پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی۲۰ هفته پیاپی برای فروش حقیقی‌ها در بورس

۲۰ هفته پیاپی برای فروش حقیقی‌ها در بورس

بورس تهران پس از یک هفته امیدوارکننده، هفته گذشته مجددا روندی نزولی در پیش گرفت و در نهایت با افت ۵/ ۲ درصد تا محدوده یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحد عقب نشست.

به گزارش رتبه آنلاین، سهامداران خرد اما برای بیستمین هفته متوالی فروشنده بودند و در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۵۱۹ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. وضعیت بازار سهام به گونه‌ای پیش می‌رود که سهام هر روز در صف‌های فروش سنگین قفل هستند و فعالان بورسی نیز برای تغییر مسیر بازار هر روز ناامیدتر از گذشته می‌شوند. سیاستگذار نیز تا به این جای کار نتوانسته راهکار مناسب برای درمان مشکل فعلی بازار که همانا نقدشوندگی و گره‌ کور معاملاتی در بخش عمده بازار به ویژه سهام با ارزش بازار پایین‌تر است، یافته یا اجرایی کند.

عملکرد بازیگران بورس هفته

سهامداران خرد در تمامی روزهای کاری هفته گذشته فروشنده بودند و در مجموع سهامی به ارزش ۱۵۱۹ میلیارد تومان را به پول نقد تبدیل کردند. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران سهام در صنایع بورسی طی هفته‌ای که گذشت نشان از ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در چهار گروه داشت. در مقابل اما همچنان ۳۱ صنعت بورس تهران در لیست فروش این دسته از معامله‌گران قرار داشتند. در این میان بیشترین خالص خرید سهامداران خرد در گروه کانه‌های فلزی به ارزش ۳۷ میلیارد تومان رقم خورد. پس از آن گروه سایر مالی با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد.

دیگر گروه‌هایی که مورد توجه این گروه از سهامداران قرار گرفتند به ترتیب شامل خدمات فنی و مهندسی و لاستیک و پلاستیک می‌شد. در آن‌سوی بازار بانکی‌ها طی معاملات هفته‌ای که گذشت، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۲۶۸ میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. گروه مواد و محصولات دارویی دیگر صنعتی بود که هفته گذشته در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفت. در این راستا داروسازان در هفته‌ای که گذشت با خالص فروش ۲۰۱ میلیارد و ۶۱۳ میلیون تومان از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. پس از آن دو گروه کامودیتی‌محور یعنی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بودند که به ترتیب با جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷/ ۱۹۵ و ۷/ ۱۹۲ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند.

خودروسازان نیز این هفته با وجود در اختیار گرفتن بیشترین ارزش دادوستدها، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۷۹ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. سهامداران خودرویی این روزها از یکسو نیم‌نگاهی به مذاکراتی برجامی دارند تا شاید با برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت مناسب‌تری را تجربه کنند و از سوی دیگر همچنان گرفتار نرخ‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت هستند. با گذشت دو هفته از اعمال افزایش ۹ درصدی قیمت خودرو، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری بهاره، فروش فوق‌العاده خود را متوقف کرده‌اند. کارشناسان بر این اعتقادند از آنجا که قیمت‌گذاری فصلی خودرو براساس تورم‌ بخشی فصل قبل اعلام می‌شد، بنابراین خودروسازان مجبور بودند براساس تورم سه ماه پیش محصولات خود را تولید و عرضه کنند که منطقی نیست.

در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هر چند شاخص کل با رشد ۵/ ۰ درصدی ظاهری سبز به نمایش گذاشت اما سهامداران خرد خالص فروش ۴۴ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومانی را ثبت کردند. در این روز خودرویی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی به میزان ۳۱ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان را ثبت کردند. پس از آن دارویی‌ها و بانک به ترتیب با ثبت خالص فروش ۴/ ۲۷ و ۸/ ۲۴ میلیارد تومانی در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفتند. در مقابل اما حقیقی‌ها در دو گروه کامودیتی‌محور کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی خریدار بودند و به ترتیب خالص خرید ۷/ ۸۷ و ۹/ ۶۴ میلیارد تومانی را رقم زدند.

یکشنبه: روز یکشنبه شاخص کل پس از فراز و فرود در نهایت با افت ۰۷/ ۰ درصدی مواجه شد. در این روز نیز سهامی به ارزش ۱۶۸ میلیارد و ۷۷ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به میزان ۵۵ میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان به زیرمجموعه‌های فلزی اختصاص پیدا کرد. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌ها رسید که شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. در آن‌سوی بازار اما خودرویی‌ها بودند که در لیست خرید سهامداران خرد جای گرفتند و خالص خرید ۷۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون تومان از این گروه از بازیگران سهام را تجربه کردند.

دوشنبه: افت شاخص کل سهام در میانه هفته گذشته شدت گرفت و شاهد عقبگرد ۲/ ۱ درصدی این نماگر بودیم. خالص فروش حقیقی‌ها در این روز نیز ادامه پیدا کرد و شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۸۵ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. در این روز هر چند حقیقی‌ها در پنج گروه خریدار بودند، اما خالص خرید آنها در این صنایع نیز چنگی به دل نمی‌زد. در مقابل گروه‌های کالایی فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین هجوم این گروه از معامله‌گران برای فروش مواجه شدند. در این راستا فلزی‌ها شاهد خالص فروش ۷۹ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومانی حقیقی‌ها بودند و این رقم در زیرمجموعه‌های پالایشی به ۵۱ میلیارد تومان رسید.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با افت ۱/ ۰ درصدی مواجه شد. هر چند میزان افت قیمت‌ها کمتر بود اما به نظر می‌رسد فرصتی ایجاد کرد تا سهامداران آسوده‌تر دست به فروش سهام خود بزند. در این راستا روز سه‌شنبه در مجموع سهامی به ارزش ۴۴۱ میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این روز پنج گروه با خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه سایر مالی به میزان ۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومان رقم خورد و پس از آن نیز صنعت لاستیک و پلاستیک مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند. در آن‌سوی بازار اما دارویی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی ۸۸ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.

چهارشنبه: در پایان هفته همزمان با افت ۶/ ۱ درصدی شاخص کل، تب فروش حقیقی نیز داغ‌تر شد تا خالص فروشی به میزان ۴۸۰ میلیارد و ۱۲۱ میلیون تومان ثبت کنند. طی دادوستدهای چهارشنبه تنها سه گروه خدمات فنی و مهندسی، لاستیک و پلاستیک و استخراج نفت وگاز بودند که مورد توجه سهامداران خرد واقع شدند و در مجموع با خالص خرید ۳/ ۶ میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شدند. بانکی‌ها اما در اولویت نخست این گروه از بازیگران بورسی برای فروش قرار گرفتند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۸ میلیارد و ۷۰۱ میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید