جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبانک مرکزی با بورس چه کرد؟

بانک مرکزی با بورس چه کرد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ سود بانکی و بین بانکی اثر مستقیمی بر روی قیمت اوراق دارد.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص اینکه نقشی در اتفاقات و اُفت اخیر بورس نداشته است، بیان کرد: وقتی سود بانکی عددی بین ۲۰ تا ۲۱ درصد است، حتما تمام شرکت ها خودشان را با p/e پنج درصد مقایسه می‌کنند، پس هر چه بانک مرکزی این سود را کاهش دهد، حد انتظار و p/e عدد کوچک تری خواهد شد، بنابراین سرمایه گذاری در بورس توجیه بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: بانک مرکزی یک بالا دستی برای تمامی بانک‌ها است و خود بانک‌ها یک بخشی از بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند، پس هر سیاستی که بانک مرکزی در رابطه با بانک‌ها اتخاذ می‌کند، سود یا ضررش به سهامداران این بانک‌ها خواهد رسید.

    کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در دوره‌ای که بانک مرکزی تمام تلاش خودش را برای سامان دهی صورت‌های مالی بانک‌های کشور کرده بود، ولی صورت‌های مالی شرکت‌ها به تصویب بانک مرکزی نرسید و این شرکت‌ها نتوانستند مجامع خودشان را برگزار کنند.

    عمیدی بیان کرد: به علتی که در بالا بیان شد بعضی از نمادهای بانکی مجامع نرفتند و سهامداران این نمادهای بانکی متضرر شدند و قیمت سهامشان افت کرد، این قضیه دقیقا زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی خواستار اصلاح ساختارهای مالی بانک‌ها در مدت بسیار کوتاهی بود و بانک‌ مرکزی، بانک‌ها را مجبور به گرفتن ذخایر سنگین در صورت‌های مالی کرد، که باعث شد اتفاقات بسیار بدی برای سهامداران آن نمادهای بانکی رخ دهد.

    وی افزود: این ذخایر سنواتی و برای سال‌های متمادی بود، ولی بهایش را سهامداران خرد آن نمادهای بانکی دادند، اما اگر این سیاست تدریجی شکل می‌گرفت خیلی نتیجه بهتری می‌توانست داشته باشد، ولی به خاطر عملکرد بانک مرکزی در آن بازه از زمان یک افت شدیدی را در نمادهای بانکی شاهد بودیم.

    کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: یک زیان انباشته سنگین به حساب بانک‌ها تحمیل شد، گفته ما این نیست که جلوی ذخایر گرفته نمی‌شد بلکه حرفمان این است که باید به شکل تدریجی این امر صورت می‌گرفت.

    عمیدی بیان کرد: ، چون سیاست گذاری به شکل تدریجی صورت نگرفته است باعث شده که زیان به جیب سهامداران خرد وارد شود.

    وی افزود: این قضیه ساماندهی بانک‌های با سیاست بانک مرکزی به سال ۹۵ بر می‌گردد، اما تا به الان شاهد آن هستیم، که مشکلاتشان حل نشده و هنوز ادامه دار است، بانک‌هایی که در فرابورس و بازار پایه هستند، مشکلشان از سال ۹۵ حل نشده است.

    کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این بانک‌ها که در بازار پایه هستند، قبل از سیاست بانک مرکزی بانک‌ها با شرایط خوبی بودند، اما به بانک‌ها به شکل اجباری موسسات مالی اعتباری داده شد و گفته شد که باید تمام مشکلات این موسسات را حل کنند.

    وی افزود: موسسات اعتباری را به بانک‌های بالا دستی دادند تا بانک‌های بالا دستی کفیل و ضامن این موسسات شوند، برای همین بانک‌ها به شدت آسیب دیدند و این آسیب به سهامداران این بانک‌ها هم برخورد کرد، برای مثال بانک ایران زمین به تازگی مجمع سال ۹۷ خود را برگزار کرده است.

    کارشناس بازار سرمایه گفت: این واگذاری موسسات اعتباری اثر مستقیم سیاست گذاری بانک مرکزی بر روی بازار سرمایه است.

    عمیدی بیان کرد: سود بین بانکی و نرخ بانکی مهم‌ترین تاثیر مقایسه‌ای را در p/e بازار دارد، تمامی اوراق‌های دولتی بر مبنای نرخ سود بانکی هماهنگ می‌شوند، یعنی بانک مرکزی با تعیین نرخ بانکی و بین بانکی بر روی نرخ اوراق‌های دولتی اثر می‌گذارد.

    وی افزود: نرخ بین بانکی و نرخ سود فقط بر بازار سهام اثر گذار نیست بلکه بر کل اوراق بهادار اثر گذار است، روی بورس به شکل غیر مستقیم و روی اوراق به شکل مستقیم اثر گذار است.

    کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از جهت دیگر بانک مرکزی با تنظیم قوانین و مقررات می‌تواند نظم و هماهنگی را به بازار سرمایه برگرداند، بازار سرمایه و بازار پول ارتباط خیلی مستقیمی باهم دارند، البته خود رئیس بانک مرکزی مشوق بود که اعتماد به بازار سرمایه برگردد و اقدامات خوبی از جمله کاهش نرخ سود بانکی را انجام داد.

    منبع: مشرق
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید