شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیشاخص نوآوری جهانی

شاخص نوآوری جهانی

هر ساله در یک لیست تمامی کشور ها بر اساس شاخص نوآوری خود رتبه بندی میشوند که ما در اینجا برترین های سال 2023 را قرار دادیم.

شاخص نوآوری جهانی فاکتوری است که بستگی به توسعه دارد. توسعه بشری همواره تحت تأثیر تغییرات در فناوری بوده است. به دلیل پیشرفت‌های فناوری‌ها ( هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا، زنجیره بلوک، چاپ سه بعدی، ویرایش ژنتیک و غیره )، این توسعه به سرعت بیشتری رخ میدهد. داده‌های ارائه شده در کنفرانس سازمان ملل متحد برای تجارت و توسعه امسال میگویند تمامی فناوری‌های جبهه در حال حاضر بازاری به ارزش 350 میلیارد دلار را دارند. تا سال 2025 قابلیت رشد آنها به 3.2 تریلیون دلار میرسد.

در دو سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کووید 19 و نیاز شرکت‌ها در سراسر جهان به سازگاری با شرایط کاری تغییر یافت. نوآوری‌ها در زمینه دیجیتالی‌ سازی نیز شتاب گرفت. بسیاری از کشورهای پیشرو در جهان در کاهش ناگهانی فعالیت انسانی فرصتی را دیدند. آنها همه ی تلاش اضافی را برای مقابله با برخی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی، مانند گام‌های اضافی در راستای بهبود رد پای کربن دی اکسید، به کار گرفتند.

نحوه ی ایجاد

سازمان مالکیت فکری جهانی به همراه موسسه پورتلند و سایر شرکای تجاری، سالانه عملکرد نوآوری را بر اساس ورودی‌های نوآوری (هزینه‌های تحقیق و توسعه، زیرساخت و محیط تنظیمی و غیره)، خروجی‌های نوآوری (مالکیت فکری و غیره) اندازه‌گیری می‌کند و شاخص نوآوری جهانی را ایجاد می‌کند. آن‌ها این کار را از سال ۲۰۰۷ انجام می‌دهند و در سال جاری تأکید کردند که ویروس کرونا تأثیر پیچیده‌ای روی نوآوری داشته است.

گزارش سال جاری، نشن میدهد که بخش‌های نوآوری در اقتصاد جهان به یک مسیر متقابل رسیدند. از یک سو، سرمایه‌گذاری‌های علم و نوآوری در سال ۲۰۲۱ ادامه یافت. حتی در اوج یک وبا بی‌سابقه در قرن بیست و یکم نیز به طور قاطعانه پیشرفت کرد. فعالیت هایی از جمله درخواست‌های بین‌المللی ثبت اختراع، هزینه‌های تحقیق و توسعه، مقالات علمی و سایر شاخص‌های کلیدی نوآوری نیز رشدی پیوسته دارند.

نو آوری
برترین های شاخص نوآوری

منبع : country navigator

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید