سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیصنایع باید محصولات را با محوریت صادرات تولید کنند

صنایع باید محصولات را با محوریت صادرات تولید کنند

دستگاه‌هاى گوناگون دولتى بايد تلاش بكنند تا بازار صادراتى را تأمين بكنند

 

توسعه بازارهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین منویات مهم فرمانده کل قوا و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران  در سخنرانی‌های ایشان در دوره‌ای مختلف کشور بوده است. حضرت آیت الله خامنه ای بارها و بارها در بازدیدهای خود از کارخانه ها و صنایع مختلف و دیدارهایشان با هیات دولت های مختلف و کارشناسان اقتصادی کشور بر این موضوع تاکید داشته اند و معتقدند که اقتصاد اسلامی و جمهوری اسلامی ایران باید با صادرات قدرت خود در تمام زمینه ها را نشان دهد. با توجه به اهمیت فرمایشات ایشان در این حوزه، بخشی کوچک از گفته های ایشان در حوزه صادرات را در دوره های مختلف و در محل‌های متنوعی که سخنرانی داشته اند را گردآوری کرده ایم که در ادامه می خوانید:

 

تنظیم و کنترل واردات

مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان و برگزیدگان بخش خصوصی، با تأکید بر تلاش، تدبیر و شتاب بیشتر در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله افزودند: دشمن با سلاح ناکارآمد تحریم درصدد زمین زدن ملت ایران و نظام اسلامی است اما این هدف خصمانه، با جهاد اقتصادی مسئولان و مردم ناکام می ماند و ملت بزرگ ایران، با امید سرشار به آینده، به جایگاه شایسته خود دست خواهد یافت.

ایشان دور زدن تحریم ها و مهمتر از آن روی آوردن به تواناییهای داخلی را از جمله شیوه های موفق ملت و مسئولان در شکست دادن تحریم ها برشمردند و افزودند: مقابله افتخارآمیز نظام اسلامی با تحریمها، همچون تمامی ۳۲ سال اخیر، با موفقیت ادامه خواهد یافت.

موضوع واردات و صادرات بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمع فعالان اقتصادی بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، تنظیم و کنترل واردات را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: در هر شرایطی باید ملاحظه تولید داخلی از جمله محصولات کشاورزی را کرد ضمن این که این توجیه که واردات به رقابت پذیری تولید داخلی کمک می کند، دارای منطق قوی نیست.

حضرت ایت الله خامنه ای درخصوص موضوع صادرات، به رشد بسیار خوب صادرات غیرنفتی در سالهای اخیر اشاره کردند و افزودند: انتظار این است که رشد صادرات غیرنفتی به گونه ای پیش رود که بخش صادرات بر واردات، غلبه پیدا کند و بتوانیم خود را از درآمد نفتی بی نیاز کنیم.

ایشان وابستگی به درآمد نفت را یکی از بلیات کشور دانستند و با یادآوری سخنان چند سال قبل خود مبنی بر قطع وابستگی به درآمد نفت تا حدی که امکان بستن درِ چاههای نفت برای هر مدتی امکان پذیر باشد، خاطرنشان کردند: رهایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی، زمینه ساز اقتدار و پیشرفت عظیم ملت و نظام اسلامی خواهد شد.

 

حمایت دولت از صادرات

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در کنار حمایت دولت از صادرات، صادرکنندگان نیز باید کیفیت، بسته بندی، تنوع، استحکام و زیبایی محصولات و تولیدات خود را ارتقاء دهند و آنها را در موعد مقرر به دست مشتری و خریدار برسانند.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: لازمه تحقق این موارد، نیازمند فرهنگ حُسن عمل در تولیدات است.

ایشان یکی دیگر از موارد ضروری در اقتصاد کشور را تدوین برنامه ای جامع برای رشد بخش تعاون دانستند و با اشاره به موضوع مهم لزوم دسترسی یکسان به اطلاعات اقتصادی، افزودند: همه فعالان بخش خصوصی باید به طور یکسان و بدون تبعیض از فرصتهای سرمایه گذاری مطلع باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی تر موضوع شفاف سازی اطلاعات، خاطرنشان کردند: محدود بودن دسترسی اطلاعات برای برخی افراد خاص، زمینه ساز ویژه خواریهای عجیبی می شود که برای مقابله با آن، باید دسترسی به اطلاعات، عمومی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی مطالب مطرح شده در دیدار فعالین اقتصادی بخش دولتی و خصوصی، اظهار امیدواری کردند: دیدار امروز زمینه ساز انگیزه بیشتر و فعالیت هوشمندانه، هدفدار و مضاعف همه علاقه مندان به ملت، کشور و نظام شود.

ایشان با تأکید بر لزوم توجه به همت مضاعف و کار مضاعف در کنار جهاد اقتصادی، افزودند: آینده کشور، آینده خوبی است و سابقه تاریخی، میراث فرهنگی، تواناییهای مردمی و ظرفیت های طبیعی ایران، همه مؤید این است که ایران می تواند با کار و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر مسئولان و مردم به جایگاه والا و شایسته برسد.

 

اهمیت صادرات صنعتی

حضرت آیت الله خامنه ای سپس در جمع مدیران و کارشناسان صنعت و معدن کشور با اشاره به اهمیت بسیار بالای استقلال و پیشرفت صنعتی، در اعتلا و رشد ایران اسلامی، حرکت کشور در بخش های مختلف از جمله صنعت را رو به جلو دانستند و تأکید کردند: با وجود پیشرفتهای ارزشمند در صنعت کشور اما باید با کار، تلاش و پیگیری دوچندان و خستگی ناپذیر و تکیه بر دانش و علم، و ارتقای کیفیت محصولات داخلی، یک حرکت جهشی در بخش صنعت انجام شود.

ایشان با تأکید بر اینکه پیشرفتهای به دست آمده در بخش صنعت کشور، بسیار ارزشمند است، خاطرنشان کردند: این پیشرفتها آغاز راه است و باید با یک حرکت جهشی بتوانیم در همه عرصه های صنعتی روی پای خود بایستیم و به فکر و ابتکار ایرانی تکیه کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت صادرات صنعتی تأکید کردند: همه بخشهای صنعتی باید محصولات خود را با محوریت صادرات تولید کنند و دستگاههای مختلف دولتی نیز باید با تلاش چند جانبه و هنرمندانه، بازار صادراتی را تأمین کنند.

ایشان با اشاره به دیدگاه اسلام درخصوص حفظ محیط زیست، رعایت استانداردهای زیست محیطی را در محصولات صنعتی بویژه تولیدات خودرو بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: برای رسیدن به پیشرفت صنعتی نباید از کار، تلاش، و پیگیری مستمر خسته شد زیرا فردای کشور و ملت ایران در گرو ابتکار، هوشمندی و پیگیری خستگی ناپذیر صنعتگران و مدیران بخشهای صنعتی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت پیگیری مستمر افزودند: دولت کنونی، دولتی فعال، پیگیر، با همت و دلسوز است و زمینه مساعدی برای تلاش و کار خستگی ناپذیر در بخشهای مختلف بویژه صنعت وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای هوش و استعداد بالای ایرانی در کنار کار و پیگیری خستگی ناپذیر را زمینه ساز پیشرفت جهشی خواندند و تأکید کردند: امروز ایران اسلامی با همت، ابتکار، خلاقیت و اعتماد به نفس جوانان، در بخش های مختلف جزو چند کشور محدود صاحب علم و فناوری آن بخش ها است و این حرکت باید با شتاب بیشتر ادامه پیدا کند.

 

 

افزايش‌ صادرات‌ غير نفتي‌

مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در یکی دیگر از دیدارهای خود با دولت که در دوره اصلاحات انجام شد، توجه‌ به‌ افزايش‌ صادرات‌ غير نفتي‌ را از ديگر اولويتهاي‌ حركت‌ نظام‌ براي‌ رهايي‌ از وابستگي‌ به‌ درآمدهاي‌ نفتي‌ برشمردند و افزودند: اگر با انسجام‌، استفاده‌ از فرصتهاي‌ گوناگون‌ و ابتكار و پشتكار حركت‌ كنيم‌ مي‌توان‌ اميدوار بود كه‌ زمينه‌ يك‌ جهش‌ بزرگ‌ براي‌ رفع‌ مشكلات‌ به‌ تدريج‌ فراهم‌ شود.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ با اشاره‌ به‌ مسؤوليت‌ سنگين‌ دولتمردان‌ در نظام‌ اسلامي‌ افزودند: دشمنان‌ با همه‌ امكانات‌ تبليغي‌ خود تلاش‌ مي‌كنند ايده‌هاي‌ بسيار نو نظام‌ اسلامي‌ از جمله‌ مردم‌سالاري‌ ديني‌ و به‌ تعبير دقيقتر نظريه‌ حقيقي‌ تكيه‌ بر مردم‌ را تضعيف‌ كند و اجازه‌ ندهد نظام‌ اسلامي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ الگو مورد توجه‌ ملتها قرار گيرد و پايداري‌ و ثبات‌ قدم‌ در مقابل‌ اين‌ تلاشهاي‌ دشمن‌ جز با اخلاص‌، تقويت‌ ارتباط با خداوند، تكيه‌ بر معنويات‌ امكان‌پذير نيست‌.

 

ضرورت افزايش صادرات غيرنفتى ايران

حضرت آيت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار وزير معادن و فلزات و رؤسا و اعضاى هيأت مديره شركتهاى ذوب آهن و توليد فولاد با ايشان، طى سخنانى از تلاشهاى به عمل آمده در جهت نوآورى و نوسازى در صنايع فولاد و نيز بازشناسى، حفظ و استحصال معادن كشور تمجيد كردند و موفقيتهاى به دست آمده را نويدبخش و محصول تفكر اسلامى، اعتماد به نفس و استعداد و هوشمندى مردم ايران دانستند.

مقام معظم رهبرى در بخش ديگرى از سخنانشان، ضرورت خارج كردن كشور از اسارت منبع زوال پذير نفت را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: رگ حيات ايران وابسته به نفت بوده است، اما حركت نظام اسلامى بايد بگونه اى باشد كه نفت را اسير خود كند زيرا دولت مقتدر، دولتى است كه بتواند اراده خويش را در آنچه كه قلمرو قانونى اوست، تحكيم بخشد و بر همين اساس دولت اسلامى ايران بايد بتواند هرگاه كه مصلحت دانست، صادرات نفت را به هر ميزان كه مايل بود، كاهش دهد. نفت بايد فروخته شود اما كجا، چه اندازه، در چه شرايطى و به چه كسانى ؟ اينها سؤالهاى تعيين كننده اى است و ما بايد در جهت تغيير وضعيت كنونى تلاش كنيم.

حضرت آيت الله خامنه اى ضرورت افزايش صادرات غيرنفتى ايران و نيز فعال شدن تمامى بخشهاى توليدى كشور را خاطرنشان كردند و خطاب به دست اندركاران ذوب آهن و توليد فولاد در كشور فرمودند: شما بايد كارى كنيد كه دولت ايران بتواند خود را از اتكا به ارز حاصل از فروش نفت رها كند و براى اين منظور لازم است نيروهاى خوب و كارامد و استعدادهاى موجود در بخشهاى مختلف بكار گرفته شوند تا پيشرفتهاى روزافزون و هر چه بيشتر را براى ميهن اسلامى به ارمغان آورند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى ضرورت برنامه ريزى در جهت خارج كردن دولت از اتكا بر درآمدهاى نفتى را مورد تأكيد قرار دادند و فرمودند: حادثه جنگ تحميلى فرصت برنامه ريزى براى چنين كار مهمى را از ملت ايران گرفت اما پس از خاتمه جنگ، اين كار شروع شد و بايد با دقت هر چه بيشترى ادامه پيدا كند. چشم انداز آينده كشور نشان مى دهد كه اگر بيست، تا سى سال براساس جهتگيرى و شتابى كه از سال ۱۳۶۹ به اين سو داشتيم حركت كنيم، به نقطه مطلوب خواهيم رسيد و براى اين منظور هر بخشى در كشور بايد تلاش خود را بر پيشرفت و تاختن و مسابقه گذاشتن با بخشهاى ديگر متمركز كند.

 

مسئله‌ى صادرات

مقام معظم رهبرى در بازديد از توانمنديهاى صنعت خودروسازى هم فرمودند: ما در قضيه‌ى صنعت قانع نيستيم به آنچه كه تا امروز به دست آمده. اگرچه آنچه تا امروز به دست آمده، بسيار ارزشمند است؛ نه اينكه ارزش اينها را ندانيم، قدر اينها را نشناسيم، كوشش ارزشمندى كه در راه آن انجام گرفته، نديده بگيريم؛ نه، اينها همه به جاى خود محفوظ، اما اين آغاز كار است، آغاز راه است.

ایشان ادامه دادند: يكى از شرايط توسعه‌ى يك كشور، استقلال صنعتى آن است. ما بايد بتوانيم در همه‌ى زمينه‌هاى صنعتى بر پاى خودمان بايستيم؛ به فكر خودمان تكيه كنيم؛ توانائيهاى خودمان را به كار بگيريم. البته دنيا، دنياى تبادل است؛ اما تبادل دوجانبه. تبادل؛ دادن و ستاندن. آن وقتى شما ميتوانيد در بازار تبادلِ صنعتى حرفى براى گفتن داشته باشيد كه خودتان روى پاى خودتان در زمينه‌ى صنعت بايستيد. ما اين را ميخواهيم؛ ما اين را لازم داريم. ايران اسلامى شايسته‌ى اين است؛ با اين تاريخمان، با اين ميراث عظيم تمدنى‌مان، با اين حركت مردمى، با اين آمادگى جوانها، با اين استعداد فراوان كه در كشور ما هست؛ ما اين را لازم داريم. بايد بتوانيم در بخش صنعت در دنياى اسلام يك پرچم برافراشته به حساب بيائيم. و دنياى اسلام استقبال خواهد كرد – حالا من بعد در زمينه‌ى مسئله‌ى صادرات كه يكى از مسائل اساسى ماست، اشاره ميكنم – و دنيا نگاه كند به جمهورى اسلامى و ببيند كه اين ملت با هوشمندى خود، با توانائيهاى خود، توانسته در اين ميدان اين پيشروى‌ها را انجام بدهد.

حضرت ایت الله خامنه ای در فراز دیگر بیانات خود فرمودند: يك نكته‌ى ديگرى كه مهم است، مسئله‌ى تحقيق است؛ تحقيق و توسعه‌ى فناورى. امروز همه‌ى صنايع دنيا از جمله صنعت خودرو دانش‌محور است. مرتب دارند فكر ميكنند، كار ميكنند، تحقيق ميكنند، پژوهش ميكنند، براى اينكه اين را كامل‌تر، بى‌عيب‌تر، زيباتر، كم‌مصرف‌تر، ارزان‌تر از آب در بياورند. اين جز با پيشرفت علمى، جز با تأمل و دقت و تحقيق، ممكن نيست. باب تحقيق را بايستى باز گذاشت. دستگاه‌هاى مختلف، كارخانجات صنعتى و مديران صنعتى و مديران دولتى مشرف بر صنعت، بر روى مسئله‌ى تحقيق بايد خيلى تلاش بكنند. اين كمك ميكند به اينكه صنعت بتواند در شرايط سخت رقابتى، خودش را حفظ كند؛ در رقابت با رقباى پيشرفته زمين نخورد. اين با تحقيق امكان‌پذير است.

ایشان همچنین تاکید داشتند:  يك مسئله‌ى مهم در باب صنايع ما و از جمله حالا صنعت خودرو، همين مسئله‌ى صادرات است. دستگاه‌هاى گوناگون دولتى بايد تلاش بكنند تا بازار صادراتى را تأمين بكنند. اين يكى از آن كارهاى بسيار حساس، بسيار هنرمندانه و مبتنى بر تلاشهاى متنوع و مركب چند جانبه است. بعضى از كشورهاى همسايه‌ى ما صادرات خودروشان در سال، ميلياردها دلار درآمد براشان دارد! اين كار بسيار مهمى است؛ يعنى از اول بايد حركت سازندگان خودرو ناظر باشد – حالا خودرو را من به عنوان يك نمونه‌ى بارز عرض ميكنم، مجموعه‌ى صنايع از اين قبيل است – كه باب صادرات باز بشود؛ يعنى از اول فكر بشود و دستگاه‌هاى دولتى، پيدا كردن بازارهاى صادراتى را يكى از اهداف خودشان قرار بدهند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید