معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۹/ ۲ درصدی شاخص کل به پایان رسید. در شروع هفته گذشته تفاوت دیدگاه بین تحلیلگران و سهامداران حاضر در نظرسنجی در مورد پیش‌بینی روند هفته جاری وجود داشت، با این حال در هفته جاری این پیش‌بینی‌ها کمی به هم نزدیک‌تر شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای‌اقتصاد، بیشتر کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی، روند بورس در هفته جاری را کم نوسان پیش‌بینی کرده‌اند اما سهامداران معتقدند بورس به حرکت در مسیر نزولی ادامه می‌دهد.امری که نشان می‌دهد بعد از افت قابل توجه سهام، حالا همه اهالی تالار شیشه‌ای از بازگشت بورس به مسیر صعودی ناامید شده‌اند و بخشی در یک مسیر فرسایشی یا در انتظار بازگشت بورس به روال عادی هستند یا تنها می‌خواهند از بازار خارج شوند و از زیان بیشتر خود جلوگیری کنند..

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی:16 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی این هفته «دنیای اقتصاد» معتقدند روند قیمت‌ها در هفته جاری صعودی خواهد بود.به اعتقاد این افراد تورم موجود در اقتصاد کشور پس از افت قابل توجه اخیر قیمت‌ها زمینه تحرک سهام در مسیر صعودی را فراهم می‌کند. از نگاه این دسته از تحلیلگران هر چند انتظار اصلاح نرخ ارز پس از اخبار مبنی بر افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام عامل ریزش سهام است، اما باید توجه داشت که رفع تحریم‌ها در برخی صنایع اثرات قابل‌توجهی خواهد داشت و این امر نیز در جلب توجه بورس‌بازان موثر خواهد بود. علاوه بر این هر چند بازار سهام در هفته گذشته در مجموع با نزول قابل توجه سهام همراه بود اما روند معاملات از رکود پیشین تا حدی فاصله گرفته است.بر همین اساس انتظار می‌رود در هفته جاری بورس با صعود قیمت عمومی سهام مواجه شود.

کم‌نوسان: 47 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند، روند شاخص بورس در هفته جاری کم نوسان است. این دسته از تحلیلگران عنوان می‌کنند بورس در هفته جاری در مسیر کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

به اعتقاد این افراد ابهامات موجود در فضای اقتصادی و سیاسی و همچنین تصمیم‌های مقام ناظر به نحوی است که سهامداران احتمالا دست‌به‌عصا‌تر حرکت کنند، چراکه از یک طرف نگران اصلاح بیشتر قیمت سهام هستند و از سوی دیگر امیدواری به کاهش فشار ناشی از تحریم‌ها بر بخش فروش شرکت‌ها و تسهیل صادرات و گردش مالی با توجه به وضعیت مناسب قیمت جهانی در کاهش فشار فروش سهام موثر خواهد بود. از طرفی نیز سهامداران نسبت به تصمیم‌های مقام ناظر سردرگم هستند.یک روز دامنه نوسان نا متقارن به بازار تحمیل کرد و این بار نیز یک درصد آن را افزایش داده است.

این امر تنها بی‌اعتمادی را در بین سهامداران افزایش داده است و بسیاری را در سمت خرید محتاط کرده است.بر اساس این موارد پیش‌بینی می‌شود روند قیمت‌ها در هفته جاری کم نوسان باشد.

نزولی: 37 درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی مزبور برای شاخص سهام طی هفته جاری روند نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند بخش قابل‌توجهی از سهامداران در این هفته به دو دلیل فشار فروش بر سهام افزایش خواهد یافت.اول اینکه انتظار اصلاح نرخ ارز در صورت انجام توافق هسته‌ای می‌رود و از سوی دیگر افزایش یک درصدی دامنه نوسان در سمت منفی، به طور هیجانی عرضه سهام را افزایش می‌دهد.

در مجموع اقدامات مقام ناظر علاوه بر وضعیت ابهام در فضای اقتصاد کشور بی‌اعتمادی را به حد زیادی افزایش داده است که بسیاری فعلا فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند.این موارد در کنار یکدیگر به افت قیمت سهام دامن می‌زند.

سهامداران چه انتظار دارند؟

صعودی: 23 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی به 8 اردیبهشت را صعودی ارزیابی کرده‌اند.چشم‌انداز مثبت ناشی از بازگشت آمریکا به برجام و کاهش فشار ناشی از این موضوع بر شرکت‌ها پس از اصلاح قابل‌توجه اخیر، عوامل مهم اثرگذار در رشد قیمت از دیدگاه این دسته سهامداران است.

کم نوسان: 22 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد بازگشت آمریکا به برجام در مجموع بتواند به سود بازار سهام باشد، اما باید توجه داشت که هنوز نمی‌توان گفت در صورت عملی شدن توافق هسته‌ای، نرخ ارز تا چه میزان اصلاح می‌شود. به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه هنوز هم نمی‌توان در مورد بازگشت به برجام با اطمینان صحبت کرد، اثرگذاری این موضوع بر وضعیت نرخ ارز و دیگر موارد همچنان ابهاماتی دارد و این امر منجر به احتیاط سهامداران خواهد شد.این احتیاط روند کم‌نوسانی پیش پای سهام قرار می‌دهد.موضوع دامنه نوسان و تغییرات انجام شده در آن توسط مقام ناظر هم دیگر عاملی است که بر افت قیمت سهام اثرگذار بوده است.

نزولی: 55 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد، معامله‌گران از فضای فرسایشی بازار سهام بسیار خسته شدند و از افزایش یک درصدی دامنه نوسان در سمت منفی بهره خواهند برد و درصدد خروج از بازار خواهند بود.این موضوع در افت عمومی قیمت سهام اثرگذار خواهد بود.