سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراقتصادیاستانداردسازی فقط برای مصرف‌کننده کالا نیست

استانداردسازی فقط برای مصرف‌کننده کالا نیست

استانداردسازی فقط در ارتباط ما مصرف‌کننده کالا نیست بلکه استانداردسازی خدمات و سیستم‌های مدیریتی نیز شامل می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت استانداردسازی تنها به سازمان استانداردسازی محدود می‌شود.

فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران درخصوص شاخص‌های استانداردسازی گفت: استاندارسازی یکی از ابزارها و زیرساخت‌های اصلی توسعه اقتصادی بوده و تفاوت عمده‌ای که میان کشورهای جهان سوم و توسعه یافته در این حوزه وجود دارد اغلب در عمق نظام استانداردسازی و اجرای آن است.

وی ادامه داد: استانداردسازی فقط در ارتباط با مصرف‌کننده کالا نیست بلکه استانداردسازی خدمات و سیستم‌های مدیریتی نیز شامل می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت استانداردسازی تنها به سازمان استانداردسازی محدود می‌شود.

انتصاریان درخصوص ارزیابی استانداردها و میزان اعتباردهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز اشاره داشت و افزود: تفاوت یک فروشگاه معتبر با غیرمعتبر در برند بودن نیست بلکه در یک فروشگاه معتبر یک نظام استانداردسازی جاری شده که در آنجا شیر تاریخ گذشته پیدا نمی‌شود چراکه یک سیستم قوی خریداری و ارائه کالا را کنترل می‌کند همچنین علاوه بر استاندارد محصول، استاندارد خدمات و کنترل خدمات در خود سازمان وجود دارد.

وی با اشاره به تاثیر استانداردسازی در پویا شدن اقتصاد خانواده، تاکید کرد: استانداردها حاصل علم و تجربه دانشمندان خبره و آگاه به این موضوع هستند که برای زندگی با کیفیت‌تر و رفاه بیشتر مردم تدوین شده‌اند که این اصول در زندگی مردم تغییراتی را ایجاد می‌کند و خانواده‌ها این تحولات را بر سر سفره خود حس می‌کنند ؛‌ از سوی دیگر هرچه کشوری توسعه یافته تر باشد، بیشتر از استانداردها برای مدیریت کشور استفاده می‌کند و در کیفیت کالا و خدمات ، حفظ محیط زیست و بسیاری از موارد دیگر مانند مسئولیت های اجتماعی بهره می‌برد.

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: انتظار مردم از نشان استاندارد نمادی از اطمینان ، داشتن کیفیت ، ایمنی در ابعاد مختلف و حتی دوام را در بر می‌گیرد که انتظار کاملا به‌جایی است؛‌اما محدوده‌ای که استانداردسازی تحت پوشش قرار می‌دهد قطعا نمی‌تواند تمام این موارد را تضمین کند، چرا که عوامل بسیار گستره‌تری از محدوده انطباق با استاندارد و تبیین استاندارد بر این موضوع تاثیرگذار است.برای مثال اگر یک پاکت شیر که دارای نشان استاندارد است در مکان نامناسب فروشگاه نگهداری و فاسد شود ، آیا باز هم نشان استاندارد می تواند ضامن امنیت محتوای پاکت باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ از جهت دیگر آیا تمام محصولات تولید شده دقیقا محتوایی برابر همان ماده مورد استفاده در زمان نمونه‌برداری استاندارد را دارا هستند یا تمام شرایط برای همه محصولات در همه روزهای سال به همان صورت خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید