جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریضرورت ایجاد رشته طراحی اسباب بازی در دانشگاه‌ها

ضرورت ایجاد رشته طراحی اسباب بازی در دانشگاه‌ها

 

کارشناس اسباب بازی گفت: ایجاد رشته طراحی اسباب بازی و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه ها یک مسئله ضروری است؛ چراکه اسباب بازی امروزه به عنوان یکی از عناصر کلیدی در انتقال مفاهیم آموزشی مطرح است.

به گزارش رتبه آنلاین از برنامه ” گفت و گوی فرهنگی ” رادیو گفت و گو با موضوع مشکلات و موانع تولید اسباب بازی ایرانی و با حضور محمد حسین فرجو دبیر پیشین شورای نظارت بر اسباب بازی و کارشناس صنعت اسباب بازی روانه آنتن شد.

دبیر سابق شورای نظارت بر اسباب بازی در این برنامه گفت: با توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع اسباب بازی و تدوین اساس نامه ای برای آن، شورای نظارت بر اسباب بازی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سال ۷۹ شکل گرفت.

وی ادامه داد: نمایندگان دستگاه های مختلف در راستای حمایت، هدایت و نظارت بر اسباب بازی کودکان در جلسات خود دستورالعمل های متعددی را تعیین کردند که امروز به کتاب تبدیل شده است.

فرجو عنوان کرد: در حوزه صنفی اسباب بازی، اتحادیه خرازی ها بر اسباب بازی های خارجی نظارت و کنترل می کنند و اتحادیه نایلون و پلاستیک نیز بر تولید اسباب بازی های پلاستیکی کار نظارت و کنترل را انجام می دهد.

دبیر پیشین شورای نظارت بر اسباب بازی اضافه کرد: میزان تیراژ تولید و ریسک سرمایه گذاری تولید کنندگان اسباب بازی در ایران نشان می دهد که مخاطب گسترده ای برای محصولات خود در نظر نمی گیرند. در سال ۲۰۱۱ تعداد تولیدکنندگان یکی از استان های کشور چین به ۸ هزار تولید کننده رسید و این یعنی آنها مخاطب خود را میلیونی تصور می کنند.

وی خاطرنشان ساخت: ما زیرساخت های لازم برای ایجاد صنعت اسباب بازی به معنای واقعی نداریم بنابراین تولید کننده هم محصولی را ارائه می دهد که در حد توانش باشد.

فرجی ابراز داشت: ایجاد رشته طراحی اسباب بازی و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه ها یک مسئله ضروری است؛ چراکه اسباب بازی امروزه به عنوان یکی از عناصر کلیدی در انتقال مفاهیم آموزشی مطرح است و در نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته جزو کتاب های درسی دانش آموزان می باشد.

دبیرسابق شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: متاسفانه اسباب بازی در نظام آموزش رسمی کشور ما سهمی ندارد و ما حتی روزی را به عنوان روز اسباب بازی در هفته کودک نام گذاری نکرده ایم.

کارشناس صنعت اسباب بازی در پایان تاکید کرد: باید فرهنگ سازی هایی در این زمینه انجام شود تا همه خانواده ها، معلمان و مربیان به تاثیر گذاری اسباب بازی در رشد کودک پی ببرند. وقتی نیاز به استفاده از اسباب بازی را برای خانواده ها تبیین کنیم تولید هم به جریان خواهد افتاد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید