پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیضرر 11 میلیاردی شب زمستانی حراج تهران

ضرر 11 میلیاردی شب زمستانی حراج تهران

نبود آثاری از سهراب سپهری یکی از دلایل اصلی کاهش و افت فروش حراج شب گذشته تهران بود.

به گزارش رتبه‌آنلاین، شب گذشته در شرایطی 120 اثر برجسته هنر معاصر ایران با حضور مشتاقان هنر در هتل آزادی تهران چکش خوردند و به فروش رفتند که هشتمین دوره حراج تهران شب کم فروغ و زمستانی را داشت تا جایی که مجموع فروش این دوره از هفتیمن دوره آن بیش از 11 میلیارد تومان کاهش نشان می دهد. مجموع فروش حراج شب گذشته آثار هنرمندان معاصر ایران 14 میلیارد و 952 میلیون تومان چکش خوردند و این در حالی بود که حراج گذشته که تیرماه برگزار شد، رکورد 26 میلیارد و 113 میلیون تومانی را باقی گذاشته بود.

البته از مهم ترین دلایل کاهش چشم گیر فروش این دوره از حراج تهران را باید در نبود تابلوهایی از سهراب سپهری و کارهایی از پرویز تناولی دانست که همیشه با قیمت ها و فروش خود حراج تهران را شگفت زده می کنند. در حراج گذشته ( تیرماه) دو تابلو از سهراپ سپهری به فروش رفت که در مجموع 4 میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رسید.

همچنین یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث شد حراج شب گذشته رکوردی از خود باقی نگذارد فروش تعداد زیادی از آثار هنرمندان جوانی بود که در این دوره آثارشان به فروش گذاشته شد و برای دوره های بعدی باید منتظر رشد قیمت آثار آن ها باشیم.

حراج شب گذشته تهران را باید شب منیره فرمانفرماییان نامید زیرا یکی از آثار او به بالاترین قیمت در حراج چکش خورد و به قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رسید و این عدد رکورد پیشین فروش آثار خود او در حراج را هم که پیش از این 900 میلیون تومان بود، شکست. همچنین از نکته های جالب دیگر شب گذشته حراج تهران فروش عکسی از عملیات کربلای 5 بود که سعید صادقی عکاس جنگ آن را گرفته بود و در حراج تهران 55 میلیون تومان به فروش رسید.

اگرچه که حراج تهران شب گذشته را زمستانی پشت سر گذاشت ولی فروش آثار هنری در سال های گذشته در ایران روندی به شدت رو به رشد داشته است و بسیاری از شرکت های صنعتی و بازرگانی همچون سامسونگ و بانک های مختلفی مانند پاسارگاد به این بازار بسیار علاقه مند شده اند. مقایسه دوره های مختلف حراج آثار هنری در تهران نشان می دهد که بازار خرید و فروش آثار هنر مدرن و کلاسیک ایران ( نفاشی، نفاشی خط، مجسمه و…) بازار بسیار پر رونق و سود است، اگرچه که چندان به چشم نمی آید و البته بخش مهمی از آن نیز زیر زمینی و در خفا اتفاق می افتد.

بررسی های از 8 دوره برگزاری حراج آثار هنری تهران نشان می دهد که حجم این بازار در طی 5 سال گذشته بیش از 13 برابر شده است و فروش کل آن از 2 میلیارد و 24 میلیون تومان در دوره اول ( خرداد 1391 با 73 اثر ) به 26 میلیارد و 113 میلیون تومان در حراج تیرماه و حدود 15 میلیارد تومان در حراج شب گذشته رسیده است.

همچنین با نگاهی به جزییات فروش های کل حراج تهران در سال های گذشته و8 دوره آن متوجه می شوید که این بازار در طول این سال ها به جز در دوره ششم و شب گذشته آن، همیشه با روند رو به رشد بسیار زیاد مواجه شده است به طوری که فروش کل دوره اول که 2 میلیارد و 24 میلیون تومان بوده در دور دوم به 6 میلیارد و 627 میلیون تومان افزایش یافته و در دور سوم به 13 میلیارد و 491 میلیون رسیده و در دور چهارم باز رکورد شکسته و به فروش21 میلیارد و 114 میلیون دست یافته و این روند را در دور پنجم نیز حفظ کرده و رکورد 25 میلیارد و 787 میلیون تومانی از خود به جای گذاشته است. البته در دور ششم که دو حراج در سال برگزار می شود ما با افتی رو به رو هستیم به طوری که فروش کل به 12 میلیارد و 344 میلیون تومان می رسد. اما این کاهش در جریان برگزاری هفتمین حراج تهران جبران شد و باز رکوردهای جدید باقی ماند که مهم ترین آن رکورد مجموع فروش کل حراج بود که به عدد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان رسید. البته این عدد شب گذشته با کاهش بیش از 11 میلیارد تومانی رو به رو شد ولی این موضوع نشان دهنده این نیست که بازار آثار هنری بی رمق شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید