جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌ها"نئاندرتال‌ها" کند ذهن نبوده‌اند

“نئاندرتال‌ها” کند ذهن نبوده‌اند

نئاندرتال ها

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برخلاف تصور پیشین برخی پژوهشگران، انسان نئاندرتال انسان کند ذهنی نبوده است.

به گزارش رتبه آنلاین، حامد وحدتی نسب که سرپرستی کاوش یکی از سایت‌های مربوط به این گونه انسانی در کویر سمنان را عهده‌دار بوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: چند سالی است که یافته‌های باستان‌شناسی این گزاره را تقویت کرده که این گونه انسانی منقرض شده چندان هم کندذهن نبوده است.

این باستان شناس در پاسخ به این پرسش ایسنا که در چند روز گذشته نتایج یکی از پژوهش‌ها بر روی یک غار منقوش در اسپانیا اعلام و در آن به توانمندی‌های انسان نئاندرتال اذعان شده، تصریح کرد: از قضا رساله دکترای من نیز در همین راستا بوده و به نظر می‌رسد که انسان نئاندرتال عقب‌مانده و کندذهن نبوده همچنان که آثاری از این انسان برجای مانده که تاییدی بر این نظریه است.

سرپرست هیئت کاوش تپه‌های میرک سمنان که سابقه مطالعه بر روی غارهای منقوش لرستان را نیز دارد در پاسخ به پرسشی در خصوص آثار باقی‌مانده در غارهای منقوش لرستان خاطرنشان کرد: این نقاشی‌ها در مقایسه با نقاشی‌های غارهای اسپانیا جدیدترند.

وی با بیان اینکه برخی از نقاشی‌های مربوط به غارهای میرملاس، دوشه و همیان در برخی گلیم‌ها و دست‌بافته‌های عشایری لرستان همچنان وجود دارد افزود: به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین این نقاشی‌ها مربوط به انسان هوشمند است و برخی نیز که خیلی متاخرترند و حتی به دوران اسلامی برمی‌گردند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید