یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتضعیف اقتصادچین با آلودگی هوا

تضعیف اقتصادچین با آلودگی هوا

آلودگی هوا در کشور چین به خصوص در شهرهای بزرگ ان مشکلات جدی سلامتی را برای مردم این کشور ایجاد کرده است و حتی می تواند تبعات مخرب اقتصادی را  هم برای این  کشور به همراه داشته باشد .به گزارش رتبه آنلاین، طبق امارهای موجود شمار مرگ و میر ناشی از الودگی هوا در چین در سالهای اخیر افزایش زیادی داشته است  و اگر این مشکل برطرف نشود بر غلظت و سطح اسیب رسانی این مشکل در چین افزوده می شود . بدون شک این  مساله هم روی قدرت کار کردن و فکر کردن مردم اثر منفی دارد و هم می تواند باعث کاهش شمار ساکنان شهرهای بزرگ که نیروهای کار صنایع مهم هستند محسوب شود. برای مقابله با این مشکل  سیاستمداران سخن از جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی کردند ولی با توجه به اینکه بخش اعظم این الانیده ها را می توان الانیده های کارخانه ها دانست تا زمانیکه این کارخانه ها تعطیل نشوند یا تولید در  انها با کمک سوختهای پاک انجام نشود نمی توان انتظار داشت که شرایط زیست محیطی و جوی در این  کشور بهبود یابد .

هنری پالسون وزیر خزانه داری اسبق امریکا  بر این باور است که مشکل الودگی هوا در چین یک مشکل جدی است و  باید هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود .وی با اشاره به بزرگ شدن شهرها در این کشور و توسعه زندگی شهرنشینی گفت: میلیونها نفر هر سال به شهرهای بزرگ می ایند تا در این شهرها زندگی کنند و هجوم این افراد به شهرهای بزرگ سبب می وشد تا الودگی هوا بیشتر و بیشتر شود زیرا تامین نیازهای انها مصرف انواع سوختهای فسیلی را بیشتر می کند.

وی در کنفرانسی در مورد الودگی  هوا در سیاتل گفته بود: دولتمردان چینی متوجه این بحران هستند و برای حل ان تلاش می کنند که این خبر خوبی است ولی مشکل اینجاست که شهرهای بزرگ چین تحت محاصره گازهای الاینده است  و رشد بالای اقتصادی که نیاز به فعالیت زیاد صنایع و کارخانه های تولیدی دارد  خود عاملی است در جهت افزایش تصاعد گازهای گلخانه ای در دنیا . وی بر این باور است که ابر اقتصاد دنیا  در حال از دست دادن قدرت خود است  و اگر سیاستهایی برای مقابله با الودگی های زیست محیطی در کشور چین اجرا نشود نمی توان منتظر تبدیل شدن این کشور به یک قطب مهم اقتصادی بود .

سیاست شکست خورده چین

وی در کتابی با عنوان ” ابر اقتصاد  جدید دنیا”  نوشت: سیاست توسعه شهرنشینی در چین سیاستی کاملا نادرست و شکست خورده است زیرا اجرای این سیاست بدون فراهم بودن زیر ساختها و امکانات رفاهی سبب شد تا  الودگی  در شهر زیاد شود و  فشار  و استرس بیشتری به مردم وارد شود . حال سوال این است که تا کجا باید در این مسیر حرکت کرد و چگونه می توان از این  مسیر بیمار اقتصادی خارج شد . ”

در این کتاب تاکید شده است در صورتی که مشکل الودگی هوا در این کشور حل نشود شمار زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ که قلب اقتصادی چین هستند از این شهرها خارج می شوند . حتی احتمال خروج مردم از کشور به دنیال داشتن یک زندگی سالم زیاد سات همانطور که در سالهای اخیر بیشترین شمار مهاجران از طریق سرمایه گذاری را ثر.تمندان چینی تشکیل می دهند. هم اکنون 650 میلیون نفر چینی در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و  اگر مشکل الودگی هوا در این شهرها حل نشود تا 25 سال اینده تعداد افرادی که در این شهرها ساکن هستند به 300 میلیون نفر می رسد که این معنای مرگ فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این کشور است.

چین در سالهای اخیر میلیاردها دلار برای کنترل این مشکل سرمایه گذاری کرده است ولی این سرمایه گذاری تا کنون نتیجه ای مثبت در بر نداشته است و دلیل این مساله هم ضعفهای زیر ساختی در چین است . زیر ساختهای اقتصادی و شهری این کشور هنوز برای رشد بالای 10 درصدی در اقتصاد اماده نبود و همین مساله سبب شد تا کشور وارد  بحرانی بزرگ شود . بحرانی که اقتصاد را به سمت ویرانی می کشاند.

هنری پالسون قبل از این ریاست گلدمن ساکس را بر عهده داشت . وی در دوره ریاست جمهوری بوش و در فاصله سالهای 2006 تا 2009 میلادی به عنوان  وزیر خزانه داری در امریکا فعالیت می کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید