شاخص کل بورس تهران دادوستدهای هفتگی خود را با افت ۹/ ۲ درصدی به پایان رساند و همزمان سهامداران حقیقی در تمامی روزهای هفته فروشنده بودند از این رو در مجموع شاهد خروج یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات بورس تهران بودیم. رقم این جابه‌جایی‌ها در فرابورس ۵۳۶ میلیارد تومان برآورد شد. به این ترتیب برای شانزدهمین هفته متوالی بازیگران خرد بورس تهران ترجیح دادند بیشتر در زمین فروش سهام فعال باشند تا خرید.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای‌اقتصاد، نامعلوم بودن آینده بازار و زمان پایان اصلاح سبب شده تا سرمایه‌گذاران بدون توجه به میزان ارزندگی سهام تنها راه خروج را در پیش بگیرند. تصمیمی که البته نمی‌توان به آن خرده گرفت چرا که دامنه نوسان نامتقارن سبب شده تا نقدشوندگی بازار به شکل ویژه‌ای کاهش یابد. در این شرایط زمانی که سهامدار می‌داند قادر نخواهد بود در زمان مقتضی سهام موجود در پرتفوی خود را نقد کند و هر روز باید در صف‌های فروش سنگین منتظر بماند، از خرید منصرف می‌شود. به عبارتی پابرجا ماندن دامنه نوسان نامتقارن راه خروج از بازار را آنچنان باریک کرده که حتی فروش با به جان خریدن زیان را به موفقیت برای سهامداران مبدل کرده است.

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به اول اردیبهشت‌ماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد در هیچ یک از صنایع در نقش خریدار ظاهر نشدند. به این ترتیب از 37 صنعت فعال بورس تهران 33 گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی همراه شدند و در 5 صنعت باقی‌مانده نیز خرید و فروش به تساوی رسید. بانکی‌ها در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 401 میلیارد و 283 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در حالی شاهد خروج نقدینگی خرد از سهام بانکی‌ بودیم که این گروه معاملات هفتگی خود را مثبت سپری کرد. افزایش خوش‌بینی‌ها به احیای برجام از مهم‌ترین دلایل رشد سهام بانکی بود اما این رشد با حمایت حقوقی‌ها رقم خورد، معامله‌گرانی که در ماه‌های گذشته بیشترین فشار را از جانب سیاست‌گذار متحمل شده و حالا هر گزینه جذابی را در لیست خرید خود قرار می‌دهند تا شاید بتوانند بخشی از زیان گذشته را جبران کنند. گروه‌های کامودیتی‌محور دیگر گزینه‌هایی بودند که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. در این راستا فلزات اساسی با خالص فروش 228 میلیارد و 294 میلیون تومان از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 194 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در پالایشی‌ها نیز وضعیت مشابهی رقم خورد و سهامی به ارزش 172 میلیارد و 947 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران منتقل شد. در دو گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی نیز حقیقی‌ها به ترتیب خالص فروش 146 و 144 میلیارد تومان را ثبت کردند.

در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته سهامداران خرد موفق شدند خالص فروش 386میلیارد و 838 میلیون تومانی را ثبت کنند. در این روز بانکی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را ثبت کردند. در این روز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه 28 میلیون و 877 هزار سهم بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود. این روند در سهام بانک پارسیان با خرید 10 میلیون و 715 هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید لوتوس پارسیان دنبال شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو نیز اقدام به خرید 11 میلیون سهم بانک اقتصاد نوین طی دادوستدهای روز شنبه کرد.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز سهامی به ارزش 334 میلیارد و 160 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به میزان 61 میلیارد و 970 میلیون تومان به زیرمجموعه‌های بانکی اختصاص پیدا کرد. روز یکشنبه در میان زیرمجموعه‌های بانکی، 8 میلیون سهم بانک پارسیان به پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان و 400 هزار سهم بانک صادرات به سبد صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه افزوده شد. در گروه فلزات اساسی شاهد خرید 7 میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان از سوی موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه و از کارافتادگی بودیم.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و شاهد انتقال سهامی به ارزش 391میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روزهای گذشته در این روز سهامداران خرد در یک صنعت خریدار بودند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه انبوه‌سازی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 430 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. بانکی‌ها مطابق روال روزهای گذشته با خالص فروشی به میزان 153 میلیارد و 779 میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن پتروپالایشی‌ها در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش 86 میلیارد و 200 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند. دوشنبه روز جابه‌جایی‌های بزرگ در سهام بانکی بود. در این روز 160 میلیون سهم بانک تجارت و 120 میلیون سهم بانک صادرات از سوی بازارگردان‌های این دو بانک خریداری شد. در گروه کانه‌های فلزی نیز چند جابه‌جایی بلوکی در سهام شرکت سنگ‌آهن گهرزمین رقم خورد. در این معاملات یک میلیارد سهم «کگهر» توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 2 میلیارد سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و 2 میلیارد سهم نیز از سوی گروه مالی سرمایه‌گذاری امید واگذار شد.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه حقیقی‌ها کمترین میزان فروش در هفته را رقم زدند. در این روز خالص فروش سهامداران خرد به 198 میلیارد و 680 میلیون تومان محدود شد و لیست خرید سهامداران خرد کمی شلوغ شد. به این ترتیب روز سه‌شنبه چهار گروه شامل بانک‌ها، سیمان، خودرو و محصولات فلزی با خالص خرید سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزان 69 میلیارد و 816 میلیون تومان رقم خورد. در آن‌سوی بازار اما دارویی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی 79میلیارد و 652 میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. در این روز هر چند صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید لوتوس پارسیان بیش از 3 میلیون سهم «وپارس» را به پرتفوی خود افزود اما دیگر سهامدار عمده این بانک یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری 40میلیون سهم  از بانک مذکور را واگذار کرد.

چهارشنبه: در پایان هفته بازهم خروج نقدینگی حقیقی شدت گرفت. وضعیتی که به افزایش یک درصدی حد نوسان قیمت‌ها در سمت منفی بازمی‌گشت و سبب سنگین‌تر شدن صفوف فروش شد و سهامداران حقیقی را از ماندن در بازاری که قرار است حداقل تا پایان اردیبهشت ماه با دامنه نوسان نامتقارن دست و پنجه نرم کند، ناامید کرد. در این روز بانکی‌ها مجددا به قعر جدول خالص فروش حقیقی سقوط کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 174 میلیارد و 547 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.