یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلی«شیل»،تهدید بزرگ‌ بازار نفت در سال ۲۰۱۸

«شیل»،تهدید بزرگ‌ بازار نفت در سال ۲۰۱۸

اوپک طرح کاهش تولید نفت خود را تا انتهای سال ۲۰۱۸ تمدید کرد ولی این سوال وجود دارد که آیا این طرح می‌تواند زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی فراهم کند یا خیر؟

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی بزرگ‌ترین تهدیدهای بازار نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی پرداخت و نوشت: رشد توان تولید نفت شیل در امریکا،افزایش سرمایه‌گذاری در تولید نفت این کشور، توسعه تکنولوژیکی و به‌صرفه‌شدن تولید نفت شیل در قیمت‌های پایین‌تر نفت،کاهش موانع زیست‌محیطی و قانونی در امریکا برای فعالیتهای مطالعاتی و اکتشافی نفت،از دلایل اصلی و مهمی هستند که می‌تواند مانع از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شود .

این روزنامه به نقل از اداره اطلاعات انرژی امریکا نوشت که امریکا توان افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تا یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت شیل را دارد و اضافه شدن این حجم،به کل نفت تولیدی دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی می‌تواند سیاست کاهش تولید اوپک که تا انتهای سال آینده تمدید شده است را  بی‌تاثیر کند. باید در نظر داشت امریکا که در سال‌های قبل بزرگترین واردکننده نفت در دنیا بود در سال‌های اخیر به جمع صادرکنندگان نفت پیوست و این تغییر بزرگ می‌تواند تا سال‌های سال بازار نفت و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

اما تنها افزایش تولید نفت شیل در امریکا نیست که بازار نفت دنیا را در سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه تکمیل پروژه‌های بهره‌برداری از حوزه‌های بزرگ نفتی در برزیل و کانادا هم  این بازار را متحول خواهد کرد. این دو حوزه تازه  واقع در کشورهای برزیل و کانادا در مجموع ۵۰۰ هزار بشکه در روز به حجم نفت تولیدی در دنیا اضافه می‌کنند.در ابتدا اعلام شده بود که بهره‌برداری از این حوزه‌ها زمانی‌که قیمت نفت بیش از ۱۰۰ دلار باشد، صرفه اقتصادی دارد ولی با گذشت زمان و بهبود تکنولوژی شرایطی اعلام شد که تولید نفت از این حوزه‌ها زمانی که قیمتها بیش از ۵۵ دلار است به صرفه است. این حوزه‌های غیرمتعارف نفتی در امریکا و کانادا و برزیل می‌توانند تا سقف ۱.۵ میلیون بشکه به حجم تولید نفت دنیا اضافه کنند و تاثیر سیاست کاهش تولید اوپک را از بین ببرند.بنابراین نمی‌توان چندان به تاثیر مثبت سیاست اوپک در مقابله با کاهش  قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ امیدوار بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید