دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران سیزدهمین کشور دارای بحران آبی تا سال ۲۰۴۰

ایران سیزدهمین کشور دارای بحران آبی تا سال ۲۰۴۰

در سال‌های پیش‌رو تقاضا برای آب در دنیا رشد خواهد کرد که یک دلیل آن افزایش جمعیت و دلیل دیگر ان توسعه فعالیت‌های صنعتی و افزایش تقاضا برای آب در  فرایند فعالیت‌های صنعتی است. مهاجرت شمار بیشتری از مردم به شهرها و بزرگتر شدن طبقه متوسط اقتصادی در کشورهای مختلف زمینه را برای رشد تقاضا برای آب فراهم خواهد کرد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از مرکز مطالعات WRI ، سی و سه کشور دنیا تا سال ۲۰۴۰ میلادی با کمبود جدی آب روبرو خواهند شد که ایران هم یکی از این کشورها است.این مرکز مطالعاتی نوشت که ۳۳ کشور مذکور شاهد تخلیه ۸۰ درصد ذخایر آبی خود خواهند بود و تامین نیاز آب آشامیدنی هم در این کشورها به سختی انجام می‌شود. طبق این گزارش بیشترین شمار کشورهایی که تا سال ۲۰۴۰ میلادی بیشترین مشکل را از محل کم‌آبی متحمل می‌شوند در  منطقه خاورمیانه واقع خواهند شد که یک دلیل آن مدیریت نادرست منابع آبی در این منطقه و دلیل دیگر هم شرایط آب و هوایی و جوی است. خاورمیانه هم‌اکنون هم در زمره  مناطقی است که بالاترین میزان کمبود منابع آبی را دارد و گفته می‌شود شمار زیادی از مردم این منطقه در سال‌های آتی تنها برای دسترسی به آب‌آشامیدنی مجبور به مهاجرت هستند.

مرکز مطالعاتی WRI برای ارزیابی میزان کمبود آب در کشورهای مختلف شاخصی بین صفر تا ۵ تعریف کرد که شاخص ۵ بالاترین سطح شاخص است و نشان‌دهنده اوج کم‌آبی در یک منطقه است.کشورهای بحرین، کویت، فلسطین، قطر،امارات، عربستان‌سعودی، عمان و لبنان شاخص ۵ را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان ۳۳ کشوری که بالاترین شاخص کمبود منابع آبی تا سال ۲۰۴۰ میلادی را دارند، ایران جایگاه ۱۳ را به خود اختصاص داده است و شاخص کم‌آبی در این کشور برابر با ۴.۹۱ است.در  میان این کشورها عراق جایگاه ۲۱،شیلی جایگاه ۲۴،سوریه جایگاه ۲۵، ترکیه جایگاه ۲۷ و اسپانیا جایگاه ۳۲ را دارد . شاخص کم آبی در کشور اسپانیا برابر با ۴.۰۷ خواهد بود.

کشورهایی که بالاترین بحران آبی را تا سال ۲۰۴۰ تجربه خواهند کرد
رتبهنام کشورشاخص بحران آبی در سال ۲۰۴۰
۱بحرین۵
۲کویت۵
۳قطر۵
۴سان مارینو۵
۵سنگاپور۵
۶امارات۵
۷فلسطین۵
۸اسراییل۵
۹عربستان۴.۹۹
۱۰عمان۴.۹۷
۱۱لبنان۴.۹۷
۱۲قرقیزستان۴.۹۳
۱۳ایران۴.۹۱
۱۴اردن۴.۸۶
۱۵لیبی۴.۷۷
۱۶یمن۴.۷۴
۱۷مقدونیه۴.۶۹
۱۸آذربایجان۴.۶۹
۱۹مراکش۴.۶۸
۲۰قزاقستان۴.۶۶

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید