یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیامریکا بزرگترین بدهکار به یونسکو

امریکا بزرگترین بدهکار به یونسکو

مونا مشهدی رجبی :در یک سالی که از ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا می‌گذرد، بارها در مورد خارج شدن این کشور از پیمان‌های جهانی و عدم حمایت امریکا از سازمان‌های بین‌المللی صحبت شده است اما مساله این است که بسیاری از این سیاست‌ها در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد و ترامپ تنها یک مجری برای این طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده در دولت قبل است.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان ملل، امریکا از سال ۲۰۱۱ میلادی مشارکت مالی خود با یونسکو را متوقف کرده اس . دلیل این مساله اعتراض به پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور مستقل  و یک عضو دایم در یونسکو بود. در نتیجه این مساله  هم‌اکنون امریکا بزرگترین بدهکار به یونسکو است. طبق این گزارش، تا ابتدای اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی ، این کشور که اصلی‌ترین ارایه‌دهنده کمک مالی به یونسکو و اصلی‌ترین تامین‌کننده منابع مالی و بودجه این سازمان است بیش از ۵۴۲ میلیون  دلار به  این سازمان بدهکار بود.

از ابتدای سال جاری میلادی هم کشورهای بریتانیا و ژاپن و برزیل از پرداخت سهم خود در بودجه یونسکو سرباز زدند. بدهی ژاپن به یونسکو در تا ابتدای ماه اکتبر بالغ بر ۳۱ میلیون دلار، بدهی برزیل بالغ بر ۲۳ میلیون دلار و بدهی بریتانیا بالغ بر ۱۴.۵ میلیون دلار اعلام شد. بعد از بریتانیا در این فهرست کشورهای اسراییل و ونزویلا و آرژانتین و لیبی قرار دارند.

ایران هم یکی از بدهکاران به این سازمان است. این کشور در لیست بزرگترین بدهکاران به یونسکو جایگاه نهم را دارد و میزان بدهی اش به یونسکو از مرز ۲.۳۴ میلیون دلار فراتر رفته است. عربستان سعودی  دهمین بدهکار بزرگ یونسکو است.

این اولین باری نیست که امریکا مشارکت مالی خود با یونسکو را متوقف کرده است . این کشور در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان و دهه ۱۹۸۰ میلادی هم از یونسکو خارج شد  و در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش یعنی در سال ۲۰۰۳ دوباره به عضویت آن درآمد. امریکا در نظر دارد از انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی برای دومین بار از یونسکو خارج شود.

بزرگترین بدهکاران به یونسکو (بدهی تا روز اول اکتبر سال ۲۰۱۷)
رتبهنام کشورمیزان بدهی(میلیون دلار)
۱امریکا۵۴۲.۶۷۱
۲ژاپن۳۱.۶۰۱
۳برزیل۲۳.۶۵۰
۴بریتانیا۱۴.۵۷۱
۵اسراییل۸.۵۲۹
۶ونزویلا۸.۲۶۹
۷آرژانتین۲.۸۵۷
۸لیبی۲.۵۴۶
۹ایران۲.۳۴۶
۱۰عربستان۱.۹۳۳
اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید