جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهگفت‌وگوگفت و گو با حیدرعلی عابدی: گران شدن دلار فرصتي استثنایی براي...

گفت و گو با حیدرعلی عابدی: گران شدن دلار فرصتي استثنایی براي توليد داخلي است


در مجلس هرچقدر بودجه به طرح تحول سلامت اختصاص داده مي‌شود، باز بودجه كم مي آورند زيرا هزینه ها قابل مدیریت نیستند

وزارت بهداشت ودرمان از برنامه پنجم و ششم غافل شد و در مسيربرنامه حركت نكرد

بايد بپذيريم كه امروز در محاصره اقتصادي هستيم و بايد بدانيم كه ديگر دست‌مان باز نيست

توصيه مي كنم هيچ گاه شعار بومي گرایی ندهيد

در جهان كنوني حتی فراتر از مرزها مدیر جذب می کنند

فراكسيون اميد تا كنون خوب عمل كرده و به ويژه در تعاملات با ديگر فراكسيون‌ها رويه مناسبي داشته است


مشكلات اين روزهاي كشور همه مردم را درگير خود كرده‌است و اوضاع به گونه‌اي نيست كه عده‌اي بگويند معضلات جامعه امروز ايران به ما ارتباطي ندارد و به راحتي راه خود را ادامه دهند. براي مثال زماني كه در نقطه‌اي از كشور مشكل بي‌آبي هجوم مي‌آورد اگر مسئولي با توجه به آن‌كه به نقطه‌اي ديگر از ايران علاقه‌مند است در برابر اين بحران سكوت كرده يا بي‌توجه باشد بي‌شك در آينده‌اي نزديك گريبان‌گير او نيز خواهد شد. اصفهان جزو يكي از استان‌هاي كشور است كه اين روزها با مشكلات فراواني روبه رو شده است وبنا به اخبار غيررسمي بخشي از مردم اين استان به مناطق ديگر ايران سفر و مهاجرت مي‌كنند؛ معضلي كه اگر به آن توجه نشود مي‌تواند بحران‌هاي گوناگوني را ايجاد كند. در همين راستا براي بررسي وضعيت مردم اين استان به سراغ حیدر علی عابدی، نماينده مردم اصفهان رفتيم كه در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين عضو كميسيون بهداشت و درمان را با«قانون» مي‌خوانيد.

شما به عنوان نماينده اصفهان براي مشكلاتي كه اين حوزه انتخابيه دارد چه راهكارهايي داريد؟

من اولين دوره اي است كه در مجلس خدمت مي كنم. وقتي وارد اين مسير شدم ارزيابي هاي مختلفي از مسائل كشور داشتم و برنامه‌هايي را در دستور كار خود قراردادم. اصفهان در باب صنعت وآلودگي هوا وخاك ، بيكاري وعدم اشتغال ، صنايع نيمه فعال و وضعيت اقتصادي مثل تمام نقاط كشور مشكلات متعددي دارد. مهم‌ترين مشكل اصفهان كه درراس همه مشكل‌هاست، كم آبي بي سابقه اصفهان است. اين مساله به مسائل اقليمي وسوء مديريتي در منطقه زاينده‌رود برمي‌گردد. اين سوءمديريت باعث شده بيش از 180هزار هكتار از زمين‌هاي كشاورزي اصفهان كه در دنيا بي‌نظير است غير قابل استفاده شود وهيچ محصولي درآن كشت نشود. در قسمت شرق اصفهان بيش از 200 روستا نزديك به 12سال است كه حقابه آنان دستخوش سوء مدیریت شده و در برخي مناطق ‌سال‌هاست حقابه‌اي دريافت نكرده اند و اين مشكلات به دليل آن است كه منابع ديگري براي تامين آب ندارند و تنها منبع آبي آن‌ها زاينده رود بوده است. مسير زاينده رود وپيدايش اصفهان از گذشته به اين صورت بوده كه از مسير كوهرنگ رودخانه زاينده رود شروع و به تالاب گاوخوني ختم مي‌شد. قبل از پيشرفت تكنولوژي مردم ساكن در مسير زاينده‌رود خودشان را با اين نوسانات این رودخانه اعم از سیلاب‌های فصلی و فصول کم آب سازگار كرده بودند؛ زماني كه شيخ بهايي به اصفهان آمد طرح هايي را براي مسير بندي نهرهاي متعدد زاينده رود داد وآن‌ها را جدا كرد. اين‌چنين بود كه آب در زمان‌های طغیان یا پر آبی به درون نهرها هدایت مي‌شد و بعد از سیراب ساختن مزارع روستاهای اطراف و طی عبور چندين كيلومتر در زمين‌هاي زارعي مازاد آن به زاينده رود برمي‌گشت. در اين حوضه آبريز اصفهان براساس ۳۳ سهم برای مزارع تحت کشت برنامه ریزی شده‌است و شاید يكي از دلايلي كه پل تاریخی اصفهان 33دهنه پل دارد، همين باشد. در قديم اصفهان به دلیل پرآب بودن هميشه ازلحاظ منابع آبی زيرزميني تامين بوده وچاه‌ها در عمق کم به آب می رسید وبه همين دليل اصفهان به عنوان اولين شهر سيستم فاضلاب آن اجرا شد.زمانی که سد زاينده رود احداث شد اولين بناي خشك سالي اصفهان رقم خورد و امروز كه با شما صحبت مي‌كنم در بيشتر مناطق اصفهان بيش از 200متر بايد چاه زده شود تا به آب برسند كه شور و مشکل‌دار است زيرا سيلاب‌ها دیگر در سد ذخيره مي‌شوند و منابع آبی تامین نمی شود. مشکل دیگر استنباط افراد از زاينده رود است که مثل دريا به آن نگاه كرده و فكر مي‌كنند هرقدر آب بخواهند مي‌توانند از آن برداشت كنند؛ به همين دليل در استان‌هاي اطراف هر كسي طرحي براي توسعه داشته باشد ازطرف وزارت نيرو قبل از این بحران مجوز برداشت آب داده می شد.

زماني نيز آقاي احمدي نژاد، رييس جمهور وقت در سفري که به استان چهارمحال بختياري داشت اعلام كرد من به عنوان رييس آب مي‌گويم هركسي هرچقدرآب مي‌خواهد برداشت كند! بعد حرفش را پس گرفت ولی اين حرف هرج ومرج را در منطقه زاينده‌رود پایه گذاری كرد.

مساله بعدي كه در اين حوزه وجود دارد مساله صنعت اصفهان است. وقتي ذوب آهن وفولاد مباركه تاسيس شدند مقداري آب برداشتي آن‌ها كم بود اما به مرور زمان چند فاز توسعه اي به آن‌ها اضافه شد و مصرف آب بالا رفت و همین صنعت توسعه جمعیت را نیز به دنبال داشت و مصرف مردم هم چندین برابر افزایش یافت.

اگر بخواهم منابع آبي زاينده‌رود را دردوره قبل ازانقلاب توضیح دهیم، بايد بگوييم كه مردم شرق اصفهان؛ تعاوني تشكيل دادند وپولي از مردم براي احداث تونل اول كوهرنگ جمع شد.

البته تونل اول در زمان شيخ بهايي زده شده بود طبق اسناد تاريخي كه موجود است در آن زمان مي‌خواستند كوه را بشكافند كه موفق نشدند و بعد این تونل حفر شد. به همین دلیل در اسناد و مصوبات شورای عالی آب تونل اول و رودخانه طبيعي را به كشاورزان اصفهاني اختصاص دادند. بعد از انقلاب تصميم گرفته شد كه تونل‌ها را اضافه كنند بنابراين تونل‌های دوم وسوم و چشمه لنگان، خدنگستان و بهشت آباد طراحی شد. تونل چشمه لنگان از منطقه فريدن سرچشمه مي‌گيرد وتونل بهشت آباد از منطقه اردل سرچشمه خواهد گرفت. ولی تونل سوم و بهشت آباد هنوز به بهره برداری نرسیده اند و امروز منابع آبي اصفهان تونل‌هاي اول ودوم وچشمه لنگان وخنگستان است.

از پنج منبع مختلف متاسفانه تونل بهشت آباد رها شده ،تونل سوم ناقص مانده وهنوز تكميل نشده است. باوجود اینکه درمصوبه شوراي عالي آب آمده بعد از راه اندازي تونل سوم به يزد آب داده شود و وقتي تونل سوم وبهشت آباد راه‌اندازي شد به چهارمحال بختياري آب داده خواهدشد ولی بدون تکمیل منابع آبی برداشت‌ها در حال انجام است كه باعث شده سه مشكل زير به وجود بيايد.

يك : تونل سوم ناتمام مانده و وارد مناقصات بين حوزه اي شده است.

دوم : تونل بهشت آباد به كل تعطيل شده است.

سوم : تنها منبعي كه وزارت نيرو در حوزه زاينده رود دارد، تونل دوم وچشمه لنگان است كه جمع آب اين دو تونل کمتر از 350 ميليون متر مكعب است.

سوء مديريتي كه دروزارت نيرو وجود دارد اين است كه بالاي سه برابراين ظرفيت را به استان‌هاي چهارمحال بختياري ويزد ،آب شرب اصفهان وصنعت اختصاص داده‌اند. اين سوء محاسبه باعث شده حقابه كشاوزان اصفهان 12 سال به مخاطره بیفتد؛ گرچه در مصوبه شوراي عالي آب آمده تونل اول و رودخانه طبیعی حقابه كشاورزان است اما اجرا نشده وما دنبال اين مصوبه هستيم كه براي برداشت آب در این حوضه كنترل برداشت وجود داشته باشد. براي اجراي اين مصوبه چند وزارتخانه بايد با يكديگر همكاري كنند.

ابتدا جهاد كشاورزي توسعه آبخيزداري جديد ندهد و جلوي آب‌هاي روان را نگيرد و از طرفي نيز نگذارد مراتع ملي به باغ تبديل شوند؛ سپس وزارت نيرو نظارت دقيقي روي برداشته هاي آب داشته باشد، رودخانه ها را تحت كنترل و قانون در آورد و سوم وزارت كشور بايد جلوي تنش‌هاي اجتماعي برخي ازافراد متخلف را بگيرد.

اصفهان غير از معضل آبي چه مشكلاتي دارد؟

بي‌شك اشتغال اصفهان تحت الشعاع كشاورزي و مساله آب است. بيكار ی، خالي شدن روستاها از سكنه وهمچنين حاشيه نشيني از جمله مشكلات اصفهان است. براي رفع اين مشكلات چند طرح داده شده و يكي اين است كه درشرق اصفهان وزارت نيرو مجوز نصب پنل‌هاي خورشيدي را به «کشاورزان‌محروم‌شده‌از‌حقابه‌ها» بدهد. نصب اين پنل‌ها باعث درآمد براي خانواده‌ها مي‌شود زيرا وزارت نيرو، برق آن را خريداري مي كند و با نصب هر پنل خورشيدي كه حدود 30ميليون هزينه دارد، اشتغال ايجاد و درآمدزايي مي‌شود. از طرفي با استانداري رايزني‌هاي معتددي صورت گرفته تا چند طرح اجرا شود تا نخست كشت گلخانه‌اي در شرق توسعه پيدا كند و كشاورزاني كه سال‌هاست نتوانسته‌اند كشاورزي كنند، بتوانند مقداری از زمين‌هاي خود را به كشت گلخانه‌اي تبدیل کنند. براي تامين آب نيز قرار شده فاضلاب‌هاي شرق اصفهان را تصفیه و با مقداري از آب زاينده رود كه در يك مسير قرار مي‌گيرند با يكديگر مخلوط شود تا زمين‌هاي مزروعي شرق اصفهان زير كشت رود؛ مساله بعدي بحث صنعت نيمه فعال اصفهان است كه بايد به آن توجه شود، با اينكه راضي به گران شدن دلار نبوديم اما اين گرانی یک فرصت استثنایی به نفع توليدگان داخلي خواهد بود. زيرا ذوب آهن با نرخ قبلی دلار درمرز ورشكستگي بود ولی حالا مي‌تواند در توليدات داخلي وارد میدان شود.

هميشه این تصور وجود دارد كه اصفهان آب را به سمت صنعت مي برد، درصورتي كه در حاشيه زاينده رود تا پارسال 800 ميليون مترمكعب آب براي توليد بادام،گردو وهلو مصرف شد ولی چه بهره‌ای برای باغداران و کشور داشته است؟ این نوع مصرف آب به هدر دادن ثروت کشور است زيرا براي بيشتر اين محصولات بازار فروش وجود نداشت  در حالیکه اگر هر روز يك ميليون متر مكعب آب در زاینده رود رها شود بيشتر زمین‌های سنتی و ارزشمند و مناسب کشت گندم و نجات تالاب گاوخونی میسر خواهد شد. در بخش صنعت فولاد مباركه 50 ميليون مترمكعب آب در سال استفاده مي كند، 25 ميليون آن از رودخانه و25ميليون ديگر از فاضلاب تامين مي‌شود در صورتي كه بخواهيم درآمد كارخانه وتعداد كارگراني و شركت‌هاي وابسته« كه همه اين‌ها براي ايران نقش حياتي دارند»را حساب كنيم، مصرف آب بالا نيست و به صرفه است. مصرف آب ذوب آهن نيز زير 70ميليون مترمكعب است و نبايد به آن نيز ايرادي گرفت. صنعت بعدي پالايشگاه است كه زير پنج ميليون مترمكعب آب مصرف دارد. جمع آب‌هاي مصرفي در صنعت از 150 ميليون مترمكعب در سال تجاوز نمی‌کند ولی بهره وری بالايي دارد و قابل مقایسه با درآمد باغات نيست. متاسفانه سوء مديريت باعث شده آب‌ها در جاهايی مصرف شود كه مناسب نيستند.

حوزه تخصصي شما بهداشت ودرمان است؛ به نظر شما طرح «تحول سلامت» كارايي لازم را داشت؟

طرح تحول سلامت در چهار سال اول دولت در وضعيت خوبي قرارداشت. بسياري از طرح‌هاي نيمه كاره تكميل وبيمارستان‌هاي فرسوده بازسازي شد.

بيمارستان‌هاي تخصصی وفوق تخصصی از لحاظ تجهيزات كامل شدند در زمينه احداث بيمارستان‌ها وتجهيزات آن رشد بسيار خوبي داشتند. در حوزه پزشكي توانستند پزشكان را از بخش خصوصي به بخش دولتي جذب كنند، هزينه‌هاي درماني پايين آمد، در حوزه داروهاي كمياب براي بيماري هاي ام اس وسرطان خوشبختانه وضع خوبی پیدا کرد اما وزارت بهداشت ودرمان از برنامه پنجم و ششم غافل شد و در مسيربرنامه حركت نكرد. يكي از این موارد تشكيل پرونده الكترونيكي براي بيماران است كه هنوز اجرا نشده در هيچ جا دنيا دفترچه كاغذي دست بيمار نمي‌دهند زيرا اين دفترچه ها حكم تراول چك را دارد، هرمبلغي كه بخواهند مي توانيد در آن بنويسند و دولت وبيمه ها را بدهكار می‌كنند؛ حتي جعل آن هم بسيار ساده است. وقتي دفترچه بيمه‌ها الكترونيك شود، افراد به هر پزشكي مراجعه كنند سابقه بيماري وداروهاي نوشته شده و مشخص است، بیمار نيز نمی‌تواند به پزشکان متعدد برای یک مساله ساده مراجعه کند.

نکته بعدي اين بود كه بايد پزشك خانواده به وجود بيايد تا مردم براي هر نوع درد ساده‌اي به پزشك متخصص مراجعه نكنند و قیمت تمام شده ارزان‌تر شود؛ یعنی ابتدا به پزشك عمومي بعد از طريق پزشك عمومي به متخصص مراجعه كنند كه به اين سيستم، سيستم ارجاع گفته مي‌شود. مساله بعدي سطح بندي خدمات و تدوین راهنماي باليني است؛ اگروزارت بهداشت از روي اين ريل حركت مي كرد، مي‌توانست بسيار امن راهش را طي كند. در مجلس هرچقدر بودجه به طرح تحول سلامت اختصاص داده مي‌شود باز بودجه كم مي آورند زيرا هزینه ها قابل مدیریت نیستند و نتیجه اینکه بیمارستان‌ها، بيمه ها و دولت همه بدهكار شدند.

اين روزها بايد با طرح تحول چه كرد؟

ضرب المثلي داريم كه مي‌گويند «جلوي ضرر را از هركجا بگيريد، منفعت است». هروقت سيستم الكترونيكي دفترچه بيمه‌ها، سيستم ارجاع وسطح‌بندي اجرا شود از آن لحظه موفق هستيم.

قيمت دلار بسيار بالاست آيا براي افرادي‌كه بيمارهاي خاص وداروهاي گران قيمت استفاده مي كنند فكري شده است؟ 

وضعيت دارو اسفناك نيست؛ دولت برنامه‌ريزي كرده و با آن برنامه پيش مي‌رود. نيازهاي اساسي كشور دارو و مواد غذايي اوليه هستند و دولت براي اين‌ها برنامه ريزي بلند مدت كرده است. دلار 4200 را براي كالاهاي اساسي اختصاص داده است و افرادي مي خواهند خارج از كالاي اساسي حركت كنند. بايد بپذيريم كه امروز در محاصره اقتصادي هستيم و بايد بدانيم كه ديگر دست‌مان باز نيست تا از دلار 4200 براي هركاري استفاده كنيم. بنابراين دولت نيازها را به چهار دسته تقسيم كرده است؛ نياز گروه اول ودوم را ازطريق دلار 4200 تامين مي‌كند نيازهاي گروه سوم را وارد بازار بورس مي‌كند و ممكن است دلار تا 6هزار تومان بين خريدار وفروشنده توافق شود كه به آن‌ها گروه مبادله گفته مي‌شود. گروه چهارم اجناسي هستند كه واردكردن آن‌ها ممنوع است.

نظرتان درباره وضعيت ارز چيست؟

به نظرم درباره وضع دلارحساب وكتاب شده است. چند ماه پيش به آقاي سيف،رييس پيشين بانك مركزي گفتم در كشورهاي اروپايي فقط تا 10 هزار دلارمي توانند از کشور خارج كنند و از 10هزاردلار به بالا بايد مراحلی طی کنند و بايد براي اين اقدام پاسخگوي مسئولان باشند زيرا پول ذخيره كشور است، شما چرا براي اين موضوع برنامه‌اي ندارید؟ بعد از آن برنامه ریزی کردند که البته دیر هنگام بود.

مشكلاتي براي بيماران خاص در زمينه فراهم كردن دارو به وجود آمد؛ در چنين وضعيتي نتيجه چيست؟

در اين راه ممكن است سوء مديريت اتفاق افتاده باشد و هيچ كسي منكر نقايص نيست زيرا در ابتداي اجراي طرح هستيم و ممكن است بعضی افراد دارو احتكار كنند يا با ارز دولتي كالاهاي ديگري وارد كنند ولي بازار دارو و شركت‌هاي وارد كننده دارو شناسايي ومشخص شده‌اند. مقدار ارزو ميزان واردات دارو مشخص است وقتي دارو وارد گمرك مي‌شود، تا انبار آن مشخص نشود، اجازه ترخيص به آن داده نمي‌شود. شركت‌هاي توزيع و داروخانه‌ها محل توزيع مشخص هستند تازماني كه دارو به دست مصرف كننده برسد نظارت كامل روي آن صورت مي‌گيرد ولي ممكن است در اين بين سوءاستفاده هايي شود كه كسي منكر آن نيست. بايد بدانيم كه برنامه ها در کنترل سازمان غذا و دارو است و جای نگرانی نیست.

براي جذب توريست در منطقه چه كارهاي انجام شده است؟

يكي از پتانسيل هاي بسيار خوب استان اصفهان جذب توريست وصادرات صنايعي دستي است. روي هردو مورد اقدامات خوبي صورت گرفته‌است. در چند سال گذشته زيرساخت هاي مناسبي وجود نداشت و حتي اگر يك كنفرانس بين المللي در اصفهان برگزار مي شد، مكان مناسب مثل هتل كم بود. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دراين زمينه برنامه ريزي‌هاي متعددي انجام داده و خوشبختانه تعداد هتل‌ها رشد دو برابری داشته و در كنار اين‌ها سازمان گردشگري طرحي به نام بوم گردي اجرا کرده است كه منافع فراواني دارد. اين طرح يعني خانه‌هاي تاريخي يا با ويژگي خاص را به عنوان هتل ومحل اقامت در نظر گرفته است. يكي ديگر از مشكلات اصفهان فرودگاه كوچك آن است. با رايزني هاي صورت گرفته قرار شده زمين‌هاي اطراف فرودگاه كه متعلق به پايگاه هشتم شكاري است، خريدار ي وبه فرودگاه اضافه شود. همچنين قرار بود طرح توسعه فرودگاه را يك شركت فرانسوي انجام دهد كه با توجه به وضعيت جديد معلوم نيست همكاري كند؛ از طرفي دنبال اين هستيم كه اگر اين شركت قطع همكاري كرد از پناسيل‌ها ي داخلي استفاده كنيم.

توريست سلامت يكي ديگر از جاذبه‌هاي استان است افراد براي درمان به خصوص درمان سرطان وجراحي‌ها به ايران و بعد به اصفهان مي آيند و در اين موضوع موقعيت بسيار خوبي داريم كه باید آن‌را تقویت كنيم

عملكرد مهرعليزاده،استانداراصفهان را چگونه ارزيابي مي كنيد ؟ برخي افراد مخالف استاندار غير بومي هستند نظر شما در اين زمينه چيست؟

سه بحث وجود دارد؛ بومي بودن، شايسته سالاري و تضاد منافع که نیاز به توضیح دارد. من به شدت مخالف بومي بودن هستم و هرفردي كه دنبال بومگرايي است، مي‌خواهد عقبگرد كند. آدم‌هاي شايسته با تجربه ودانش كافي در هر محيطي قراربگيرند، در عرض چندماه با محيط آشنا مي‌شوند ومي توانند اثر بخشي داشته باشند كه شايد آن فرد بومي هيچ وقت نتواند چنين باشد. توصيه مي‌كنم هيچ گاه شعار بومي‌گرایی ندهيد. بسيار از مسئولان استان مثل استاندار، رييس دادگستري غير بومي هستند كه كاركردهاي خوبي دارند.

بحث ديگري كه بايد درباره آن سخن گفت، تضاد منافع است. براي مثال فرض كنيد رييس صنعت اصفهان از مشهد يا تبريز آمده است، اين براي اصفهان مشكلي ايجاد نمي كند اما اگر رييس صنعت از استاني باشد كه در رقابت با اصفهان است، شايد در تصميم‌گيري‌ها تضاد منافع براي استان به وجود بياورد؛ پس در بحث بومي وشايسته سالاري وتضاد منافع مي گويم درشايسته سالاري نبايد تضاد منافع وجود داشته باشد زيرا در حال حاضر در دنيا، بحث «فرصت برابر» مطرح است. در جهان كنوني حتی فراتر از مرزها مدیر جذب می کنند. برای مسئولیت آگهی می‌دهند و متقاضی فرمي را پر و به آن محل ارسال مي‌كند و آن‌ها بررسي كرده و ممکن است فرد را از آن‌طرف مرزها تنها به دلیل شایسته بودن، به عنوان رييس انتخاب کنند، در واقع شايسته ترين را در سطح دنيا انتخاب می کنند؛ به همين دليل موفق هستند. پس ما نيز شايسته سالاري در سطح كشور را بايد دنبال کنیم.فراكسيون اميد تا كنون خوب عمل كرده و به ويژه در تعاملات با ديگر فراكسيون‌ها رويه مناسبي داشته است.

انتقادات فراواني به عملكرد محمدرضا عارف وجود دارد؛ نظر شما درباره او چيست؟

نظرم نسبت به آقاي عارف مثبت است. اينكه انسان حس رياست نداشته باشد ومي‌خواهد به تكليف عمل كند را بايد تجزيه وتحليل كرد. بايد ديد جامعه چه انتظاري از فراكسيون اميد و رییس فراکسیون دارد وتا چه اندازه آن انتظارات برآورده شده ولي در كل عملکرد آقاي عارف، مورد تایید همه اعضای فراکسیون است.

يك نكته را درباره عملكرد فراكسيوني در استان به شما بگويم كه ما براي اقدامات خود منافع استانی را مد نظر داريم. براي مثال ما در مجمع نمايندگان استان اصفهان 20نفر هستيم و همه عضو يك فراكسيون نيستيم ولی با يكديگر عهد كرديم درمسائل استاني اختلافات سياسي وحزبي را كنار بگذاريم. براي همين بايكديگر هم‌پيمان شديم تا وقتي در مجلس قرار است درباره يك لايحه راي گيري شود و به تصويب برسد، نگاه اين‌گونه است كه لايحه چقدر براي كشور مفيد است اما وقتي قرار است وزيري استيضاح شود، ممکن است موضع فراكسيون اولویت داشته باشد.

فراكسيون اميد طرح استيضاح سه وزير را ارائه داد؛ آيا اين طرح فني بود يا جنبه سياسي داشت ؟

بیشتر سياسي بود؛ گرچه چند نفر ازفراكسيون اميد درطرح استيضاح سه وزير تاثيرگذار بودند اما وقتي كه قرار است وزيري استيضاح شود قاعده اين است كه اول بايد در فراكسيون اعلام و اگر فراكسيون موافقت كرد موضوع مطرح شود و اگر درفراكسيون مورد موافقت قرارنگرفت، به عنوان شخص مستقل، فرد می تواند استيضاح را دنبال كند.

استيضاح آخوند فني نبود ؟ بسياري از افراد به عملكرد اين وزيرانتقاد دارند؟ 

آقاي آخوندي از جمله وزيراني است كه وابسته به بودجه دولت نيست. او توانسته با جذب شركت‌هاي مختلف توسعه طرح‌ها را در دستور كار داشته باشد وهمچنين طرح‌هاي نيمه فعال را دوباره فعال كنند وبه نظر من اين وزير از ديد تخصصي خوب كار مي‌كند.

آقاي جلال محمود زاده طرح عدم كفايت سياسي رييس جمهور را به مجلس ارائه داد؛ شما ازاين موضوع اطلاع داريد؟ آيا موافق اين طرح هستيد؟ 

اطلاعي ندارم ولي بنده مخالف اين طرح هستم زيرا رييس جمهور از تمام توان خود براي كشور استفاده مي‌كند و به نظرم افرادي که 6 ماه پيش امروز كشور را پيش بيني نكرده بودند، آن‌هايي كه 6ماه پيش شعارها مي‌دادند و منجر به مشكلات واعتراضات الان كشورشد بايد استيضاح وطرح عدم كفايت سياسي بگيرند. وقتي در مجلس عده‌ای هرروز شعار دادند که آمريكا بايد از برجام خارج شود و به ناامني ها دامن زدند الان نبايد انتقاد كنند زيرا نتيجه عملكرد خودشان است. وقتي آقاي زنگنه بارها گفتند بگذاريد به غير از توتال با چند شركت ديگر نيز قرارداد نفتي ببنديم در مجلس عده ای داد وفرياد راه انداختند. امروز كه آمريكا از برجام خارج شده چه كساني ضرر كرده اند؟ به نظرم طرح عدم کفایت براي كساني باید باشد كه بينش سياسي ضعيفي دارند ونتوانستند اين روزها را پيش‌بيني كنند بايد صادر شود. ما در مصاحبه ونطق هاي‌مان اين روزها را پيش‌بيني كرده بوديم.

به نظر شما علت اعتراضاتي كه دراين چند ماه اتفاق افتاد چه بود؟

درسالمندي پديده وجود دارد كه فرد دچار مشكلات ودردهاي گوناگوني مي‌شود. اين دردها حاصل عوارض عدم كنترل به موقع بيماري‌ها در طول زمان است. در كشور نيز مشكلاتي مثل عدم اشتغال زايي، سرمايه‌گذاري افراد در تعاونی‌هاي اعتباري كه منجر به نابودي سرمايه آن‌ها شد، بحران آب و … وجود داشته كه ريشه در دولت هاي قبل دارد.

مشكل دولت روحاني چيست؟

دولت در دفاع از خودش بسيار ضعيف عمل مي‌كند. ازبعضي ازدولتمردان انتقاد دارم. زيرا فرد مي‌خواهد وزير ومعاون باشد اما حاضر نيست بامردم صحبت كند ومشكلات ونيازها را از نزديك ببيند و بشنود. شايد دولت نتوانسته باشد بامردم ارتباط خوبي پيدا كند يا شايد به دولت مجال داده نشد يا هروقت صحبت كرده كنش‌ها و واكنش‌هاي بدتري صورت گرفته است ولي دولت مي تواند بيشتر با مردم صحبت و درباره مسائل ومشكلات توضيح بدهد. بنده به عنوان ناظر رفتارهاي دولت در مجلس بايد انصاف به خرج بدهم كه آيا دولت توانسته كاري كند يا خير. اقتصاد دولت اقتصاد مقاومتي است، مردم از بيرون تماشا مي كنند ولي بايد دانست موقعيت و وضعيت ايران در دنيا خاص است و ملت باید در این شرایط خاص حامی دولت باشند.

مریم چهاردولی|قانون

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید