جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیپتروشيمي بوعلي سينا روند نزولی را ادامه نداد

پتروشيمي بوعلي سينا روند نزولی را ادامه نداد

برنامه تولید و فروش خالص کل صنعت پتروشیمی در سال 96 اعلام شد

بررسی کارنامه بهره‌وری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا جاکی از آن است که شاید بهره‌وری دستمزد یا هزینه نیروی کار این شرکت در سطح مطلوبی قرار نداشت اما بهره‌وری سرمخایه آنها توانست کاستی‌های آنها را در کارنامه بهره‌ور ی جبران کند.

به گزارش رتبه آنلاین، داوران هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری پس از ارزیابی عملکرد کارخانه‌های فعال در حوزه پتروشیمی و محاسبه «بهره‌وری هزینه نیروی کار» و «بهره‌وری سرمایه» آن‌ها و مقایسه این آمار با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان کشور، کارنامه بهره‌وری کارخانه‌های این حوزه را منتشر کردند.

بهره‌وری هزینه نیروی کار

بر پایه این گزارش، داوران مبنای ابتدایی این ارزیابی را سال 8و عدد آن را برابر ۱۰۰ تعیین کردند و مابقی سال‌ها تا سال نهایی این ارزیابی یعنی سال ۹۴، میزان بهره‌وری هزینه نیروی کار موردبررسی قرارگرفته است.

در این گزارش بر عملکرد شرکت «پتروشيمي بوعلي سينا» و آمارهای بهره‌وری تمرکز کرده تا نسبت شاخص‌های بهره‌وری این شرکت با اهداف برنامه پنجم توسعه و میانگین کل صنعت سیمان به دست آید.

بر اساس جدول زیر، بهره‌وری سرمایه در شرکت «پتروشيمي بوعلي سينا» سال‌های ابتدایی بهره‌وری سرمایه را نسبت به شاخص سال پایه یعنی (100=89) ضعیف‌تر آغاز کرد.

نگاه ابتدایی به عملکرد این شرکت گویای آن است که در سال های ابتدایی این جدول، وضعیت بهره‌وری هزینه نیروی کار برابر با 73درصد و در سال 91 به 34درصد که تقریبا این بهره‌وری را به یک‌سوم کاهش داد.

بر اساس همین گزارش، شروع اوج‌گیری بهره‌وری این شرکت به سال 92 مربوط شده که توانسته شاخص 167درصدی را از خود بر جای بگذارد.

با بررسی آمار شرکت پتروشيمي بوعلي سينادر سال93، بهره‌وری هزینه نیروی کار باردیگر روند نزولی گرفت و آمار 90درصد به ثبت رسید اما در آخرین سال بررسی این کارنامه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا شاخص 119درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

بهره‌وری سرمایه

در بررسی بهره‌وری سرمایه شرکت پتروشيمي بوعلي سينا، وضعیت همچون بهره‌وری هزینه نیروی کار نبوده و آمارهای به مراتب بهتری به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، در سال ابتدایی بررسی آمار بهره‌وری سرمایه برابر با شاخص 108درصدی بود و بررسی دومین سال، یعنی سال 91 حاکی از آن است که شاخص‌ها به رکود اقتصادی نزدیک و به 58درصدی رسید که نسبت به سال گذشته این شاخص 50درصد افت داشت.

اما عملکرد شرکت پتروشيمي بوعلي سينا روند نزولی را ادامه نداد و در سال 92، شاخص 389درصدی از آنها بدست آمد که بهترین آمار آنها تا به اینجای کارنامه بوده است.

طی سال‌های 93 به بعد نیز آمارها حاکی از بالا بودن سطح بهره وری نسبت به سال پایه است و این شرکت توانست شاخص 288درصدی را به ثبت برساند اما با اینکه نسبت به سال گذشته آمار حدود 100 واحد کاهش داشته اما بازهم این آمار به نسبت دیگر شرکت‌ها و برنامه های پنجم توسعه از سطح بالاتری برخوردار بود.

در پایان باید اشاره داشت که شرکت پتروشيمي بوعلي سينادر سال94 و آخرین سال بررسی کارنامه خود آمار 461درصدی را به ثبت رساند که بالاترین شاخص به ثبت رسیده آنها در کارنامه بهره‌وری این شرکت بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید