شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاپروژه های شرکت انتقال داده های آسیاتک

پروژه های شرکت انتقال داده های آسیاتک

شرکت انتقال داده های آسیاتک، دارای 13 سهامدار است. این سهامداران شامل شرکت هایی چون سرمایه گذاری مهرگان سرمایه ی پارس، صندوق سرمایه گذاری آتیه ی باران، فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد، مدیریت توسعه ی ساویس و … اشاره کرد. این سازمان برای شرکت در جشنواره ی ملی بهره وری 3 پروژه ارائه کرده است که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” استقرار سیستم مدیریت پشتیبانی عملیات ” طراحی شد. همچنین در نواحی مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی ( بهبود نیاز های مقرراتی/تعامل با جوامع محلی )، جستجو، برقراری ارتباط و ایجاد شرکای تجاری بین المللی برای رشد صادرات، مدیریت فرآیند و توسعه ( six sigma, QC, QA, Quality management, safty )، استاندارد ها و جوایز ( ایزو 9000، ایزو 14000 و غیره ) اجرا شد.

شرح مشکل :

با توجه به پیشرفت ها در تکنولوژی، نیاز به وجود یک سیستم مدیریت یکپارچه و ابزار هایی که در کمال سرعت و هزینه ی کم، علاوه بر بهبود سازوکار کسب و کار و فروش، تمامی ایده ها و نظرات کارشناسان را در سیستم های کورد استفاده ی آنها اعمال کند؛ در شرکت آسیاتک حس می شد.

با به کار گیری سیستم OSS در این شرکت، تمامی فرآیند ها به صورت بهینه و خودکار انجام خواهد شد. همچین در این سیستم با حداقل دخالت افراد در پیکره بندی و تشخیص خطا صورت میگیرد. ثمره ی استفاده از این سیستم، افزایش رضایت مشتریان است.

این پروژه از سال 1395 آغاز به کار کرد. در نهایت، با هدف نظارت قبر عملکرد کارکنان سازمان و با استفاده از قابلیت گزارش دهی، بین عملکرد افراد در سامانه OSS و نظام پرداخت انگیزشی کارانه ارتباط برقرار شد.

چه بخش هایی را بخش نوآوری پروژه میتوان نسبت داد ؟

با توجه به استقرار سامانه ی OSS در آسیاتک، بخش های مختلف سازمان و سامانه با هم یکپارچه شدند. این یکپارچگی خود را در زمینه هایی چون انجام کلیه ی عملکرئد های شرکت در حوزه های فنی و فناوری اطلاعات و ارتباط آن با سامانه های فروش و ارائه ی خدمات، نشان داد.

نتیجه ی این مراحل، استقرار 220 فرآیند بود. 15580 المان شبکه و تمامی فعالیت های مدیریت شبکه و دیتاسنتر ها به صورت کاملا مکانیزه در سامانه ی OSS است.

چه منافعی از این پروژه حاصل شد؟

با توجه به حذف خطا های انسانی، دقت کل مجموعه افزایش چشمگیری داشت. همچنین با استقرار سیستم OSS، نیروی انسانی مورد نیاز سازمان هم تعدیل شد. به این صورت که از سال 1398 به بعد تعداد نیروی انسانی مازاد نسبت به نیروی انسلانی مورد نیاز در صورت انجام عملیات توسط نیروی انسانی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به همین دلیل تا حد بسیار زیادی در هزینه های سازمان صرفه جویی شد. مابقی این اختلاف پرداخت پول به عنوان سود سازمان برآورد شد. بنابراین، این پروژه به مدیریت بهتر، سریع تر و موثر تر فرآیند ها و شبکه انجامید.

برآورد صحیح اطلاعاتی از المان های شبکه کار را به طور چشمگیری جلو انداخت. در نظر گرفتن ظرفیت ها و سرویس های موجود در آن شبکه؛ موجب تسهیل و خودکار سازی فرآیند های پشتیبانی با حداقل دخالت افراد در پیکره بندی و تشخیص خطا شد. همچنین افزایش رضایت مشتریان را در پی داشت. انطباق پذیر بودن، بهینه بودن و به روز بودن مستمر سیستم باعث تضمین ظرفیت شبکه ی پایدار و کیفیت ثابت خدمات میشود. همچنین این پروژه میتواند به افزایش انعطاف و آمادگی جهت پذیرش ارائه ی محصولات و فناوری های جدید منجر میشود.

این پروژه تاثیر بسیار زیادی در توسعه و پیشرفت ساختار فرآیندی آسیاتک داشت. پس از استقرار این سیستم در سازمان میتوان بهبود روز افروز را در سازمان مشاهده کرد. با این حساب میتوان از این پروژه به عنوان یکی از تجارب برتر یاد نمود.

برای این پروژه، چه گام های دیگری میتوانند طرح ریزی شوند ؟

تمامی فرآیند های مربوط به فروش و پشتیبانی این سرویس ها به صورت سیستمی انجام خواهند گرفت. همچنین مطابق برنامه ریزی ها، تمامی فرآیند های عملیاتی حوزه ی سرویس و کلیه ی داشبوردهای کنترلی در این سامانه پیاده سازی میشوند.

پروژه ی دوم :

این پروژه هم با عنوان ” ارائه ی فضای ذخیره سازی ابر آسیاتک ” اجرا شد. شرکت انتقال داده های آسیاتک، در نواحی رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی ( بهبود نیازهای مقرراتی/تعامل با جوامع محلی )، برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، مدیریت فرآیند و توسعه ( six sigma, QC, QA, Quality management, safty )، نوآوری ([ در محصولات/خدمات و فرآیند ها )؛ این پروژه را مدیریت کرد.

شرح مشکل :

افزایش نیاز به ذخیره سازی و پردازش داده ها به صورت محلی در سازمان ها و شرکت ها باعث افزایش هزینه ها و پیچیدگی های مرتبط با مدیریت سخت افزار ها و نرم افزار ها میشود. با توجه به نیاز کشور در حوزه ی خدمات ابری و وجود خلا در این زمینه، شرکت انتقال داده های آسیاتک، با دارا بودن ظرفیت قابل توجه در حوزه ی فضای دیتا سنتر، پهنای باند اینترنت و خدمات شبکه ی دسترسی با آینده نگری و سنجش بازار در زمینه ی خدمات ابری نیز به عنوان یکی از پیشروان صنعت فناوری اطلاعات اقدام به ارائه ی این سرویس نمود.

در کل شرکت آسیاتک و شرکت های زیرمجموعه ی آن روی هم 110 نفر در ارائه ی این سرویس به مشترکین خود مشارکت میکنند.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است ؟

از آغاز ارائه ی خدمات ابری در آسیاتک، این سرویس از طریق یک پلتفرم خارجی به نام On App ارائه میگردید. همینطور کلیه ی موارد از لایه ی زیرساخت تا سرویس در انحصار این شرکت انگلیسی بود. هزینه های زیادی که این پلتفرم به شرکت تحمیل مینمود، عدم وجود انعطاف در ارائه ی سرویس، محدودیت های قابل توجه این پلتفرم مدیران و کارشناسان این شرکت را بر آن داشت تا نسبت به تولید و توسعه ی یک پلتفرم منعطف و کاملا بومی و نامحدود اقدام نمایند.

با توجه به تنوع محصولات ابری و وجود معیار های متفاوت جهت انجام محاسبات مکانیزمی ماتریس گونه برای انجام محاسبات ایجاد گردید. عملا با مشخص نمودن متریک توان انجام محاسبات مالی را خواهد داشت. این محصول به نوبه ی خود یک دستاورد بی همتا در بازار محصولات ابری بوده که قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بی مانندی را در ارائه ی سرویس فراهم می آورد.

گفتنی است نظر به رویکرد همکاری و حمایت از محصولات نوبنیاد و دانش نوبنیاد از سوی اسیاتک، این سیستم امکان ارائه ی سرویس و همکاری با دارندگان محصول که تمایل به حضور در بازارچه ی محصول ابر آسیاتک هستند را به سادگی ممکن میسازد.

نتایج قابل توجه این پروژه در کدام بخش ها هستند ؟

افزایش دامنه ی سرویس دهی چه از لحاظ منابع سخت افزاری و چه از لحاظ تعداد کاربر مسئله ی مهمی است که دست آورد این پلتفرم برای آسیاتک بود. بنابراین، افزایش دامنه ی سرویس دهی و تعداد کاربران، افزایش میزان درآمد را دی پی داشته است. همچنین این امر به رضایت هر چه بیشتر مشتریان منجر میشود.

عدم وابستگی به پلتفرم ها و نرم افزار های دیگر و تعداد کاربران و سرویس خاص یکی از دستاورد های بسیار مهم بوده است. این عمل با بررسی ارائه دهندگان بزرگ خدمات ابری دنیا و بومی سازی این خدمات بنا به نیاز های کاربران داخلی انجام گرفت.

چرا این پروژه به عنوان یک پروژه ی ایده آل شناخته میشود ؟

همانطور که در بقیه ی توضیحات ذکر شد، برخی قابلیت هایی که این پلتفرم فراهم آورده است انعطاف کامل، شفافیت و گزارش گیری در انجام محاسبات است که به طور قطع در بین رقبا بی بدیل بوده است. کلیه ی رابط های کاربری و میان افزار ها توسط تیم توسعه ی نرم افزار شرکت آسیاتک به صورت بومی ایجاد گردیده است. همچنین به سادگی قابلیت ارتباط با سایر درگاه ها را دارا است.

چگونه این پروژه امکان توسعه و پیشرفت خواهد داشت ؟

آسیاتک بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر دارد خدمات رایانش ابری را در سه گروه عمده گسترش دهد.

پروژه ی سوم :

این پروژه با عنوان ” توسعه ی شبکه ی کشوری دسترسی ( اینترنت ) بر پایه ی تکنولوژی فیبر نوری ” است. از نواحی تحت تاثیر این پروژه میتوان از رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی ( بهبود نیاز های مقرراتی/تعامل با جوامع محلی )، برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، تمرکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایحجاد روابط با مشتریان و بازاریابی )، مدیریت دانش و فناوری اطلاعات، مدیریت فرآیند و توسعه ( Six sigma, QA, QC, & Quality management, Safety )، نوآوری ( در محصولات/خدمات و فرآیند ها )، روابط با تامین کنندگان و شرکا؛ نام برد.

شرح مشکل :

با توجه به افزایش چشم گیر استفاده از فضای سایبری برای تبادل فایل های پر حجم و روند رو به رشد آن، اتصالات پهن باند FTTH که اساس آن انتقال داده ها با استفاده از نور ( Optic ) است، توان انتقال انبوهی از اطلاعات را به شکل سریع تر و کارآمد تری دارا هستند.

با وجود مزیت های بسیار زیاد مثل اتصال پر سرعت تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به سایر سرویس ها، کاهش انرژی، افزایش GDP و بهره وری نیروی کار، افزایش کیفیت ارائه ی خدمات وابسته به اینترنت در کشور ها و غیره؛ از لحاظ قیمی گذاری تقریبا با فناوری های کنونی یکسان است. لازم به ذکر است با توجه به اهمیت جایگاه مشتریان در شرکت آسیاتک، در تمامی مراحل اجرای این پروژه، درک نیازمندی های مشتریان صورت گرفته و گام های بعدی متناسب با نتیجه ی آن طی میشوند.

این پروزه در اردیبهشت ماه سال 1401 آغاز شده و در خرداد ماه سال 1402 به بهره برداری رسید.

نوآوری این پروژه در چه بخش هایی خلاصه میشود؟

شرکت انتقال داده های آسیاتک با توجه به ظرفیت های موجود خود، سرویس اینترنت مبتنی بر فیبرنوری را برای اولین بار در سطح سازمان آسیاتک ارائه کرد. این پروژه به عنوان محصول جدید ارائه شد. همچنین سرویس اینترنت مبتنی بر FTTH را برای اولین بار در کشور به صورت باندل به همراه تلفن ثابت ارائه میکند.

از دیگر بخش های نوآورانه ی این پروژه میتوان به تکنولوژی به کار رفته در عملیات نصب و راه اندازی این سرویس اشاره نمود. این پروژه شامل سه بخش است. این سه بخش عملیات Civil، عملیات Passive شبکه و نصب و راه اندازی تجهیزات Active شبکه می باشند.

همه ی این تکنولوژی ها منحصر به فرد هستند. استفاده از ترنچ یک سانتی متری هم برای اولین بار در سطح کشور توسط شرکت انتقال داده های آسیاتک با هدف تسهیل و تسریع پروسه ی راه اندازی سرویس مبتنی بر فیبر نوری رخ داد.

چه منافعی در انجام در این پروژه بود ؟

در هر سال میانگین شیب رشد جذب مشتریان 74% نسبت به سال قبل افزاییش یافت. افزایش سطح رضایت مشتریان به عنوان یکی از اهداف استراتژیک این سازمان تحقق یافت و در صدر منافع قرار دارد. اتصال ساختمان های سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی در نقاط مختلف شهر به یکدیگر رخ داد. سرویس های مختلف بر روی بستر فیبر نوری از قبیل ارتباط امن نقطه به نقطه و … هم ارائه شد.

همچنین شبکه ی پایدار با هزینه ی نگهداری کمتر نسبت به سایر تکنولوژی های موجود از قبیل مس و وایرلس ایجاد شد.

آیا این پروژه به عنوان یک تجربه ی برتر شناخته میشود ؟

بیشترین توسعه نسبت به رقبا و همچنین بیشترین تعداد خانوار تحت پوشش، نشان از این واقعیت است که آسیاتک تا کنون در ارائه ی این سرویس نسبت به سایر سرویس دهندگان موفق تر عمل کرده است.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم؛ مکانیزم کشور های پیشرفته توسعه ی فیبر نوری برای اولین بار توسط شرکت آسیاتک در ایران اجرا شد. طراحی و اجرای این پروژه از مکانیزم کشور های پیشرفته همچون استرالیا، آلمان و آمریکا الگو برداری شده است.

انتخاب شرکت آسیاتک به عنوان مجری برتر سال 1402 از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات آسیاتک میباشد.

بستر رشد این پروژه در کدام بخش است ؟

گسترش این پروژه به تمامی مناطق جغرافیایی کشور هدف اصلی است. همچنین فراهم کردن امکان دسترسی با بالاترین کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن برای مشترکین در سراسر کشور از اهداف این سازمان است.

درباره ی انتقال داده های آسیاتک بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : آیا خروجی اینترنت ملی مانند خودرو ی ملی خواهد بود؟!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید