شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریبودجه آموزش در ایران 14 برابر کمتر از دنیا

بودجه آموزش در ایران 14 برابر کمتر از دنیا

آموزش  نقش مهمی در تربیت کردن نیروی کار توانمند و ماهر در هر کشوری  دارد  و به همین دلیل است که سهم آموزش  در بودجه دولت‌ها بسیار بالا است  و اغلب در رده بندی هزینه های دولتی اولین یا دومین موضوع با اهمیت در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی، متوسط هزینه دولتها  برای آموزش هم افزایش یافته است.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از خبر منتشر شده توسط ایلنا، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ ایران  جمع کل بودجه برآورد شده برای وزارت آموزش و پرورش  برابر با 28 هزار و 313 میلیارد و 47 میلیون ریال است که با افزایش نسبت به سال قبل همراه بود. اما سهم بودجه این وزارت خانه که مسولیت تربیت نیروی کاری آینده را بر عهده دارد به کل بودجه کشور که در سال ۱۳۹۷ برابر 1194 تریلیون تومان اعلام شده است برابر با ۰.۲۳ درصد است که سهمی کمتر از یک درصد بودجه کشور  را شامل می شود.

بودجه وزارت علوم در سال آینده برابر با 12 هزار و 642 میلیارد ریال اعلام شده است که۰.۱۱ درصد کل بودجه است. در واقع سهم تحصیلات اولیه و تحصیلات تکمیلی در بودجه سال آینده ایران ۰.۳۴ درصد است که رقم بسیار ناچیزی است.

مقایسه این آمار با متوسط هزینه جهانی برای آموزش می تواند تصویر درست تری از وضعیت ایران در  بخش اموزش را نشان دهد.یونسکو در گزارش اخیر خود به بررسی سهم آموزش در بودجه دولتها در دنیا پرداخته است. طبق این گزارش  به طور  متوسط در سال ۲۰۱۳ میلادی دولتها ۱۴.۳۳ درصد بودجه خود را برای آموزش صرف می‌کردند  و در سالهای ۲۰۱۵ و  ۲۰۱۶ این سهم به ترتیب به ۱۴.۵۱ درصد و  ۱۴.۶۴ درصد از کل بودجه ارتقا یافت .نکته مهم این است که با وجود نوسان اندک سهم آموزش در بودجه دولتها در جهان  از سال ۱۹۹۹ تا کنون ،هیچ گاه متوسط  جهانی هزینه دولتها برای بخش آموزش از مرز ۱۳.۳ درصد بودجه دولت های جهان کمتر نبوده است در حالی که سهم آموزش های ابتدایی و تکمیلی در ایران کمتر از یک درصد بودجه است.

در سال ۲۰۰۳ میلادی بالاترین هزینه برای آموزش صرف شد . در این سال متوسط هزینه آموزش به بودجه دولتها در دنیا برابر با۱۴.۶۵۸ درصد بود که منجر به تربیت نیروهای توانمندی در دنیا شد. بدین ترتیب با مقایسه سهم آموزش در بودجه ایران که کمتر از یک درصد است با متوسط جهانی آن که بیش از 14 درصد است، به این نتیجه می رسیم که این سهم در ایران 14 برابر کمتر از متوسط جهانی آن است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید