شنبه 8 اردیبهشت 1403

پروژه های شرکت لاستیک بارز

شرکت لاستیک سازی بارز نیز در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری با 4 پروژه ایفای نقش نمود. این شرکت سهامدارانی چون شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با واسطه ی شرکت نفت، گاز و پتروشیمی و همین طور شرکت سرمایه گذاری توسعه ی ملی دارد. در ادامه به بررسی هر یک از پروژه های این شرکت میپردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” تولید قطعات لاستیکی مصرفی کارخانه ی بارز ” ارائه شد. نواحی درگیر با این پروژه را میتوان به تیم سازی، توانمند سازی، ارتقا و ایجاد رضایت؛ مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety ) و نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیند ها )؛ نسبت داد.

شرح مشکل :

بخش قابل توجهی از قطعات مصرفی کارخانه ی بارز، شامل قطعات لاستیکی می باشد که سالیانه هزینه ی قابل توجهی برای سازمان به دنبال دارد. از طرفی تامین برخی قطعات به علت خاص بودن و یا نداشتن منبع داخلی بسیار سخت و زمان بر است و میتواند در فرآیند تولید و عملکرد دستگاه های موجود در خطوط تولید تاثیر منفی داشته باشد. از این رو، تولید این قطعات در کارخانه ی بارز، اهمیت زیادی دارد.

در کدام بخش ها نوآوری را میتوان دید ؟

طراحی آمیزه های قطعات لاستیکی و تولید قطعات بدون استفاده از قالب را میتوان نوآورانه تلقی نمود. این پروژه با توجه به اینکه گروه بارز تنها تولید کننده ی تایر است، ایده ای جدید به حساب میاید.

یکی از مهمترین مسائل در تعیین قیمت نهایی هر قطعه مربوط به ساخت قالب می باشد. طراحی قالب برای یک سری از قطعات بزرگ نیازمند هزینه های گزاف می باشد. از این رو، تعداد قابل توجهی از قطعات تولیدی در واحد قطعه زنی شرکت بارز، بدون استفاده از قالب و با استفاده از فرآیند اکستروژن و اتوکلاو تولید شدند. این امر موجه کاهش چشمگیر هزینه ی تولید هر قطعه میشود.

همچنین تعدادی از قطعات تولیدی در کارخانه به منظور بهبود کارکرد قطعه و افزایش طول عمر از ترکیب آرایش یافته ی همزمان الیاف الاستومر خاص تولید شدند.

این پروژه، چه منافعی را برای این شرکت به ارمغان آورد ؟

پس از داخلی سازی شدن تمامی قطعات کارخانه، سالانه بیش از 10 میلیارد تومان سودآوری برای شرکت بارز به همراه دارد. علاوه بر سودآوری، کوتاع شدن زنجیره ی تامین قطعات، افزایش سرعت دسترسی به قطعات و امکان سفارشی سازی برخی از قطعات بنا به درخواست واحد مصرف کننده ی هر قطعه؛ از دیگز مزایای این طرح و پروژه می باشد.

با توجه به ماهیت طراحی و کاهش هزینه های خرید، این پروژه یک تجربه ی ایده آل محسوب میشود.

چه گام های دیگری برای پیشرفت و توسعه ی این پروژه میتوان طرح ریزی کرد ؟

با اختصاص فضا و امکانات کافی جهت تولید قطعات و همچنین مطالعه ی کافی در مورد نیاز بازار، امکان توسعه ی پروژه و همچنین تامین قطعات برای سایر شرکت ها وجود دارد.

پروژه ی دوم :

” اصلاح و تغییر سیستم پورک چاپ 200 جهت استفاده در کوشیون کلندر در راستای بالا بردن سرعت خط تولید و افزایش راندمان “، عنوان این پروژه است. این سیستم فکری در نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety ) و نوآوری ( در محصولات/خدمات و فرآیند ها )؛ اجرایی شد.

شرح مشکل :

گروه صنعتی بارز تنها تولید کننده ی تایر های TBR در ایران است. یکی از موانع تولید با این دستگاه اکسترودر G90 در کوشیون کلندر است که با توجه به دبی خروجی، قطر و اندازه های آن، سرعت پایین و …؛ با اهداف تولید در راستای افزایش سرعت تولید مغایرت دارد. برای افزایش تولید از جمله ی دیگر نتایج این پروژه میتوان به انگیزه ی بالای کارکنان این سازمان اشاره کرد.

روند جایگزینی اکسترودر G90 با پورک چاپ 200 شروع شد. با انجام این پروژه، با توجه به افزایش سرعت کوشیون کلندر تولید محصولات دستگاه افزایش چشمگیری داشته است. همچنین با توجه به تغییر در سره ی پورک چاپ به شدت دمای محصول افزایش پیدا کرد که موجب سوختگی محصول میشد که با تغییر در آرایش پین به نحوی که دمای مطلوب حاصل گردد بسیار حائز اهمیت بود. با افزایش تولید محصولات اولیه ی ساخت گرینه تایر و استفاده از ظرفیت دستگاه تایر سازی روزانه حدود 100 حلقه ی لاستیک TBR به تولید ناحیه ی 4 افزوده شد.

اجرای این پروژه 2 ماه به طول انجامید.

نوآوری این پروژه مربوط به کدام بخش است ؟

نوآوری این پروژه، استفاده از پورک چاپ 200 با خروجی مورد نظر کوشیون کلندر و استاندارد های دمایی است.

با توجه به ماهیت و کارایی پوک چاپ 200 این ایده در ابتدا غیر ممکن به نظر میرسید. اما با تغییر در سره، دبی ورودی و خروجی و آرایش پین مناسب، میکس مورد نظر تحقق یافت.

منافع این پروژه چیست ؟

پس از اجرای این پروژه، با افزایش تولید روزانه حدود 100 حلقه به تولید TBR گروه صنعتی بارز اضافه گردید که به طور میانگین حدود 36000 حلقه سالانه میباشد. خرید اکسترودر G120 متوقف گردید که قیمت تمام شده ی این دستگاه با توجه به دیتاهای اداره پروژه 120 هزار دلار بود که میتوان جزو مالی این پروژه در نظر گرفت.

چه گام های دیگری برای انی پروژه طرح ریزی میشود ؟

باتوجه به نرخ بسیار بالای افزایش تولید پس از اجرای این پروژه و رعایت حد بالا در کلیه ی امور تعمیراتی، تولیدی و فرآیندی؛ گام هایی چون طراحی و ساخت کاور مناسب کانوایر جهت برقراری تعادل دمایی بهتر محصول، برنامه ریزی مناسب جهت انجام کلیه ی امور تعمیر و نگهداری دستگاه و برنامه ریزی دقیق تر جهت تعیین میزان دبی ورودی و خروجی کامپاند؛ طرح ریزی شده اند.

پروژه ی سوم :

عنوان این پروژه ” طراحی آمیزه ی رویه ی تایر کشاورزی با هدف کاهش زمان پخت ” است. همچنین شامل نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، بهینه کاوی ( بهینه کاوی عملکردی و بهینه کاوی بهترین تجارب )، نوآوری ( در محصولات/خدمات و فرآیند ها )؛ میشود.

شرح مشکل :

با توجه به اینکه هر تایر کشاورزی حدودا 100 کیلو گرم وزن دارد، زمان پخت این تایر ها با توجه به وزن بسیار زیادی که دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که کاهش زمان پخت، کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف انرژی مورد نیاز برای تولید تایر، افزایش تناژ تولید، کاهش میزان DX در عیب هوای کراون تایر کشاورزی را در پی خواهد داشت. در نتیجه با کاهش چند دقیقه زمان پخت میتوان تناژ تولید را تا حد زیادی افزایش داد. طبق محاسبات؛ مشخص شد که میتوان با تغییر در طراحی سیستم پخت آمیزه ی رویه ی تایر و همچنین تغییر در مراحل پخت تایر، به میزان 5 دقیقه زمان پخت را کاهش داد.

مدت زمان اجرای این پروژه در این سازمان، 315 روز بود.

خلاقیت و نوآوری این پروژه در کدام بخش ها قابل نمایش است ؟

باز طراحی آمیزه و رسیدن به یک فرمولاسیون موفق را میتوان نوآوری این پروژه دانست. با توجه به اینکه عوامل زیادی در کیفیت نهایی محصول تاثیر گذارند، طرح ریزی و اجرای بهبود ها در مسیر پروژه انجام شد.

در نهایت، علاوه بر تغییر در طراحی فرمولاسیون آمیزه، تغییراتی در شرایط پخت تایر نیز با تکیه بر نتایج حاصل شده صورت گرفت. در پایان تمامی فرآیند ها منجر به کاهش 5 دقیقه ای زمان پخت تایر کشاورزی شد.

دستاورد های این پروژه در چه بخش هایی است ؟

الگوی مقایسه ای که برای تحلیل نتایج حاصل از این پروژه در نظر گرفته شد، میزان کاهش زمان پخت تایر و افزایش تناژ تولید نسبت به قبل از اجرای این پروژه است.

دستاورد های اصلی این پروژه، میزان 5 دقیقه کاهش زمان پخت است. در واقع تقریبا 9 درصد زمان پخت تایر کشاورزی کاهش داشت و در نتیجه به همین میزان کاهش مصرف انرژی را در پی آورد. این پروژه با توجه به ماهیت طراحی ای که دارد، در راستای کاهش زمان تولید و پیرو آن، افزایش تولید یک تجربه ی ایده آل محسوب میشود.

چگونه این پروژه، امکان توسعه و پیشرفت خواهد داشت ؟

این پروژه میتواند به عنوان پروژه ی مرجع برای کاهش زمان پخت، صرفه جویی در انرژی و افزایش تناژ تولید، برای سایر تایر های تولیدی در کارخانه ی بارز در نظر گرفته شود و در صورت امکان، برای بقیه ی سایز ها نیز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

پروژه ی چهارم :

عنوان این پروژه ” پیاده سازی و استقرار ERP-SAP  در جهت یکپارچگی و بهینه سازی فرآیندهای سازمانی  درگروه صنعتی بارز ” است که در مسابقات بهینه کاوی شرکت داده شده است. این پروژه در کل سازمان و تمامی نواحی اجرا شده است.

شرح مشکل :

زمینه های طرح ERP در گروه :
  • لزوم برنامه ریزی متمرکز تمامی منابع گروه در این کارخانجات
  • ضرورت هماهنگی کامل در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مدیریتی در سطح گروه
  • اعمال کنترل های دقیق تر در فرایندها و در سطح کسب و کار 
  • یکپارچه سازی بستر اطلاعاتی گروه ، سامانه ها و برنامه های کاربردی با توسعه پذيري آينده
  • به اشتراک گذاری اطلاعات ، راه حل های مسائل ، چالش ها و  …
  • مديريت كاراي دارائي ها و موجودي كالاها
  • بهره برداري بهتر از ظرفيت ماشين آلات  
  • ارائه خدمات آموزشي موثرتر و با هزينه كمتر
  • تسهيل ارتباطات سازماني و بين فردي
  • بهبود تصمیم سازی ها و ارتقاء تصمیم گیری های سازمانی مبتنی بر اطلاعات جامع و دقیق
پاسخگوئی به نیازها و الزامات جدید گروه :
  • مهندسی مجدد و روزآمد کردن فرایندها و بهبود مدیریت اثربخش آنها
  • انجام تحلیل های مختلف روی داده های جمعآوری شده و ارائه پیش بینی ها و سناریوها
  • مدیریت بهتر هزینه با استفاده از نظامهای متنوع بودجه بندی و هزینه یابی
  • لزوم تجارت الکترونیکی
  • مدیریت دانش در لایه ها و سطوح مختلف سازمانی

تحولات حوزه ی IT :

سیستمی نرم افزاری برای مدیریت منابع سازمان (پول ، نیروی انسانی ، کالا و تجهیزات)؛ با هدف افزایش بهره وری، بهبود برنامه ریزی و مدیریت سازمان ها از طریق :

  • یکپارچه سازی عملیات واحدهای مختلف درداخل یک سازمان
  • انطباق عملیات اجرائی سازمان مبتنی بر فرایند ها ی بهینه (فرایند-محوری )
  • حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده

مزایای ERP چیست ؟

فرآیندگرا بودن سیستم

یکپارچه بودن سیستم :

  • در سطح داده : واردکردن هر داده ای فقط یکبار در سیستم
  • در سطح رابط کاربر : پیروی کليه فرمها و گزارش هاي از يک استاندارد
  • در سطح نرم افزار :  اجرای کليه سيستم ها از يک منو
  • در سطح امنيتی : کنترل کليه ماژولها از طريق  یک استراتژی دسترسي

فراگيري کل سازمان و شرکت های تابعه :

تحت پوشش قرار داشتن کليه واحدهاي سازماني اعم از مالي، منابع انساني، عمليات، بازرگاني، مهندسي و انبار

انعطاف پذیری :

طراحي ERP به گونه اي است که براي تطبيق با صنعت هاي مختلف قابليت تنظيم بسياري را دارد.

برنامه ریزی :

  • برنامه ريزي تامين مواد
  • برنامه ريزي توليد بر اساس ظرفيت و ساير منابع
  • برنامه ريزي آموزش کارکنان
  • برنامه ريزی تعميرات پيشگيرانه ماشين آلات و تجهيزات
  • برنامه ریزی استراتژیک ( آبشاری کردن اهداف تا سطح عملیات و محاسبه KPI )

استفاده از يک پايگاه داده :

کليه داده ها در يک بانک اطلاعاتي ذخيره و بازيابي مي شوند.

امکان گزارش گيري های مختلف

ویژگی ها و محدودیت های ذاتی MIS :

نگرش عملیاتی : تاکید بر انجام  پردازش های حجیم با سرعت بالا در MIS و تهیه گزارش های کاربردی  از سیستم های نرم افزاری گوناگون و جداگانه در سازمان عمدتا برای مدیریت های میانی

نگرش مدیریتی : تاکید بر نیازهای مدیریت عالی سازمان ها با افزودن سیستم های DSS و EIS

محدودیت های ذاتی MIS  :   
  •  تمرکز بر اطلاعات داخلی سازمان   
  • وظيفه – محوری نه فرایند – محوری ( طراحی سیلوئی )    
  • به-روش نبودن ( Best Practices ) فراینده
  •     تمركز بر اطلاعات گذشته
  •   نداشتن جریان کار  ( Work Flow )    
  •   ابزاری برای گزارش گیری از موضوعات از پیش تعریف شده

چه منافعی از این پروژه حاصل شد ؟

  • یکپارچگی در اطلاعات در سطح گروه (خصوصا بانک های اطلاعاتی تهران و کرمان و کردستان و…)
  • یکپارچگی در فرآیند ها
  • شفافیت داده ها
  • کاهش اتلاف ها و افزایش بهره وری
  • بهبود قیمت تمام شده
  • نقطه قوت ممیزی های خارجی

شرح روند بهینه کاوی این پروژه به چه صورت است ؟

با توجه فراهم بودن زمینه مشارکت کارکنان در تمامی سطوح، طرح ها یا پروژه های بهبود از سوی کارکنان برای کمیته های ارزیابی ارسال شد. سپس بعد از ارزیابی توسط کمیته داوری و پذیرش طرح، پروژه ها تعریف شدند. همچنین طبق برنامه زمانبدی مورد تصویب پیاده سازی گشتند. دامنه ی پیاده سازی پروژه ها بسته به نوع پروژه می تواند در تمامی نواحی سازمان، تعدادی از نواحی و یا فقط یک ناحیه سازمان انجام گیرد.

 بهینه‌کاوی به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد و فرآیندهای سازمانی انتخاب شد و هدف پروژه بهبود کارایی سیستم، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت کاربران و بهبود فرآیندهای بود.

بهینه کاوی سیستم های ERP و مقایسه و با سیستم‌های مشابه، مطالعه و یادگیری از تجارب دیگران، تجزیه و تحلیل نیازها و انتظارات ذینفعان ، تحلیل نتایج بدست آمده حاصل از جمع آوری اطلاعات و تعیین استراتژی بهبود شامل مسئولیت‌ها، زمان‌بندی اجرا، و اقدامات مورد نیاز، اجرای سیستم بصورت مرحله ای در سازمان و بهبود با مرور دوره ای و در آخر تسهیم داخلی کلیه اطلاعات و دانش مرتبط با پروژه.

مراحل شامل : تسهیم دانش درونی با روش‏هایی از جمله از جمله آموزش‌، سیستم مدیریت دانش و برگزاری جلسات است. همچنین اکتساب دانش خارجی از طریق منابعی شامل کنفرانس‌ها ، انجمن‌ها، شرکای تجاری، مشاوران و منابع اطلاعاتی مجانی و یا دارای هزینه است.

دانش موجود در سازمان با چه اقداماتی جمع آوری شد ؟
  • تدوین راهبردهای اداره فاوای بارز  و تاکید آن برERP
  • تدوین وضع موجود فرایندهای کسب و کار بارز
  • انجام مطالعه  درون سازمانی و تهیه گزارش” ERP چرا و چرا در بارز ؟ “
  • پروژه ارزیابی میزان آمادگی گروه برای جذب راه حل های پیشرفته سازمانی همانند ERP
  • مقایسه اجرای فرایند فروش در MIS” بارز”  و در ERP ( بعد از بازدید از شرکت ماموت )
  • تشکیل کارگروه ERP وتوزیع مقالات مربوط با انتخاب ERP
  • تحلیل شکاف سیستم های خرید ، فروش و تولید سیستم MIS”  بارز” با ماژول های SAP توسط کارگروه
  • انجام یک سری آموزش های اولیه ( SAP Overview)
  • اخذ نظر و تائیدیه هیئت مدیره
  • ادامه فعالیت های آموزشی و فرایند مدیریت تغییر ( توزیع مقالات ،  برگزاری دوره ها )
  • ادامه بازدیدهای موردی از شرکت هائی که در آنها ERP پیاده سازی شده (ماموت،کنتیننتال)
  • تهیه لیست شرکت های مشاور اجرای پروژه و مشاور ین ناظر ERP
  • انجام فرایند انتخاب مشاور ناظر پروژه ، اخذ تائیدات لازم و عقد قرارداد
  • اجرای فرایند انتخاب فروشنده ERP ، اخذ تائیدات و عقد قراداد لیسانس
  • اجرای فازهای اول (Prepration)، دوم (Blue Print)، سوم(Realization)،چهارم (Final Prepration) و پنجم پروژه (Go Live & Support)

مدل بهینه کاوی استفاده شده در این پروژه چیست ؟

از تلفیق رویکردهای متنوع بهینه کاوی از قبیل روش بهینه کاوی یک به یک و مروری استفاده شده است. دلیل انتخاب این متدلوژی تطابق با نیازها و شرایط خاص پروژه بود. با روش بکارگرفته شده امکان مقایسه دقیق با پروژه‌های مشابه و تجارب گذشته فراهم شد. متدلوژی انتخابی دارای شفافیت و انعطاف پذیری بود و تجربه مثبت این سازمان در پروژه های قبلی با استفاده از این دو رویکرد منجر به انتخاب این دو متد شد. در این متدلوژی مقالات و گزارشات شرکت های برتر در حوزه ERP مطالعه شد. همچنین بازدیدهایی از تجارب شرکتهای داخلی و خارجی موفق در این حوزه انجام شد.

در متدلوژی بکار گرفته شده تمرکز بر رویکرد الگوهای برتر بود. در پروژه بهینه کاوی انجام شده، بازدید از تجارب سایر شرکت‏های داخلی و خارجی نیز انجام شد و اطلاعات جمع آوری گردید.

چه مقدار این پروژه با الزامات راهبردی سازمان همراه بود ؟

پروژه استقرار سیستم SAP با هدف یکپارچگی و بهبود فرایندهای سازمان در راستای راهبرد سرامدی عملیاتی از طریق افزایش بلوغ فرایندهای سازمان می باشد. پروژه به طور کامل مورد حمایت مدیران ارشد بود.

چگونه اصول اخلاقی در این پروژه مدیریت شد ؟

در راستای رعایت اصول اخلاقی در اجرای پروژه‌ های بهینه‌ کاوی، تدابیر محافظتی معین شدند. ابتدا، توافق شد که تمام اطلاعات و داده‌ ها در داخل تیم پروژه حفظ شود و به اشخاص خارج از پروژه منتقل نشوند. همچنین، با تائید مدیریت ارشد سازمان، اطلاعات مربوط به پروژه تنها به شرکت‌ های زیر مجموعه گروه ارسال شد. این اقدامات با تصویب مدیر پروژه صورت پذیرفت، تا حفاظت از نوع و سطح اطلاعات ارسالی تضمین شود. این تدابیر اطمینان ایجاد می‌کنند که اصول اخلاقی در حفظ حریم خصوصی و اطلاعات پروژه رعایت شود.

نحوه ی آموزش نیروی کار برای این پروژه چگونه بود ؟

دوره های مرتبط با اصول بهینه کاوی و همچنین دوره های مرتبط با ERP برای کل تیم برگزار گردید. برای مثال در سال 88-89 دوره بهینه کاوی با حضور اساتید آقای شکر خدایی و آقای فروزان فرد برگزار شد.

در مورد شرکت لاستیک سازی بارز بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : دو ریسک تایر سازان!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید