یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
خانهگوناگونتامین اعتبار مورد نیاز طرح کشاورزی حفاظتی در بودجه ۹۷

تامین اعتبار مورد نیاز طرح کشاورزی حفاظتی در بودجه ۹۷

مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در روزهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه توافق کرده است که اعتبار مورد نیاز طرح کشاورزی حفاظتی در لایحه بودجه سال ۹۷ گنجانده شود.

به گزارش رتبه آنلاین، فرزاد زلقی با تاکید بر اینکه این اعتبار می‌تواند نجات دهنده صنعت کشارزی باشد، افزود: البته سازمان برنامه و بودجه کشور در این طرح پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را به جای پرداخت یارانه برای خرید تکنولوژی‌های مربوط به کشاورزی حفاظتی در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اهمیت کشاورزی حفاظتی، اضافه کرد: یکی از چالش‌های امروز کشاورزی ناپداری آب و خاک است و بر طبق آخرین  دستاوردهای عملی دنیا در این حوزه ، کشاورزی حفاظتی تنها راهکار حفظ این منابع پر اهمیت است.

زلقی اظهار کرد: هم اکنون در 180 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی  دنیا از روش کشاورزی حفاظتی استفاده می‌شود، ما نیز در این ایران چند سالی است که استفاده از این روش علمی را شروع کرده‌ایم.

وی یادآور شد: بیش از 10 سال است که کارشناسان علاقمند و مراکز تحقیقات کشاورزی در کشور بر روی کشاورزی حفاظتی کار می‌کنند و در حال حاضر این طرح در 9 استان به صورت پایلوت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح برای 171 میلیون 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: از این سطح 90 درصد آن کم خاک ورزی و 10 درصد دیگر با رعایت کلیه اصول عملیات کشاورزی حفاظتی و بی خاک ورزی انجام خواهد شد.

زلقی افزود: برای اولین بار در برنامه ششم توسعه طرح کشاورزی حفاظتی مصوب شده است و بر اساس آن دولت مکلف شده هر سال در 500 هزارهکتار از اراضی کشاورزی این طرح را اجرا کند.

به گفته وی؛ علی رغم تصویب طرح کشاورزی حفاظتی در برنامه ششم توسعه تا امروز ردیف بودجه برای این طرح اختصاص پیدا نکرده است و کاری که تاکنون در این زمینه انجام شده همگی با انگیزه و علاقه کارشناسان و کشاورزان بوده است.

این مسئول معتقد است؛ اگر ردیف بودجه برای این طرح ایجاد شود و حمایت لازم نیز از سوی دولت صورت گیرد وزرات جهاد کشاورزی قادر خواهد بود طرح کشاورزی حفاظتی را طی 5 سال حدود 3 میلیون هکتار وسعت دهد.

زلقی در پاسخ به این پرسش که؛ معمولا کشاورزان به دلیل نگاه سنتی نسبت به تغییر روش کشت مقاومت نشان می‌دهند چگونه استفاده از روش‌های کشاورزی حفاظتی را در بین آن‌ها ترویج می‌کنید، گفت: تجربه نشان داده تنها آموزش کشاورزان جواب نمی‌دهد و باید آن‌ها به عینه نتایج مطلوب استفاده از روش کشاورزی حفاظتی را در مزارع ببینند، به همین دلیل ما در ابتدا از کشاورزهای پیشرو استفاده خواهیم کرد.

وی کاهش هزینه‌های تولید را یکی از مزایای استفاده از کشاورزی حفاظتی دانست و افزود: استفاده از این روش به طور میانگین 400 هزار تومان در هکتار صرفه جویی  اقتصادی دارد که از نگاه کشاورزان دور نخواهد ماند.

مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اقتصادی کردن تولید از خواسته‌های کشاورزان است و این روش می‌تواند هزینه تولید را برای آنان کاهش دهد.

زلقی میزان اعتبار پیشنهادی در لایحه بودجه ۹۷ برای اجرای کشاورزی حفاظتی به سازمان برنامه و بودجه کشور را ۱۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید