سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهبازار پولی مالیگزارش رویترز از قاچاق دلار از افغانستان به ایران

گزارش رویترز از قاچاق دلار از افغانستان به ایران

عزیز احمد، یکی از برندگان کشمکش سیاسی میان ایران و آمریکاست. او شغل خود را از مسافرکشی به قاچاق ارز تغییر داده و دلار آمریکا را از افغانستان به ایران انتقال می دهد.
به گزارش رتبه آنلاین از جهان نيوز، عزیز احمد اهل افغانستان که شغل خود را از مسافرکشی به قاچاق ارز تغییر داده، دلار آمریکا را از افغانستان به ایران انتقال می‌دهد. این راننده اهل هرات که به صورت منظم میان دو کشور تردد می کند و مسافران را با خودروی خود به مشهد می برد، حین حمل مسافر هزاران دلار پول برای صرافی های ایران حمل می کند.

وی حدود 5 تا 6 هزار دلار با خود حمل می کند و حدود 100 دلار دستمزد دریافت می کند. عزیز در برگشت به افغانستان هم مواد غذایی و سایر محصولات ایرانی را به آن سوی مرز می برد.

بنابراین گزارش، دلار در ایران کمیاب شده و کشور همسایه، افغانستان که مقررات خرید و فروش ارز در آن چندان سفت و سخت اجرا نمی شود، به یکی از منابع مهم تامین ارز مورد نیاز اقتصادی دلاری شده ایران تبدیل گشته است.

هیچ آمار رسمی ای از نقل و انتقال دلار بین ایران و افغانستان وجود ندارد، اما صرافان در شهر هرات می گویند، اخیرا ارسال دلار به ایران به وضوح افزایش یافته است.

قوانین ایران به مسافران اجازه می دهد، 11 هزار و 697 دلار (10 هزار یورو) ارز به ایران وارد کنند و به نرخ رسمی 42 هزار و 450 ریال به بانک های داخل کشور بفروشند. اما نرخ دلار در بازار آزاد بسیار بالاتر و حدود 77 هزار ریال است. دولت تهدید کرده که با افرادی که به صورت غیرقانونی ارز خرید و فروش کنند برخورد خواهد کرد.

کمبود دلار به وارد کنندگان، مسافران و کسانی که برای تحصیل یا تجارت به خارج از کشور رفت و آمد می کنند آسیب زده است.
بهاالدین رحیمی، رئیس اتحادیه صرافان هرات گفت: «بسیاری از شهروندان افغان مقادیر زیادی دلار به آن سوی مرز منتقل می کنند.»

وی برآورد کرد که روزانه بین 2 تا 3 میلیون دلار ارز از طریق مرز استان های غربی هرات، فراح و نیمروز به ایران منتقل می شود.
منطقه بی قانون فراح، که یک استان دور افتاده و پرجمعیت در جنوب هرات است، ماه گذشته هدف حمله مهاجمان طالبان قرار گرفت، و یکی از مسیرهای اصلی قاچاق به ایران محسوب می شود.

یک مقام مالی افغانستان که در زمینه رصد نقل و انتقال ارز فعالیت دارد گفت: «افغانستان دارای یک اقتصاد نقدی است و کنترل (قاچاق ارز) کار بسیار دشواری است… اما اگر این روند ادامه یابد، ما شاهد کمبود ارز خارجی در کشور خواهیم بود و این موجب کاهش بیشتر ارزش پول ملی افغانستان خواهد شد.»

حمیدالله خدام، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات گفت، تجار افغانی معمولا برای تجارت کالا به ایران رفت و آمد می کنند. اما با تشدید وضعیت ارزی در ایران، ماهیت تجارت آنها تغییر کرده است.

وی افزود: «دلار همیشه از افغانستان و به ویژه هرات به ایران انتقال می یافت، اما با کاهش ارزش ریال این روند تشدید شده است.» به علاوه، بسیاری از تجار افغان با استفاده از فرصت ارزان شدن ریال، در حال واردات کالاهایی نظیر روغن های خوراکی، بیسکوئیت، مواد غذایی و انواع نوشیدنی ها به افغانستان هستند تا آنها را با قیمتی بالاتر در کشورشان به فروش برسانند.

منبع: تسنیم
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید