جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهگوناگونسناریوهای محتمل آینده بورس

سناریوهای محتمل آینده بورس

با توجه به اتفاقات پیش رو داخلی و خارجی سناریوهای متعددی برای آینده متصور است که می توان آنها را در سه سناریو محتمل دسته بندی کرد :
سناریوی اول :
تا قبل از انتخابات خرداد ماه 1400 ، توافق برجام دوباره مبنای تعامل ایران و آمریکا خواهد شد و در این صورت با توجه به آزاد شدن ارزهای بلوکه شده در کشورهای مختلف و آزاد شدن فروش نفت ایران ، کاهش قیمت ارز اتفاق افتاده و از طرفی هزینه های مبادله کالا و ارز کاهش می یابد که البته احتمالن درصد تقویت ریال بیشتر از درصد کاهش هزینه های مبادله خواهد بود و این به معنای سود کمتر شرکت های پتروشیمی و صادراتی مانند فولاد و فملی و افزایش سود بانک ها و بیمه ها و صنایع غذایی و صنایع پایین دستی مانند شیمیایی ها و ماشین آلات و تجهیزات و در مرحله بعدی به نفع پیمانکاران و ساختمان سازها و در نهایت سیمان و در انتها خودروسازان خواهد بود . برآیند کلی این سناریو تغییر ارزشمندی شرکت ها از صادراتی ها به وارداتی ها و البته تولیدکنندگان با مصرف داخلی خواهد بود که با افزایش تقاضا و توسعه اقتصادی رونق خواهند گرفت .

سناریوی دوم :

مشکلات ایران و آمریکا بزودی حل نشود و تا هنگام انتخابات ادامه پیدا کند ، در این صورت قیمت دلار کاهش پیدا نمی کند و با توجه به تورم مزمن حتی به 30 هزار تومان نزدیک می شود . دراین صورت شرکت های صادراتی مانند پتروشیمی ها و صنایع معدنی و فولادسازان همچنان سودآوری بالا خواهند داشت و شرکت های که صادرات ندارند دچار مشکل می شوند و در این صورت سهامداران بانک ها و بیمه ها و شرکتهای وارداتی و همچنین شرکتهای صنایع غذایی و خدماتی با توجه به کاهش تقاضا و کوچک شدن اقتصاد جذاب نخواهند بود. در این حالت بهتر است که 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید