جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیشاخص‌های اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۰

شاخص‌های اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۱۶ میلادی، بخش  نفت در ایران با سرعت بالایی رشد کرد و باعث شد تا سرعت رشد اقتصادی هم افزایش یابد .در واقع می‌توان صنعت نفت را اصلی ترین و مهمترین بخش اقتصادی ایران دانست که در نتیجه اجرایی شدن توافق هسته‌ای منتفع شد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از بانک جهانی،در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۱۳.۴ درصد افزایش یافت در حالی‌که ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی با نرخ ۱.۳ درصد منقبض شده بود.در این سال بازسازی بخش غیر نفتی در اقتصاد ایران به سرعت بخش نفتی نبود . طبق گزارش‌های بانک جهانی نرخ رشد اقتصاد غیرنفتی در این کشور برابر با ۳.۳ درصد  و  نرخ رشد بخش نفتی ۶۲ درصد بود که بالاترین نرخ طی ۵ سال گذشته است.

در بخش تقاضا هم تحولات زیادی در بازار ایجاد شد ولی عدم رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد باعث شد تا سرعت رشد کمتر از انتظار افزایش یابد. این‌درحالی‌ست‌که سرمایه‌گذاری نقشی کلیدی و مهمی در اقتصاد ایران دارد و با رشد این بخش می‌توان انتظار رشد بیشتر در اقتصاد کشور را داشت.

نکته امیدوارکننده آمار ،بخش سرمایه گذاری ایران این است که نرخ نزول سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶ میلادی با سرعتی کمتر از سالهای قبل انجام شد و این نشانه مثبت  قلمداد می‌شود.در سال ۲۰۱۶ میلادی سرمایه‌گذاری در ایران با سرعت ۳.۷ درصد  نسبت به سال قبل از آن تنزل یافت درحالی‌که  نرخ کاهش سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ برابر با ۱۲ درصد بود. حال سوال این است که دلیل اصلی افت سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد یک دلیل مهم برای افت سرمایه‌گذاری، رکود بازار مسکن  و فعالیتهای ساختمانی در ایران است.این رکود از سال ۲۰۱۲ میلادی  وبعد از رشد تقاضای سفته بازی در بازار مسکن ایران رخنه کرد و هم‌اکنون با گذشت پنج سال به اوج خود رسیده است. طبق آمارهای دولت ایران،این طولانی‌ترین رکود در بازار مسکن کشور است و از آنجا که صنعت ساختمان با صنایع دیگری هم  ارتباط دارد، رکود این بخش به معنای رکود در بخش‌های دیگر اقتصاد ایران است که در میان مدت مشکلات زیادی را برای کشور به همراه می‌آورد.

بنابراین با وجود رشد نسبی بخش غیر نفتی در اقتصاد ایران،هنوز معضل بیکاری در این کشور بسیار جدی است و یک دلیل مهم رکود بخش ساختمان، افت سرمایه‌گذاری در این بخش و رکود در صنایع وابسته به صنعت ساختمان است.

 

شاخص‌های کلان اقتصاد ایران
۲۰۱۹۲۰۱۸۲۰۱۷۲۰۱۶۲۰۱۵۲۰۱۴نام شاخص
۴.۳۴۳.۶۱۳.۴-۱.۳۴.۶رشد GDP  به قیمت ثابت بازار
۳.۸۳.۵۳.۴۳.۸-۳.۵۲رشد مصرف خصوصی
۲.۹۳۳.۸۳.۷۴.۸۴.۲رشد مصرف دولتی
۹.۲۸.۴۱.۷-۳.۷-۱۲۷.۸سرمایه گذاری در بخش سرمایه های ناخالص ثابت
۵.۱۵.۳۷.۱۴۱.۳۱۲.۱۷.۲نرخ رشد صادرات
۶.۶۷۶۶.۱-۲۰.۲-۴.۵نرخ رشد واردات
۴.۱۳.۹۳.۵۱۲.۵-۱.۶۳.۲نرخ رشد GDP به قیمت ثبات نهاده
۴.۱۴.۱۴۴.۲۴.۶۵.۴نرخ رشد بخش کشاورزی
۴.۸۴.۷۴.۶۲۴.۷-۱.۴۵.۱نرخ رشد بخش صنعت
۳.۴۳۲.۳۳.۷-۲.۵۱.۴نرخ رشد بخش خدمات

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید