شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاپروژه های شرکت ایران یاسا

پروژه های شرکت ایران یاسا

شرکت ایران یاسا نیز در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری شرکت نمود. از جمله سهامداران این شرکت میتوان به شرکت صبا انرژی، سرمایه گذاری آتیه صبا و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ( تاپیکو ) اشاره کرد. در ادامه به بررسی پروژه های این شرکت می پردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” تولید تایر های نسل دوم ( تایر های تیوبلس ) ” در این شرکت اجرا شد. در ادامه میتوان به نواحی تمرکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایجاد روابط با مشتریان و بازاریابی )، جستجو، برقراری ارتباط و ایجاد شرکای تجاری بین المللی برای رشد صادرات و نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیند ها )؛ به اجرا در آمد.

شرح مشکل :

فناوری تولید تایر های موتوری تیوبلس طی 2 دهه ی اخیر به شدت توسعه پیدا کرد. یکی از مهمترین دستاورد های شرکت ایران یاسا، اجرای پروژه ی و تولید تایر های نسل دوم با بهره گیری از دانش سازمانی و توان مهندسین شرکت و همچنین بهینه سازی تکنولوژی تولید این نوع محصولات است. در این دوره عملکرد با ارتقای جایگاه بازار مصرف این گروه از محصولات، ضمن افزایش سودآوری برای شرکت میزان افزایش ظرفیت تولید تایر های تیوبلس در دستور کار شرکت ایران یاسا قرار گرفت.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است ؟

فرمولاسیون هر یک از اجزای سازنده، طراحی ساختار کامپوزیت، فرآیند ها در ایستگاه های مختلف و قالب ها و اجزای نیم ساخته؛ تماما در واحد تحقیق و توسعه و بر اساس دانش بومی طراحی و به مرحله ی تولید انبوه رسیده است. همچنین، کسب دانش تولید گروه محصولات تایرهای تیوبلس بر اساس تحقیق و توسعه ی داخلی و با بهره گیری از مهندسی معکوس محصولات سایر رقبای خارجی حاصل شده است.

چه منافعی از این پروژه حاصل شد ؟

با توجه به حرکت کلی صنعت تایر به سمت تولید و استفاده از تایر های تیوبلس در داخل کشور؛ نیاز به افزایش ظرفیت تولید این محصول در ایران یاسا، بیش از پیش حس میشد. این مسئله، منجر به افزایش ظرفیت تولید و استفاده ی حداکثری از ظرفیت تولید شرکت و دستیابی بیشتر به سهم بازار داخل و صادراتی شد. همچنین، آورده ی نقدی قابل توجهی نیز از این مسئله برای شرکت بوجود آمد.

نکته ی قابل ذکر این است که شرکت به واسطه ی اجرای این پروژه به عنوان یک شرکت دانش بنیان به شمار آمد. بخش متمایز کننده ی این پروژه، تولید محصول مطابق با تمامی استاندارد های بین المللی با طراحی و توسعه ی داخلی است.

چگونه این پروژه امکان پیشرفت و توسعه خواهد داشت ؟

شرکت یاران یاسا برای از دست ندادن بخش بزرگی از بازار های آینده در این صنعت، اقدام به راه اندازی و توسعه ی فاز دوم خط تولید تایر های تیوبلس کرد. بر اساس بررسی های صورت گرفته، 62 سایز جهت شروع برنامه ی توسعه ای تایر های نسل دوم در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

پروژه ی دوم :

عنوان این پروژه ” تولید شیلنگ گاز استاندارد نوع 2 ” است. همچنین، در نواحی تمرکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایجاد روابط با مشتریان و بازاریابی )، جستجو، برقراری ارتباط و ایجاد شرکای تجاری بین المللی برای رشد صادرات و نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیند ها ) اجرایی شد.

شرح مشکل :

از این نوع شیلنگ برای انتقال گاز استفاده میشود. تمام وسایل گاز سوز به وسیله ی شیلنگ گاز به منبع اصلی گاز متصل می شوند. تیوب داخل شیلنگ ها را از پلیمر خاص که نسبت به گاز شهری ناتراوا تر باشد، میسازند. به دلیل اهمیت و حفظ ایمنی در ساختمان ها، این شیلنگ ها از چند لایه ی مقاوم تشکیل میشوند. لایه ی میانی شیلنگ ها از نخ پلی استر به صورت لوزی بافته میشود. این نوع شیلنگ گاز، مهمترین وسیله برای استفاده از وسایل گاز سوز است. همچنین، کاربرد بسیار زیادی در کارخانجات گازسوز و صنعتی دارد.

اهمیت این پروژه برای شرکت ایران یاسا این است که شرکت ایران یاسا اقدام به تولید محصولاتی با استاندارد کامل نمود. همچنین، توانست پروانه ی استاندارد را برای این محصول اخذ نماید. ایران یاسا همم اکنون تنها تولید کننده ی شیلنگ گاز تیپ 2 استاندارد کشور می باشد. اجرای این پروژه 6 ماه به طول انجامید.

در این پروژه از چه نوآوری هایی استفاده شد ؟

فرمولاسیون همه ی بخش ها و واحد ها توسط دانش بومی طراحی و تولید شد. دانش تولید این گروه از محصولات نیز بر اساس تحقیق و توسعه ی داخلی و با بهره گیری از مهندسی معکوس حاصل شد.

طراحی و تولید کامپاند رنگ روشن و استفاده از آمیزه ای که قابلیت تحمل تست ازون را داشته باشد، کار پیچیده ای می باشد. چالش اصلی پوشش بسیار سخت و اخذ خواص چسبندگی مطلوب و همپختی اجزاء بود که به خوبی به اجرا درآمد و به تولید انبوه رسید.

این پروژه چه نتایجی را به دنبال داشت ؟

تکمیل زنجیره ی ارزش و متنوع سازی سبد محصولات جهت حضور موثر و حفظ جایگاه در بازار، یکی از مهمترین منافع غیر مالی برای یک شرکت می باشد. این مهم، منجر به افزایش ظرفیت تولید، استفاده ی حداکثری از ظرفیت تولید شرکت و دستیابی بیشتر به سهم بازار داخلی و صادراتی گشت. همچنین، آورده ی نقدی قابل توجهی نیز از این محل برای ایران یاسا به دست آمد.

این پروژه موجب میشود تا با فعال کردن ظرفت خالی و افزایش راندمان تولیدماشین آلات موجود و راه اندازی خطوط تولید جدید، ضمن حفظ اشتغال موجود، نسبت به ایجاد اشتغال در منطقه هم صورت پذیرد.

چه گام های دیگری برای این پروژه طرح ریزی میشود ؟

شرکت ایران یاسا با پیروی از سیاست مشتری مداری خود، عرضه ی تولیداتی متناسب با نیاز مشتریان و اجرای طرح های توسعه ی محصولات را پیگیری مینماید. امید است بتواند علاوه بر ارتقای جایگاه خود در بازار مصرف، جهش در تولید و عرضه ی داخلی و صادراتی محصولات خود، کاهش وابستگی به بازار های خارجی، تحول آفرینی، روز آمدی و ارتقای دانش و مهارت، سودآوری مطلوبی را نسبت به محیط صنعتی تحصیل نماید. با توجه به این موارد، این شرکت در تلاش است تا مطابق با آخرین نیاز های بازار حرکت کند.

این محصول به تولید انبوه رسیده است. لذا امکان توسعه در این نوع تولید از شیلنگ نمیباشد. ولی در خصوص نوع های دیگری از تولید شیلنگ ها، حتما بنا به نیاز، پروژه های مربوطه تعریف خواهند شد.

پروژه ی سوم :

عنوان این پروژه ” کاهش هزینه ی مواد اولیه ی مورد نیاز تولید ” می باشد. این پروژه در نواحی بهینه کاوی ( بهینه کاوی عملکردی و بهینه کاوی بهترین تجارب )، نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیند ها ) و روابط با تامین کنندگان و شرکا؛ اجرا گشت.

شرح مشکل :

این پروژه مربوط به صرفه جویی در مبالغ ناشی از کاهش هزینه ی مواد برای کامپاند مصرفی با افزاییش مصرف کائوچو SBR_1502 در فرمولاسیون جدید محصولات جایگزین کائوچو ِی SBR_1712 است. پروژه در بخش تولید کامپاند ( اختلاط مواد ) انجام گرفت.

نوآوری این پروژه در چه بخش هایی وجود دارد ؟

نوآوری این پروژه، استفاده از فرمولاسیون جدید بر پایه ی افزایش مصرف کائوچو ی SBR_1502 به عنوان جایگزین مصرف کائوچو ی SBR_1712 است. در این پروژه، باید با هماهنگی بین واحدی، نسبت امکان سنجی تامین مواد اولیه و تولید فرمولاسیون جدید و سودآوری طرح اقدام میگردید.

این پروژه چه دست آوردهایی برای شرکت دارد ؟

پیش بینی میشود با اجرای طرح و به واسطه ی تغییر ترکیب خرید مواد اولیه ی مورد نیاز تولید به صورت ماهیانه و سالیانه در بخش خرید مواد اولیه، صرفه جویی صورت گیرد. متعاقبا به همین واسطه، در کاهش بهای تمام شده ی محصولات و افزایش سودآوری سالیانه ی شرکت نیز موثر خواهد بود. همچنین، این پروژه میزان رقابت پذیری شرکت را در بازار مصرف افزایش خواهد داد.

چه اقداماتی برای پیشرفت و توسعه ی این پروژه انجام میشود ؟

با شناسایی منابع مختلف تامین داخلی و خارجی و خریداری مواد اولیه ی با کیفیت و ارزان و همچنین طراحی درخت محصول ( BOM ) مورد نیاز محصولات بر ایرن یاسا؛ امکان صرفه جویی و افزایش سودآوری شرکت میتواند فراهم شود.

درباره ی ایران یاسا بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : دو ریسک تایر سازان!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید