سه‌شنبه 8 خرداد 1403
خانهاسلایدر اصلیشکاف 70 هزار میلیارد دلاری پس انداز صندوق های بازنشستگی

شکاف 70 هزار میلیارد دلاری پس انداز صندوق های بازنشستگی

کسری صندوق های بازنشستگی و بدهی های بالای آنها در ایران یک موضوع مهم در رسانه‌های کشور است ولی مطالعات نشان می‌دهد نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا بحران بازنشستگی در حال افزایش است.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل  از مجمع جهانی اقتصاد  هم اکنون به ازای هر ۸ نفری که شاغل هستند یک نفر بازنشسته وجود دارد ولی تا سال ۲۰۵۰ میلادی  به ازای هر ۴ شاغل یک بازنشسته وجود خواهد داشت و در نتیجه نسبت وابستگی جهانی  که حاصل از نسبت افراد شاغل به افراد بازنشسته است با سرعت در حال کاهش است. هم اکنون شکاف پس اندازهای بازنشستگی در دنیا برابر با ۷۰ هزارمیلیارد دلار اعلام شده است که نشان از تفاوت بین  منابع مالی کسب شده  برای تامین دستمزدهای بازنشستگان و میزان هزینه‌های انجام شده توسط صندوق بازنشستگان است.

اما تا سال ۲۰۵۰ میلادی این شکاف به مرز ۴۰۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد. طبق این گزارش به طور متوسط در هر سال شکاف درآمدی صندوق‌های بازنشستگی در دنیا ۵ درصد بیشتر می‌شود. پیر شدن جمعیت در دنیا و کاهش شمار نیروهای شاغل هم عامل بسیار تاثیرگذاری در این زمینه است که باید برای مقابله با آن راه حلی اندیشید.

مجمع جهانی اقتصاد یک دلیل مهم دیگر برای وجود این شکاف را بدهی‌های بالای دولتی به صندوق‌های بازنشستگی در دنیا می‌داند و بر این باور است که با بازپرداخت این بدهی‌ها توسط دولت مشکل صندوق ها تا اندازه زیادی برطرف می‌شود ولی منابع مالی در دسترس دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و زیرساختی  از بین خواهد رفت که این مساله بسیار نگران کننده است.

هم اکنون بالغ بر ۷۰ درصد کسری صندوق‌ها به دلیل بدهی‌های بالای دولت به آنها است ولی با کاهش شمار نیروی کار و افزایش شمار بازنشستگان در دنیا سهم بدهی‌های دولت به کل شکاف پس اندازهای بازنشستگی در دنیا کم می‌شود . از طرف دیگر برای برطرف کردن عامل بدهی‌های دولتی  به صندوق‌های بازنشستگی در دنیا، کار زیادی از دست بخش خصوصی ساخته نیست. این مجمع یک راه حل عملی برای مقابله با این معضل را افزایش سن بازنشستگی و افزایش تعرفه های پرداختی توسط افراد شاغل می داند .

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید