جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیلویدز؛ از قهوه خانه  ساده تا بزرگترین بیمه‌گر جهان

لویدز؛ از قهوه خانه  ساده تا بزرگترین بیمه‌گر جهان

 شرکت «لویدز لندن» به عنوان بزرگترین شرکت بیمه جهان، در حالی  325 سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد که تاریخچه جاب توجهی دارد.  لندن در قرن هفدهم میلادی به یکی از اصلی ترین مراکز فروش بیمه کالا و کشتی تبدیل شده بود و تقاضاهای بی‌شماری در این بخش مطرح می‌شد.

حال آنکه این نیاز چندان مورد توجه قرار نداشت. در این حوزه، تاجری زیرک و باهوش با درک این فرصت توانست بهترین سود را از آن خود کند. تاجری که  با قهوه خانه «ادوارد لویدز» شناخته می‌شد اما پس از مدتی به محلی برای خرید بیمه‌های دریایی تبدیل شد.  بیمه لویدز فعالیت خود را از قهوه خانه ای ساده که توسط یک مرد اداره می شد آغاز و به سرعت رشد کرد.

چراکه در قرن هفدهم میلادی  قهوه خانه های لندن پاتوق بسیاری از اندیشمندان روشنفکران و تجار بود و در هر قهوه خانه افراد خاصی با طبقه اجتماعی و فرهنگی مخصوص بخود مراودت داشتند. در قهوه خانه ادوارد لویدز نیز تجار، دلالان، بیمه‌گران، صرافان و از این طیف حضور داشتند و این محل کانون اخبار بیمه و تجارت بود.

در آن زمان بیش از 80 قهوه خانه مختلف در لندن وجود داشت که تمامی آنان تنها مکانی برای صرف نوشیدنی های داغ بودند اما افراد بیشتر خواهان حضور در مکانی بودند که بتوانند به تجارت های دلخواه خود نیز بپردازند.

 

از انتشار روزنامه بیمه‌ای تا بیمه‌گری خاص!

لویدز با انتشار روزنامه تخصصی بیمه ای ابتکار عمل جالبی را به خرج داد تا بیمه‌گران در جریان انتشار آخرین اخبار و وقایع تجارت و بیمه قرار بگیرند. پس از آن قهوه خانه لویدز اعتبار صد چندانی پیدا کرد، به نحوی که بعدها با انتقال به ساختمان مخصوصی به همان نام رسما به مرکز بورس بیمه ای تبدیل شد؛ اعتباری که تا به امروز ادامه دارد.

این سندیکا اکنون در قراردادهای خود همه چیز را بیمه می کند، از ساق پاهای«بتی گاربل» ستاره دهه 1940 هالیوود و «دیوید لی روث» ستاره موسیقی دهه 80 میلادی گرفته تا زبان «گنارو پلیسیا» کارشناس طعم و مزه کافه‌ زنجیره‌ای انگلیس. این شرکت اولین پرواز تجاری، نخستین پرواز فضایی، پل ‌های ساخته شده، چاه ‌های نفتی، کشتی‌ های تجاری، املاک، سرمایه‌ های شرکت‌ ها و سازمان را در کشورهای بی‌ثبات سیاسی بیمه کرده است.

اکنون فعالیت اقتصادی و تاثیرات این شرکت بر اقتصاد بریتانیا آنقدر حیاتی است، که «بوریس جانسون» شهردار لندن، درباره لویدز می‌گوید که بازار بیمه لویدز هم در بخش دولتی و هم در بخش خارجی نقش مهمی را ایفا می کند. این شرکت مسئول درآمد 40 میلیارد دلاری است و نمی توان موفقیتی را که برای لندن به ارمغان آورده است را نادیده گرفت.

او ادامه می دهد که لویدز با وجود بحران های مالی و کاهش رشد اقتصادی، حضور قوی و باثباتی در بازارها دارد و این امر تنها با همکاری های اقتصادی محقق شده است. لویدز بازار تخصصی بیمه درجهان است و دربیش از200کشورو منطقه درسراسر جهان فعالیت دارد و اغلب اولین جایی است که ریسک های جدید،غیر معمول و پیچیده را بیمه می کند.

 

لویدز چگونه فعالیت می کند؟

لویدزیک شرکت بیمه نیست،بلکه بازاری متشکل از اعضایی است که به منظور بیمه کردن ریسک ها به صورت اتحادیه (سندیکا)گرد هم آمده اند. عمده فعالیت های لویدزبه صورت اشتراکی انجام می پذیرد،به گونه ای که تعدادی از بیمه‌گران به منظور بیمه کردن ریسکی مشخص به صورت حضوری دراتاق بیمه‌گری به بحث و چانه زنی با کارگزاران می پردازند و ازاین طریق چندین اتحادیه درامربیمه کردن یک ریسک مشارکت می کنند. بیمه گزاران متقاضی پوشش های بیمه ای بوده و نیازهای خودرابا کارگزاران بیمه ای درمیان می گذارند.

بیشتر کارهای لویدز با کمک یک کارگزار واگذار می شود.علاوه برنظارت نهاد ناظر ملی برکارگزاران ،آنها باید از معیارهای صلاحیت خود لویدز نیز برخوردار باشند. پوشش گران ،شرکت هایی هستند که توسط عوامل مدیریت،اختیار ورود به قراردادهای بیمه ای و یا صدور بیمه نامه ازجانب اعضای اتحادیه را یافته اند.

به گزارش ریسک نیوز، شرکت های خدماتی ، پوشش گران مورد تاًیید لویدز بوده که کاملاًمتعلق به نمایندگان مدیریت یا شرکت هولدینگ آنها هستند . اتحادیه ها،پذیرندگان ریسک هستند که به نمایندگی از طرف اعضای خود تصمیم می گیرند که سندیکا چه ریسک هایی را و با چه شرایطی خواهد پذیرفت.بیشترتجارت لویدز درتالار بیمه‌گری انجام می شود که مذاکرات رودرروبا کارگزاران دررابطه با ریسک هایی که می خواهنددرلویدز واگذار کنند درآن صورت می گیرد .

نماینده مدیریت شرکتی است که به منظور مدیریت یک یا چند اتحادیه به نمایندگی ازاعضا یا همان تاًمین کنندگان سرمایه تشکیل شده اند.نماینده مدیریت،بیمه‌گران را استخدام و عملیات روزانه اتحادیه ها را کنترل می کند.

اعضای لویدز سرمایه لازم به منظور حمایت ازبیمه‌گری سندیکا را تاًمین می کنند.این اعضا شامل گروه های اصلی بیمه ای درسطح جهان و هم چنین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار لندن و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی هستند.

موًسسه لویدزبربازار نظارت دارد و فعالیت های لویدز را درسراسر جهان پشتیبانی و ترویج می کند.تعیین سرمایه ای که اعضا باید برای پشتیبانی ازبیمه‌گری خود فراهم کنند،تلاش درجهت بهبود عملکرد سندیکاهایی که عملکردضعیفی دارند با همکاری مدیریت آنها،ارائه گزارش های مالی و قانونی برای بازار لویدز،مدیریت و توسعه شبکه جهانی مجوز فعالیت لویدز،برند لویدز و عمل به نمایندگی از لویدز درمقابل دولت ها و نهادهای ناظر درسراسر جهان از جمله این فعالیت ها است.

ساختارسرمایه لویدز که گاهی با عنوان زنجیزه امنیت از آن یاد می شود،موجبات امنیت مالی رابرای بیمه گزاران و کارایی سرمایه رابرای اعضا فراهم می کند. زنجیره امنیت،قدرت مالی مورد نیاز برای پشتیبانی ازبیمه نامه های صادره درلویدز را فراهم می کند و حامی رتبه و شبکه مجاز به فعالیت دربازار است.

زنجیره امنیت شامل سه پیوند است :

-دارایی های سندیکا

-منابع مالی اعضادرلویدز

-دارایی های مرکزی

منابع مالی پیوندهای اول و دوم به منظور تاٌمین منافع بیمه گزارانی که بیمه نامه ی آن ها توسط اعضای مربوطه صادر شده است درقالب تراست نگهداری می شوند.هرعضو با مسئولیت خود،بیمه نامه صادر نموده و مسئول خسارات سایر اعضا نیست.پیوند سوم متشکل از دارایی های مشترکی است که توسط موٌسسه نگهداری شده و به شرط موافقت موٌسسه به منظورپرداخت تعهدات بیمه ای هریک ازاعضا به کارگرفته می شود.

موسسه ،مسئول نظارت برسرمایه اعضا و سرمایه اعضا و سرمایه مرکزی است تا به سطح تاٌمین سرمایه پایدار برسندو درعین حال بتوانند ازبازدهی بالای آن منتفع شوند.

امنیت مالی اهمیت بسیارزیادیدارد و باعث آرامش بیمه گذاران است.توانگری و ساختار سرمایه پابرجای لویدز دررتبه های اعتباری آن نمود می یابد.

سه نهاد راهبردررتبه بندی جهانی بیمه به شناسایی توانگری مالی لویدز کمک می کنند:

36 درصد ازبین شرکت‌های بورسی انگلیس و دیگر اعضای حقوقی

51 درصد ازصنعت بیمه بین المللی

13 درصد ازسهامداران انفرادی

همه سندیکاهای لویدز از منافع مرکزی آن، شامل برند لوید، شبکه مجوزهای فعالیت آن درجهان و بودجه مرکزی‌اش بهره‌مند می‌شوند.

نظر به اینکه این امنیت مشترک پشتوانه همه بیمه نامه‌های لویدزاست، برهمه آنها یک رتبه اعتباری اعمال می شود. رتبه توانگری مالی لویدز بر روی کلیه بیمه نامه هایی که توسط هریک ازسندیکاهای لویدز ازسال1993صادرشده باشد اعمال می‌شود.

سه موسسه پیشرو رتبه‌بندی بیمه درجهان، اعتبار نقاط قوت، ساختار قوی سرمایه و قدرت مالی بازار لویدزرا می‌سنجند. درسال 2010، هرسه موسسه پیشرو رتبه بندی لویدز را که دربالا ذکر شده است تصدیق کردند.

علاوه براین، موسسه «استاندارد اند پورز» رتبه مدیریت ریسک لویدز را از مناسب به مناسب و دارای کنترل ریسک قوی ارتقا داده است. این رتبه،پیشرفت‌های مستمر لویدز درمدیریت ریسک را تصدیق می‌کند.

به اذعان موسسه «ای.ام.بست»،لویدز به عنوان پذیرنده تخصصی ریسک های اموال و حوادث،موقعیت بسیارخوبی دربازارهای عمومی بیمه و بیمه اتکایی جهانی دارد.قدرت رقابتی لویدز ازشهرت آن برای نوآوری و انعطاف پذیری نشئت می گیرد که به واسطه انبوهی ازتخصص بیمه‌گری درلندن از آن حمایت می شود.

لویدزبا بیش از 200کشور و منطقه درسراسر جهان همکاری می کند. مجوز فعالیت دربیش از75حوزه قضایی به پشتوانه شبکه ای از دفاتر محلی،ازدسترسی به بازارهای بزرگ و کوچک بیمه اطمینان می دهد.

 

آمارلویدز

85سندیکا متشکل ازبیمه‌گران متخصص با تجربه و با استعداد

178کارگزار که هر روز به خلق راهکارهای بیمه ای می پردازند.

فعالیت در200کشور و منطقه

امتیاز94 درصد درپایه محاسبه سهام لندن

امتیاز97 درصد درداوجونز

323سال تجربه پذیرش ریسک

 

رشته‌های کاری لویدز:

حوادث

ریسک‌های حوادث بسیار تخصصی و پیچیده‌اند و بیشترین سهم این ریسک ها متعلق به ایالات متحده است. این بازار شامل غرامت حرفه‌ای، قصور پزشکی، تصادف ودرمان،مسئولیت کارفرمایان و مدیران،مسئولیت عمومی و مسئولیت کارکنان است.حوادث 20درصد ازکسب و کار لویدز را تشکیل می دهد.

دریایی

داستان لویدز بیش از300سال پیش ازاینجا آغاز شد.امروزاین بخش کوچکتر شده اما هنوز هم بخش قابل توجهی ازکسب و کار مااست.بیشتر پوشش های این حوزه شامل بیمه های بدنه کشتی،محموله ،حمل دریایی،مسئولیت و سکوک(بیمه اقلام بسیار با ارزش مانند هنرهای زیبا درهنگام انتقال).7درصد ازکسب و کارلویدز دریایی است.

انرژی

این بازار به طور پیوسته درحال گسترش است و ازاموال ساحلی و فراساحلی،سکوهای نفتی و پالایشگاه ها گرفته تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر درانرژی های نوظهور تجدید پذیر رادربرمی گیرد. پوشش مربوط به ریسک های آسیب فیزیکی و مسئولیت است.انرژی 6 درصد کسب و کار لویدز را تشکیل می دهد.

 

خودرو

دراین بخش رقابتی، لویدز دردرجه اول برناوگان شرکت‌های حمل و نقل، خودرو‌های شخصی خاص و دیگر خطرات غیر استانداردمتمرکز است. خودروهای بسیارارزشمند،گلچین شده،خودروهای مجموعه داران ،رانندگان و گروه های پرریسک ازآن جمله اند.لویدزتعداد زیادی ازاقدامات انجام شده درجهت ثبت رکورد سرعت درجاده را بیمه کرده است و سرمالکوم کمپل که اولین کسی بود که رکورد سرعت 300مایل درساعت را شکست، کارگزار لویدزبود.خودرو5ازکسب و کار لویدز را تشکیل می دهد.

 

هوایی

لویدز رهبر صنعت دربازار حمل و نقل هوایی درجهان است. این حوزه شامل بیمه های خطوط هوایی، هوانوردی عمومی، محصولات، فرودگاه‌ها، جنگ و پوشش تروریسم و ماهواره ها است. اگرچه بازار حمل ونقل هوایی هنوز هم از سیستم‌های جدید ایمنی، افزایش امنیتو بهبود مقررات بهره می گیرد. اما عملکرد اخیر به ویژه درخطوط هوایی، ناامید کننده بوده است.این بخش بسیار رقابتی استو از ظرفیت بالایی برای اکثر ریسک ها برخوردار است. حوزه هوایی3درصد از کسب و کارلویدز را تشکیل می دهد.

بیمه اتکایی

بیمه اتکایی می تواند چهاردلیل داشته باشد: برای محافظت ازبیمه‌گر دربرابر خسارت های بسیار بزرگ، برای کاهش سرمایه ی درمعرض زیان،برای دستیابی به یک وسعت بین المللی برای ریسک،و برای افزایش ظرفیت ریسک پذیری بیمه‌گر مستقیم.بیمه اتکایی 37 درصد از کسب و کار لویدز است.

طبقه‌بندی رشته های کاری لویدز برحسب منطقه

اتکایی37 درصد
اموال22 درصد
حوادث20 درصد
دریایی7 درصد
انرژِی6 درصد
خودرو5 درصد
هوایی3 درصد
جمع کل100

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید