شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیرشد تولید صنعتی در جهان

رشد تولید صنعتی در جهان

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود عوامل تاثیرگذار روی توسعه صنعتی در هر کشور را اعلام کرده است. یک اقتصاد آرام و باثبات باعث ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی می‌شود و بستر را برای رشد صنعتی فراهم می‌کند. نمی‌توان انتظار داشت در یک فضای بی‌ثبات صنایع بزرگی فعالیت کنند! زیرا یک صنعت برای رشد نیاز به یک بستر مستحکم و قدرتمند اقتصادی دارد. نبود این بستر در درازمدت می‌تواند زمینه‌ساز تخریب تمامی صنایع شود. مجمع جهانی اقتصاد عوامل تاثیرگذار در ایجاد صنعتی توسعه‌یافته را این‌طور بیان کرد.

1- تورم :

 تورم هم روی مصرف‌کنندگان و هم روی تولیدکنندگان در بازار تاثیر می‌گذارد و به عنوان یک تهدید بزرگ برای ثبات در بازار شناخته می‌شود. در طول تاریخ، تورم نقش مهمی در عملکرد اقتصادی و صنعتی کشورها داشته است. به عنوان مثال بعد از جنگ جهانی اول دولت آلمان حجم بالایی اسکناس چاپ کرد که باعث افزایش تورم در کشور شد. در آن زمان مردم پول زیادی در اختیار داشتند ولی به دلیل ضعفی که در صنعت وجود داشت کالاهای مصرفی به اندازه کافی موجود نبود. همین مساله سبب شد تا قیمت‌ها به سرعت رشد کند. شرایطی مشابه وضعیت آلمان بعد از جنگ جهانی اول در تعدادی از کشورهای دنیا مشاهده می‌شود و در تمامی این کشورها هم ضعف ساختار اقتصادی عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار در ضعف صنعتی است.

2- نرخ بهره :

 نرخ بهره تاثیری کلیدی روی رشد اقتصادی و صنعتی در کشورها دارد. بیشترین تاثیر نرخ بهره بانکی روی صنایع خودرو، ساختمان و کشتی‌سازی است. زیرا بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز این صنایع از شبکه بانکی و مالی کشورها تامین می‌شود. نرخ بهره بالا باعث می‌شود شرکت‌های صنعتی انگیزه وام‌گیری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تازه صنعتی یا توسعه فعالیت صنعتی خود را نداشته باشند. همچنین آنها ترجیح می دهند از سود بانکی به عنوان یک منبع درآمدی استفاده کنند. در واقع انگیزه کار در این دوره از بین می‌رود. به همین دلیل باید تعیین نرخ بهره بهینه به عنوان یک سیاست پولی مهم در کشور مدنظر قرار بگیرد.

3- ارزش برابری پول :

 ارزش پول عامل مهم و تاثیرگذاری روی تمامی صنایع است. ارزش پول کشور را می‌توان نمادی از اقتدار اقتصادی کشور دانست. در شرایطی که ارزش برابری پول یک کشور کاهش زیادی پیدا کند در واقع این پیام به فعالان صنعتی و اقتصادی مخابره می‌شود که نمی‌توان انتظار وجود تقاضا برای محصولات آنها در داخل کشور را داشت، زیرا قدرت خرید مردم کم شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت کم می‌شود و سرعت رشد صنعت کاهش می‌یابد.

4- مداخله ی دولت : 

در بسیاری از صنایع دولت نقش نظارتی دارد.این در صورتی است که مداخلات دولت در فعالیت‌های صنعتی بیش از اندازه شود و امکان تصمیم‌گیری بر مبنای شرایط اقتصادی را به صاحبان صنعت ندهد، کارایی صنعت تنزل پیدا می‌کند و رشد آن متوقف می‌شود. در این شرایط مردم نمی‌توانند به صنعت مذکور اعتماد کنند و محصولات آن را در سطح وسیع مورد استفاده قرار دهند و سنگ زیربنای تخریب صنعت گذاشته می‌شود.

آمار ها :

در ماه می 2023، تولید صنعتی در جهان، به استثنای ایالات متحده، بر اساس میانگین متحرک سه ماهه، 0.35 درصد نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشد کرد. این با کاهش 1.5 درصدی در اقتصاد های پیشرفته ( به استثنای ایالات متحده ) برای مدت مشابه مقایسه میشود. تولید صنعتی جهانی پس از شیوع کرونا سقوط کرد. اما در ماه های پس از آن به طور پیوسته افزایش یافت. سرانجام در ژوئن 2021 به 23 درصد رسید. نرخ رشد صنعتی، تولید بازده در بخش صنعت را دنبال میکند.

رشد صنعتی در جهان

منبع : statista

همچنین بخوانید : بررسی شاخص های اقتصادی در جهان

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید