جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهیادداشتشکافتن دیوار تحریم زیر سایه بازنگری در علم ارتباطات

شکافتن دیوار تحریم زیر سایه بازنگری در علم ارتباطات


 
نجف محمودی| نظام‌های اجتماعی در هزاره سوم میلادی و پس از آن در قرن بیست و یکم ابعاد پیچیده تری یافتند به گونه‌ای که روابط عمومی را فلسفه مدیریت می‌دانند و مسلم است که ارزش، اعتبار و اهمیت هر پدیده‌ای را باید در فلسفه آن جستجو کرد.
فلسفه‌ای که هر روز در حال تغییر و دگرگونی است تا بتواند همچنان ابزار قدرتمند یک سازمان و در نهایت یک کشور عمل کند. در شرایطی که کشورمان با تحریم‌های ظالمانه ای روبه‌رو است یکی از شاخه‌هایی که باید دوباره به آن توجه کرد روابط عمومی است. برای بهره بردن از این علم که بی‌شک با هنر آمیخته شده است، باید به فلسفه آن به طور کامل واقف بود. ارتباطات و دانش روابط عمومی به عنوان یک نهاد شبه مدنی در جهت تسهیل ارتباطات بین دولت ها و یا دولت و مردم نقش آفرینی می‌کند. با پیچیده‌تر شدن نظام‌های اجتماعی شاید بتوان گفت تنها نهادی که بتواند گره‌های کور ارتباطی را گشاده و معجزه‌ای برای عبور از دیوار تحریم باشد، روابط عمومی است.
باید توجه کرد که تحریم های کشوری مانند آمریکا دارای یک پوسته به ظاهر اقناع کننده برای فریب افکار عمومی جهان است که تنها نگاه هوشمندانه علم ارتباطات در بستر امکانات جهانی شدن می‌تواند ماهیت این پوسته را برای جهان آشکار کند. در این راستا مشکل اساسی نگاه سنتی به مقوله ارتباطات و استفاده از الگوهای کهنه شده در این عرصه نه تنها جوابگو نیست که می‌تواند به طور معکوس ما را از اهداف اصلی خود دور نگاه دارد.
آنچه که عرصه ارتباطات امروز به آن نیاز دارد نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر است که البته با پاسخگویی در منظر افکار عمومی نیز باید همراه باشد. باید درک کرد که دوره غلو در ارائه دستاوردها گذشته است و روابط عمومی ها باید به عنوان یک هویت مستقل در درون هر سازمان عمل کنند. از این روست که اعتماد عمومی به آن نهاد یا سازمان به شدت بالا خواهد رفت این همان عنصری است که به آن شفافیت گفته می‌شود و البته باید با ظرافت هر چه تمام از آن بهره برد. شفافیت را باید از مچگیری‌، بهانه جویی و اتهام زنی‌های بی‌اساس تفکیک کرد. در اصل آنچه مهم است اثربخشی مفاهیمی است که برای افکار عمومی خلق می‌کنیم و این مهم دست یافتنی نیست مگر اینکه نگاه نوآورانه به مفهوم روابط عمومی داشته باشیم. بار دیگر باید یادآورشویم، نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی‌هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که ماموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها است.
این سازمان‌ها با شناخت دقیق نقش روابط عمومی می‌توانند در عرصه‌های اقتصادی و حتی دیپلماسی بین المللی (در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی) نقش آفرینی کنند. این نقش آفرینی تنها با ایجاد اعتماد در یک اشل کوچک سازمانی تا یک کشور و حتی همه دنیا می‌تواند هر دیوار دروغ و فریبی را فرو بریزد و این همان نشانه های شناخت دقیق فلسفه ارتباطات است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید