جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریهر ایرانی ۷۲ درصد بیشتر از سهمش دنیا را آلوده می‌کند

هر ایرانی ۷۲ درصد بیشتر از سهمش دنیا را آلوده می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقتصاد آینده مبتنی بر منابع نیست و بر دانش و توانمندی‌های فکری مبتنی است.

به گزارش رتبه آنلاین، وی در ادامه گفت: توسعه و تحقیق (R&D) پایه اساسی است که ما را به فناوری می‌رساند. متاسفانه آمار سال گذشته نشان می‌دهد زیر نیم درصد از GDP در کشور ما صرف توسعه و تحقیق شده است. در صورتی که در سیاست‌های کلی علمی و فناوری که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند تا سال ۱۴۰۴ باید به دو درصد برسیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دانشگاه نسل اول مبتنی بر آموزش و نسل دوم مبتنی بر آموزش و پژوهش و نسل سوم علاوه بر این موارد در کارآفرینی نیز تاکید دارد که اکنون دانشگاه‌های جهان در حال پشت‌سر گذاشتن نسل سوم و آغاز نسل چهارم هستند. دانشگاه استنفورد با ۲۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان امروز در جهان حرفی برای گفتن دارد و درآمد زیادی از فناوری به دست می‌آورد در صورتی که دانشگاه‌های ما در نسل اول و دوم باقی مانده‌اند.

قبادیان در ادامه اظهار کرد: اگر در صنعت و دانشگاه‌های ما این رویکرد تغییر نکند آینده وحشتناکی در پیش داریم. آن چیزی که امروز مطرح است هوشمندی است که مدیران می‌توانند از خانه، کارخانه خود را مدیریت کنند. دوبی که در نزدیکی ما قرار دارد در سال ۲۰۲۳ قرار است از هلیکوپتر برای حمل‌ونقل استفاده کند. هر ایرانی به طور سرانه ۷۲ درصد بیشتر از سهمش دنیا را آلوده می‌کند. در تهران یک خودرو قدیمی به اندازه هفت خودرو یورو ۵ آلودگی ایجاد می‌کند و این آلودگی از این نقطه جهان به تمام نقاط جهان منتقل می‌شود. دنیا در آینده دست به روی دست نمی‌گذارد و ما را مجبور به کاهش این آلودگی خواهد کرد.

وی افزود: در انقلاب صنعتی چهارم همه چیز مبتنی بر دانش، فکر و اندیشه است. متاسفانه برخلاف دین ما که تاکید کرده است یک ساعت فکر کردن برتر از ۷۰ سال عبادت است ما از ذهن‌هایمان استفاده نمی‌کنیم. من به عنوان کسی که دوستدار انقلاب و ایران هستم و حاضرم در این راه جانم را دهم در زمان جنگ هیچ‌گاه احساس خطر نکرده‌ام اما امروز به شدت احساس خطر می‌کنم. بدون تولید پایدار ما نمی‌توانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم. ما باید به فکر تولید پایدار باشیم. این بخش شامل دو مورد است یکی استاندارد کیفیت تولید کالا و دیگری ارزش اقتصادی آن است. مسلماً افراد کالایی را می‌خرند که هم ارزان باشد و هم کیفیت مناسبی داشته باشد. ما امروز ۵ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور داریم که در فارغ‌التحصیل شدن آنها وحشت داریم چراکه می‌گوییم اگر آنان فارغ‌التحصیل شوند یقه مسوولان را برای ایجاد شغل خواهند گرفت. در حالی که کشورهای توسعه‌یافته غبطه می‌خورند این سرمایه را داشته باشند. در انقلاب صنعتی چهارم زیرساخت‌ها اصلاح شده است اما متاسفانه هیچ‌یک از این زیرساخت‌ها را در کشورمان نداریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دو تا از این زیرساخت‌ها به صورت ناقص وارد تهران شده است که یکی از آنها اسنپ و دیگری دیجی‌کالا است. اگر به این سمت حرکت نکنیم نتیجه آن عقب‌ماندگی و ورشکستگی صنایع است. ما نیازمند یک تحول اساسی هستیم. از نظر من مواد اولیه این تحول آماده است و ما باید به صورت اصولی و سخت‌افزاری به آن بپردازیم. اینکه بگوییم تکنولوژی ما عقب است حرف اشتباهی است چراکه ما زمینه‌اش را در کشور داریم. اینگونه نیست که در انقلاب صنعتی چهارم یک دیدگاه را کلا حذف کنیم و یک دیدگاه دیگر به جای آن بگذاریم بلکه اصل بر این است با استفاده از سایبرفیزیک که همه چیزش هوشمند است.

قبادیان اظهار کرد: ما باید از اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش پیش رویم. ما می‌توانیم از رتبه‌های برتر دانشگاهی که برای سربازی به ارتش فرستاده می‌شود و دو سال از عمرشان را به صورت غیرتخصصی می‌گذرانند در طرح سرباز فناور استفاده کنیم.

وی در پایان افزود: ما امروز یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی دکتری و ارشد داریم که حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر آنها آقایان هستند که می‌توانند آموزش‌های سربازی را به صورت مختصر دیده و به صنعت وارد شوند که تجربه نشان داده این افراد هم با کار آشنا می‌شوند و هم جذب صنعت می‌شوند. ما تنها از این سیستم می‌توانیم اقتصاد خود را شکوفا کنیم چراکه فقط اقتصاد دانش‌بنیان است که می‌تواند دنیا را سرپا نگه دارد. ما با بهره‌گیری از دانشجویان در صنعت و بخش خصوصی می‌توانیم در این جهت گام برداریم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید