سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبازیهای کامپیوتری، بزرگترین بحران سلامت ۲۰۱۸

بازیهای کامپیوتری، بزرگترین بحران سلامت ۲۰۱۸

مونا مشهدی رجبی:استفاده نوجوانان و بزرگسالان از بازیهای کامپیوتری در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است به اندازه ای که سازمان بهداشت جهانی از  اختلال  روانی تازه‌ای با عنوان اختلال انجام بازی‌های کامپیوتری صحبت کرده و از آن به عنوان بحران سلامت سال ۲۰۱۸ نام برده است. البته در این گزارش به طور اخص به نوجوانان اشاره نشده است و به مساله افزایش ساعت‌های صرف شده توسط افراد برای انجام بازی‌های کامپیوتری اشاره کرده است که باعث می‌شود تا از نظر روانی و ذهنی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرد  وارد شود و آنها را  از انجام کارهای روزمره و مهم زندگی بازدارد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲ میلیارد نفر در دنیا از انجام بازی‌های کامپیوتری لذت می‌برند ولی تمامی آنها دارای اختلال نیستند. . طبق این گزارش اولین نشانه افراد دارای اختلال انجام بازیهای کامپیوتری این است که کنترل چندانی روی زمان‌بندی انجام بازی ندارند و نمی‌توانند شرایط خاصی را برای آغاز یا اتمام بازی در نظر بگیرند. دومین نشانه این است که افراد دارای اختلال اولویت خود را ،انجام بازی‌های کامپیوتری قرار می‌دهند  و سهم زیادی از ساعات روزانه آنها به جای انجام مسولیتهای زندگی و کارهای روزمره به بازی‌های کامپیوتری  اختصاص پیدا می‌کند. سومین نشانه این است که با وجود اینکه این افراد شاهد اثرات منفی این اختلال رفتاری هستند و مشاهده می‌کنند که کارایی جسمی و ذهنی آنها برای انجام کارهای ضروری زندگی کاهش یافته است ولی باز هم،بازی را ادامه می‌دهند و از آن دست نمی‌کشند. در صورتیکه یک فرد برای بیش از یک سال این رفتار نادرست را از خود نشان دهد در جرگه افراد دارای اختلال قرار می‌گیرد که برای برطرف کردن این مشکل نیاز به کمک روانشناسان و روان پزشکان دارد.

سازمان بهداشت جهانی در ادامه این گزارش نوشت افرادی که دچار این اختلال هستند،با خطر وارد کردن آسیبه‌ای جدی به روابط فردی و خانوادگی و آموزشی و حتی افت شدید تحصیلی و کاهش کارایی در مسولیت شغلی خود مواجهند.ما شاهد این هستیم که والدین زیادی در برخورد با فرزندان خود دچار سردرگمی هستند و دلیل این مساله هم اختلال بازی‌های کامپیوتری در فرزندانشان است.  باید به این والدین گفت که مشکل فرزندان را جدی بگیرید زیرا این اختلال می‌تواند زندگی فرزندان را دچار بحران‌های زیادی بکند و حتی سلامت روان آنها را در میان مدت و دراز مدت از بین ببرد .

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید