شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیچهار طرح کمک‌رسانی دویچه بانک برای افراد نیازمند

چهار طرح کمک‌رسانی دویچه بانک برای افراد نیازمند

صندوق حمایتی در طرح‌های خیرخواهانه اروپایی چگونه فعالیت دارد

– دویچه بانک برای کمک به افراد ناتوان و نیازمند جامعه صندوق‌هایی دارد که از طرح‌های خیرخواهانه جوامع آسیب‌پذیر حمایت می‌کند

– طرح‌های حمایتی شامل کمک به آموزش جوانان، کمک به افراد ناتوان جسمی و مهارت‌آموزی جوانان است

با دشوار شدن شرایط اقتصادی در جامعه مدرن، معضلات اجتماعی هم خودنمایی می‌کند. این مدرنیزاسیون، شمار افرادی توانمند را گاها افزایش می‌دهد و نقش و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌های مالی را بیش‌ازپیش برجسته می‌کند. سرفصلی که این روزها برای عیارسنجی بنگاه‌های اقتصادی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی مطرح‌شده و به‌نوعی تبلیغ آن‌ها شده است.

در مجمع جهانی توسعهٔ پایدار (WBCSD) که در ماه سپتامبر سال 2002 برگزار شد، نظارت و بررسی اثرات عملکردی کسب‌وکار بنگاه‌ها، مبارزه با فقر و حفظ محیط‌زیست سه دغدغه اصلی عنوان شد و بنا بر جمع‌بندی مجمع، برقراری تعامل بین بنگاه‌ها، دولت و جامعه کلید توسعهٔ پایدار بین‌المللی است. بنابراین، به‌منظور بهره‌برداری از مزایای جهانی‌شدن کسب‌وکار بنگاه‌ها، دولت‌ها موظف به ارتقاء مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های خود هستند.

در این دوران، جوامع مدرن و رو به رشد اقتصادی هم به دلایل مختلف، اعم از بیماری، کاهش قدرت خرید، مسائل و مشکلات روانی، نبود والدین و… شاهد معضلاتی هستند که برای افراد زیادی از جامعه پدید می‌آید و باعث آن می‌شود که افراد نتوانند به‌درستی زندگی‌شان را اداره کنند.

در مهروموم‌های گذشته، توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها به‌شدت افزایش‌یافته و مسئولیت اجتماعی بنگاه از یک حس مسئولانهٔ صرف، به یک اولویت غیرقابل‌اجتناب در دستور کار مدیران بدل گشته است.

با توجه به اینکه همواره سیاست‌های بانکی در راستای سودرسانی به طبقات ثروتمند جامعه شکل‌گرفته بود، توجه به طبقات آسیب‌پذیر و قشرهای کم‌درآمد و بیکار می‌تواند در تحقق مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها نقش بالایی داشته باشد. البته این گفته به معنای اعطای کمک‌های خیرخواهانه به این اقشار نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت‌ها و محرک‌های لازم برای رشد و ارتقاء بنیادین وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

در این حوزه و در برخی کشورها، موسسات و نهادهای دولتی و خصوصی برای یاری‌رساندن به این افراد وارد میدان شده‌اند و به راه‌اندازی طرح‌هایی در این زمینه و حمایت از آن‌ها اقدام کرده‌اند.

ازجمله این موسسات که می‌توان بدان اشاره دقیق داشت، دویچه بانک آلمان است . این بانک از طریق صندوق حمایتی، به اجرایی شدن طرح‌ها در راستای کمک‌رسانی به افراد نیازمند جامعه گام برداشته است.

دویچه بانک (Deutsche Bank)، بانک سرمایه‌گذاری و شرکت خدمات مالی آلمانی است که مقر آن در فرانکفورت، آلمان قرار دارد. دویچه بانک در ژانویه ۱۸۷۰ تأسیس شد و از بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان به شمار می‌رود. به‌طوری‌که شعبه‌هایی در مراکز مهم جهان مانند لندن، مسکو، نیویورک، سنگاپور، سیدنی، هنگ‌کنگ و توکیو دارد.

 

صندوق کمک‌های کوچک؛ تأثیر بزرگ در جوامع محلی

دویچه بانک از طریق صندوق‌های کمک مالی دویچه بانک (1)، از ابتکارات محلی حمایت می‌کند. به‌طوری‌که با این اقدام بسیاری از گروه‌های محلی، در جوامع خود قادر خواهند بود تا خدمات ارزشمند را به افراد ارائه دهند و تأثیر قابل‌توجهی را در جامعه برجای گذارند.

از طریق صندوق کمک‌های مالی کوچک، دویچه بانک قادر است تا از سازمان‌های خیریه و سازمان‌های محلی که در زمینه کمک به جوانان و بهبود زندگی افراد فعالیت دارند، حمایت کند. این صندوق بخشی از برنامه جوانان دویچه بانک محسوب می‌شود که هدف آن مقابله با چرخه بیکاری جوانان از طریق راهکارهای سریع است.

همچنین باید اشاره کرد در سال 2006، مبلغ صندوق حمایتی دویچه بانک باارزش 750 هزار پوند از طریق شرکای بانک، بنیاد جامعه مدنی مرسی ساید، بنیاد اسکاتلند و بنیاد جامعه لندن، بین گروه‌های محلی تقسیم شد.

حال در اینجا برای آشنایی با این طرح‌ها، نگاهی می‌اندازیم به چهار طرح کمک‌رسانی که توسط دویچه بانک حمایت و اجراشده است:

1- لندن – طرح Exposure

این پروژه تربیت و مهارت‌آموزی جوانان را بر عهده دارد، به‌طوری‌که آن‌ها بتوانند جذب بازارهای هدف شوند. در این طرح به 20 دانش‌آموز متوسطه در طول سه ماه آموزش داده خواهد شد تا در زمینه‌های کسب‌وکار، تحقیقات بازارهای جدید، مهارت‌های لازم را کسب کنند و بتوانند به‌صورت مؤثر برای کسب درآمد جدید تبلیغات کنند که در این راه مجله Exposure (2)، این فرصت را در اختیار جوانان قرار داده است.

همچنین این پروژه با حمایت از افراد جوان برای به دست آوردن مهارت‌های شغلی، به پایداری مالی و نوآورانه جوانان کمک می‌کند.

 

2- مرسی ساید- طرح بنیاد مبتلایان به اختلال رفتاری لیورپول (3)

بنیاد لیورپول یکی از مکان‌هایی است که تضمین می‌کند که افراد مبتلابه اختلال رفتاری (ADHD) (4) از حمایت لازم برای اطمینان از آینده‌ای مثبت برخوردار شوند.

لازم به ذکر است که جوانانی که مبتلابه ADHD هستند بیشتر در معرض محرومیت از مدرسه هستند، به‌ویژه دانش‌آموزانی که در مقطع GCSE (5) قراردادند؛ چراکه با استرس ناشی از امتحان بیشتر دچار آشفتگی حاد می‌شوند. در همین راستا این پروژه 32 جوان را که در معرض این آسیب‌پذیری قرار دارند و در دو سال پایانی تحصیلات متوسطه هستند را شناسایی و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در مدرسه باقی بمانند، به‌طوری‌که با پشتیبانی‌های طرح، این جوانان می‌تواند توانایی‌های خود را افزایش و ادامه تحصیل دهند.

3- اسکاتلند – طرح Bankie Talk

یکی دیگر از این پروژه‌ها که در اسکاتلند با حمایت از دویچه بانک اجراشده، Bankie Talk است. این پروژه در راستای حمایت نوجوانانی که دچار اختلالات بینایی هستند را ه اندازی شده است.

به‌طوری‌که با کمک مالی، Bankie Talk قادر است تا با پنج مدرسه متوسطه محلی در زمینه ارائه فرصت‌ها برای دانش‌آموزان سال آخر که از این نوع اختلال رنج می‌برند، همکاری کند. این فرصت‌ها در زمینه‌هایی همچون ارائه مطلب، ویرایش و انتشار مجلات جوانان است. همچنین دانش‌آموزان مدرسه مهارت‌هایی ازجمله ارائه، ویرایش و مهارت‌های نرم‌افزاری در زمینه آی تی (IT) را کسب می‌کنند. درحالی‌که این کمک‌ها در طول دوره بحرانی که دانش‌آموزان مدرسه برای تحصیل و اشتغال ترک می‌کنند، نیز ادامه می‌یابد.

4 – لندن- طرح YESS

یکی از اولین مزایای صندوق حمایتی کوچک در راستای طرح Yess بوده است. در این راستا خیریه آموزشی در لندن (London Education Charity) به افرادی که به هر دلیل از تحصیل بازمانده‌اند، فرصت جدیدی را برای ادامه تحصیل در اختیارشان قرار می‌دهد. به‌طوری‌که تحت این طرح افراد مهارت‌های خاصی را هم آموزش می‌بینند.

همچنین با این اقدام به جوانانی که به حاشیه رانده‌شده، شغلی ندارند و امکان دارد مرتکب جرم شوند و باعث شده تا هزینه اجتماعی و اقتصادی گسترده‌تری را در پی داشته باشد، فرصت دوباره می‌دهد.

طرح YESS دریکی از محروم‌ترین مناطق لندن، جایی که خانواده‌ها و جوانان آسیب‌پذیرترند، اجراشده است. این طرح، این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به یک درک، رویکرد ساختار یافته برای موفقیت در آموزش و زندگی دست یابند. به‌طوری‌که دانش‌آموزان مدرک دریافت می‌کنند و پس از دریافت مدرک می‌توانند به‌عنوان مربی به نسل‌های بعدی خود آموزش دهند.

مرکز YESS مکان مهمی در جامعه محلی است، به‌طوری‌که به‌عنوان یک پناهگاه، مکانی امن و مثبت برای جوانان محسوب می‌شود که می‌تواند در ایجاد آینده‌ای بهتر برای آنان تأثیرگذار باشد.

منبع:

https://www.db.com/cr/en/concrete-Small-Grants-Fund.htm

پی‌نوشت:

1- Deutsche Bank Small Grants Fund

2- Exposure: یک نشریه اجتماعی است به نشانی http://www.exposure-magazine.com است که شامل مصاحبه با سلبریتی ها، پرداختن به مسائل در زمینه‌هایی همچون جامعه، رفاه اجتماعی، سیاست، مالی، بهداشت و سلامتی، کسب‌وکار و موارد دیگراست.

3- Liverpool ADHD Foundation

4- Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD): یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً کودک توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در آن‌ها کند و از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردارند. این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش‌ازحد، رفتارهای تکانشی، یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر کودکی با شک ADHD باید به‌دقت تحت نظر یک پزشک معاینه شود. بسیاری از این کودکان، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند. همچنین ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند.

5- گواهی عمومی آموزش متوسطه (GCSE)، یک مدرک تحصیلی است که به دانش‌آموزان تحصیلات متوسطه در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی داده می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید