروژه محسوب می‌شوند.

منافع به دست آمده از این پروژه چیست؟

تعداد فعالیت‌های انجام شده برای اجرا و ارزیابی پروژه‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد؛ به طور قابل توجهی در دوره‌ی زمانی مشخص، افزایش داشته است. بیش از 14000 ریسک زمانی توسط ماژول مدیریت ریسک سازمانی ( ERM) مدیریت و کنترل می‌شود.

به طور کلی، سالانه حدود 300 پروژه‌ی کاهش ریسک برای کم کردن خطرات سازمان تعریف می‌شود. همچنین با اجرای انواع پروژه‌ها و برنامه‌های بهبود که در پیشران عملکرد محقق شده‌اند؛ تولید را افزایش داده است.

چه گام‌های دیگری برای این پروژه طرح‌ریزی میشود؟

عملکرد ماشین‌ها در این شرکت در حال حاضر توسط اپراتورها از طریق اپلیکیشن‌های تحت وب یا موبایل به صورت دستی وارد می‌شود، اما در آینده امید است تا طرح جدیدی را برای تعیین کمیت عملکرد ماشین‌های صنعتی توسط اینترنت اشیاء (IOT) اجرا کند.

برای اطلاعات بیشتر از فعالیت های این شرکت به وبسایت رسمی مراجعه کنید!

همچنین بخوانید : 10 شرکت برتر ایران در حوزه ی پتروشیمی!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید