دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزاقتصاد کشور نیازمند نوآوری در آموزش و کیفیت

اقتصاد کشور نیازمند نوآوری در آموزش و کیفیت

فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در مراسم روز ملی کیفیت در محل مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما افزود: بسیاری از کشورها در مسیر درست آموزش قرار دارند از جمله هلند که می‌تواند الگویی مناسب برای آینده نظام آموزشی باشد. وی تصریح کرد: متاسفانه نظام آموزش کشور ما متعلق به بیش از صد سال گذشته است و تاکنون در به‌روزکردن این نظام موفق نبوده اما باید به این سمت برود. به گفته وی، برای اینکه کیفیت مناسب برای مصرف را مدیریت کنیم باید انواع رویکرد‌ها از جمله نتیجه‌گرایی، رویکرد فرآیندی، سیستمی، مشتری‌مداری، رضایت متوازن ذی‌نفعان، بهینه‌کاوی، خلاقیت و نوآوری، بهبود مداوم، کار گروهی و نقص صفر مد نظر قرارگیرد.

به گزارش رتبه آنلاین ار خبرگزاری آنا؛ فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: نظام آموزشی کشور نیازمند اصلاح رویکرد کلان است تا فرآیند سیستمی رضایت‌مندی مشتریان واقعی بازار کار کشور را موجب شود.

فرزین انتصاریان درخصوص نیاز به ساختار سازی و استانداردسازی مباحث آموزشی در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: متاسفانه نظام آموزش کشور ما متعلق به بیش از صد سال گذشته است و تاکنون در به‌روزکردن این نظام یعنی ایجاد تناسب با تحولات فناوری به خصوص از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه موفق نبوده و می بایست به این سمت حرکت کند. بسیاری از کشورها از جمله فنلاند در مسیر درست آموزش قرار دارند و می‌توانند الگویی مناسب برای آینده نظام آموزشی باشند.

به گفته وی، برای اینکه کیفیت مناسب برای مصرف را مدیریت کنیم باید انواع رویکرد‌های مدیریت کیفیت از جمله نتیجه‌گرایی، رویکرد فرآیندی، سیستمی، مشتری‌مداری، رضایت متوازن ذی‌نفعان، بهینه‌کاوی، خلاقیت و نوآوری، بهبود مداوم، کار گروهی و نقص صفر مد نظر قرارگیرد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه استانداردسازی نظام آموزشی باید به یک رویکرد کلان تبدیل شود، تصریح کرد: مشتری‌مداری باید در ادبیات استانداردسازی و کیفیت کشور در نظام آموزشی مهم تلقی شده و در مباحث اصلی آموزشی گنجانده شود تا توازن ذینفعان در تمامی ابعاد جامعه کشور در دستور کار قرار بگیرد.

به عبارت دیگر، نظام آموزشی ما مشتری مدار نیست و بنابراین فارغ التحصیلان که محصولات نظام آموزشی هستند، متناسب با نیاز مشتری تربیت نشده اند. اگر قضیه را از بعد کلان بررسی کنیم این واقعیت نمایان می شود که فرایند تولید هدفمند نبوده و دانش آموزان متناسب با نیاز مشتری تولید نشده اند. در نتیجه ضروری است مباحث مدیریت کیفیت جز مفاهیم پایه برای دروس آموزشی از ابتدایی تا متوسطه قرار گیرد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور خاطرنشان کرد: در مجموع 11 میلیون و 392هزار و 227 نفر فارغ‌التحصیل در کشور وجود دارد که بیش از 5 میلیون و 578 هزار نفر آن مرد و چهار میلیون و 544 هزار نفر زن هستند؛ از این تعداد در بخش مردان حدود 487 هزار و 542 نفر و در بخش زنان نیز حدود 546 هزار و 587 نفر بیکار وجود دارد.

در حالیکه با در نظر گرفتن تعداد افراد غیر فعال از نظر اقتصادی که در بخش مردان 2 میلیون و 336 هزار و در زنان، 3 میلیون و 476 هزار نفر را در بر میگیرد، می توان به این نتیجه رسید که تعداد واقعی بیکاران فارغ التحصیل درصد به مراتب بسیار بالایی از کل افراد را در می گیرد. آنچه آمار می گوید حاکی از بیکاری 47 درصدی مردان و 76 درصدی زنان است ، یعنی افرادی که جذب بازار مشده اند و محصولی هستند که خریداری برایشان نیست. لازم به ذکر است در آمار های فوق، جمعيت غيرفعال به کسی اطلاق می شود که بنا به‌دلايل مختلف در جستجوى کار و فعاليت نيست. جمعيت غيرفعال را نبايد با جمعيت بيکار اشتباه کرد زيرا جمعيت بيکار کسى است که در سن کار قرار دارد و با داشتن توان، دنبال کار مى‌گردد ولى پيدا نمى‌کند.

انتصاریان در پایان نتیجه گرفت که: نظام آموزشی ما مشابه کارخانه ای است که محصولاتش را صرفا با هدف مصرف خود تولید کرده و قسمت ضایعات آن تحویل مشتری واقعی می شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید